• ModerBlå

Torkar du golvet med disktrasan?

Handen på hjärtat använder du disktrasan till att torka golvet eller dina barns händer/ansikte med?
    Och isåfall om du gör det vet du egentligen vad du gör då?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Torkar du golvet med disktrasan?
  • MinaMirakel
    Aldrig i livet,fy vad snuskigt!
    Till barnen har jag speciella tvättlappar som används när de ätit.Till golvet har jag skurmaskin....innan den hade jag självklart en skurmopp.Inte disktrasan,usch!!
  • cissi24

urk för att göra det. Blev förvånad att så många har svarat ja, hur äcklig kan man va.

• Pyris

Om jag spiller något på golvet så ja, då torkar jag upp det med disktrasan. Men vad jag än gör så sköjer jag alltid ur disktrasorna o tvättar dom med diskmedel sedan. Inte för bakteriernas skull, för jag tycker det där är så larvigt med antibaktriellt överallt. Inte undra på att ungarna är allergiska mot allt.

Jag skulle aldrig torka mina barns ansikte med disktrasa för jag kommer ihåg den där känslan än idag av en blöt svampig disktrasa i fejset. Urk

• smulan76

Jag undrar fortfarande vad det är för hemska bakterier som finns på golvet men ingen annanstans?

• ModerBlå
    smulan76 skrev 2008-04-08 11:57:23 följande:
    Jag undrar fortfarande vad det är för hemska bakterier som finns på golvet men ingen annanstans?
    hej på dig

Nu ska jag försöka förklara för dig vad för bakterier du kan ha på golvet. För det första så finns det bakterier i stort sätt överallt....men nu pratade vi just golv.

Nu förutsätter jag att du inte har några djur får då hade du nog knappast ställt frågan.

Du kan börja med att ta en titt på dina strumpor....byter du dom så fort du kommer in i ditt hus? Var har du varit någonstans...kanske hos någon som har djur, kanske på en arbetsplats med mycket smutsigt golv...kanske är dina skor väldigt smutsiga...när du går på toa så får du med dig bakterier där ifrån på dina fötter...
    alla matkassar som ställs på golvet...väskor som även har enormt mycket bakterier på undersidan....
    Bara för att du anser att du har ett rent golv så betyder det inte att det är fritt från bakterier. Går dina barn på dagis/skola har även dom med sig bakterier som överförs på ditt golv.....
    Jag kan sitta har och skriva ännu mera....för om du tror att du inte har bakterier på ditt golv så har du tyvärr fel....
  • Pyris

Men dom bakterierna måste väl ändå finnas överallt. Inte bara på golv eller?

• smulan76

Jo, jag förstår poängen.

Men det jag menar är att ska man prata bakterier så finns det betydligt större bakteriehärdar än ett golv, de allra flesta bakterier och även virus sprida via våra händer. God handhygien är nr 1 för att förhindra smitta.

Sorry lite OT kanske eftersom vi pratar om disktrasor i denna tråden, men det jag menar att det finns betydligt större smittorisker än en disktrasa på golvet.
    Risken är större att du drar med dig ett calicivirus (vinterkräksjukan) hem från affären än att du blir matförgiftad pga en smutsig disktrasa.

• beadis

Ni borde kanske titta på tv4:s Rent hus...där får ni se vad som döljer sig på våra golv m.m

Blää!!!

Svar på tråden Torkar du golvet med disktrasan?