Torkar du golvet med disktrasan?
Handen på hjärtat använder du disktrasan till att torka golvet eller dina barns händer/ansikte med?
Och isåfall om du gör det vet du egentligen vad du gör då?
Handen på hjärtat använder du disktrasan till att torka golvet eller dina barns händer/ansikte med?
Och isåfall om du gör det vet du egentligen vad du gör då?
en liten fråga, vad är det för smuts som finns på golvet som inte finns på köksbordet, diskbänk osv?
Om man inte har husdjur och inte har skor inomhus alltså så vad återstår: damm?, matrester?
Förstår känslan att det känns konstigt att torka på golvet med disktrasan, men egentligen vad är det som är så farligt som finns på golvet?!
Och våra små barn tillbringar ju större delen av sin tid på golvet, stoppar in leksaker i munnen som varit på golvet osv
Isåfall är det ju viktigare att hålla disktrasan ren, byta ofta!
Så skyddar du dig mot disktrase-monstret
Byt varje dag.
Eventuellt kan man värmas upp i minst 90 grader.
Använd hushållspapper när du torkar upp utspilld mjölk.
Använda aldrig disktrasa när du hanterar färsk kyckling.
Skölj ur trasan
ordentligt och krama ut allt överflödigt vatten.
Låt den torka mellan varven.
Använd aldrig trasan på golv eller på toalett.
Omkring en halv miljon svenskar drabbas av matförgiftning - varje år. Hälften av fallen inträffar i hemmet. Och den största boven är disktrasan. - Nya studier tyder på att det är vanligare än man tidigare trott att farliga bakterier överförs med till exempel disktrasan, säger Ingela Marklinder på Uppsala universitet. Expressen lät testa en trasa för att se vilka fulingar som skaffat sig en boning där. Disktrasan hade tjänstgjort i en normal trepersonersfamilj under en dryg vecka.
- Det växer mycket på den trasan, konstaterar biokemisten Magnus Jäderblad på Analycen i Stockholm efter att man gjort odlingsprover. Han dömer ut disktrasan totalt och menar att vi borde ha kastat den för länge sedan: - Det växer bakterier högt över tillåtna gränsvärden för livsmedel. Det är direkt hälsovådligt att använda trasan på ytor och skärbrädor i köket där man sedan hanterar mat. Forskare vid ett universitet i Wales menar man att det finns ett stort mörkertal när det gäller matförgiftningar som överförs via bland annat disktrasan. - Det är därför som det är viktigt att studera hygienen i hemmet, säger universitetslektor Ingela Marklinder. Tv-kocken Niklas Ekstedt, känd som Mat-Niklas, har inte mycket till övers för gamla disktrasor: - Det finns inget äckligare än en disktrasa som hänger på kökskranen. Det enda wettex-duken duger till är att lägga under skärbrädan så att den inte glider, säger tv-kocken.
NEJ USCH!! Hallå, samma trasa som jag torkar diskbänkar på vilka jag sedan lägger mackor? Använda den trasan på golvet?? Brer man då mackor på golvet också??
När barnen var riktigt små så hade jag trasor till alla ovanstående 3 alternativ:
En till barnens trynen och händer - ja alla kladdiga kroppsdelar - efter matning.
En annan till golvet. (Jag torkar oftast golvet varje dag efter varje måltid.)
Och så en tredje till typen "bänk- och spisytor"...
Tre olika färger på tre olika märkta krokar i köket!
Jag tycker disktrasor är överlägsna till alla dessa behov! *älskar disktrasor*
Så byter jag ganska ofta. /Viola.
Samma som Violerna!!!
Skulle ALDRIG göra av med en massa papper på sånt! Snacka om miljö-problem!!!
Använder dessutom hemmagjorda, ekologiska trasor virkade/stickade av lingarn och tvättar dem regelbundet.
Generellt är svaret nej.
Men det händer att jag gör det, om trasan inte har varit använd så länge och så läggs den till tvätt efteråt.
Nej, har en särskild trasa för det.
har två olika trasor, en till golv o liknande o en till bord o diskbänkar
Ja, det händer att jag torkar golvet med trasan, men sen är den förbrukad Här byts det trasor OFTA!
Blir dock TOKIG på min sambo som kan torka golvet med trasan och sen lägga tillbaka den på diskbänken Usch, vad jag har skällt på honom