• Sniglar och Krut

Vad tycker du om Lidl

Jag har gått in på Lidl några gånger och varje gång har jag stått som ett frågetecken bland rulltårtor som håller längre än vad jag kommer att göra och tittat storögt på halvfabrikaten jag inte visste fanns.

När jag var på besök i Norge under tre veckor för några år sedan så fanns bara Lidl och macken i byn.
    Det slutade med att jag storhandlade på Statoil.

Varje gång jag åker till Ica Maxi här i Uppsala så tittar jag förvånat på bilarna som står parkerade utanför Lidl på andra sidan vägen.

Bara kassasystemet är ju ett hel roman i sig.
    Lidl är den värsta skitaffär jag har stött på. Men det verkar ju fungera här och där. Vilka är ni som handlar där, vad handlar ni, och har ni inte fått byta ut organen av tillsatserna och konserveringsmedlen än?

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om Lidl
  • lollisen

Jag försöker iallafall göra ett medvetet miljöval då det kommer till vad jag handlar och vart jag handlar. Men det är jag det, inte sagt att någon måste försvara sina egna handlingar..

Man kan välja svenska produkter som man vet packas i närheten eller så, som inte som exempel: köps i Sverige, körs till Kina för att packas(/rensas om det handlar om findus torsk), som sedan transporteras tillbaka till Sverige (ibland mellanlandar i ett annat land innan Sverige), till ett lager, som sedan transporterar varan till en butik...

• PrinsessanCatta
    Jazza skrev 2008-04-10 10:25:35 följande:
    Men, Catta: Hur göööör vi med bananerna??
    Hmm... Måste man ha bananer?? Vi skiter i dom,det kan ju finnas farliga bananspindlar bland dom..
  • Jazza
    PrinsessanCatta skrev 2008-04-10 10:28:21 följande:
    Hmm... Måste man ha bananer?? Vi skiter i dom,det kan ju finnas farliga bananspindlar bland dom..
    Har bara hört om bananflugor, men...visst, vi skiter i bananerna!

Nu skall jag strax dra..måste ju veckohandla (På Maxi,dårå)
  • sär skriven

Säg inte så, nu kommer jag aldrig kunna handla bananer igen EVER. För jag kommer alltid misstänka att du inte alls skämtade utan att det finns någonting som heter bananspindlar. Pratar de tyska?

PrinsessanCatta skrev 2008-04-10 10:28:21 följande:
  • Torparn

Jag är trädgårdsmästare så jag ska försöka mig på både kaffeodling, kakaoodling, banan och apelsinodling i sommar. Behöver nog endel peppning dock

Någon annan kanske kan ta slaktbiten och producera salami och korv?

Kan någon kanske även starta fårfarm så man kan få lite fetaost?

Jazza skrev 2008-04-10 10:25:35 följande:
    Men, Catta: Hur göööör vi med bananerna??
  • Jazza
    Torparn skrev 2008-04-10 10:30:23 följande:
    Jag är trädgårdsmästare så jag ska försöka mig på både kaffeodling, kakaoodling, banan och apelsinodling i sommar. Behöver nog endel peppning dockNågon annan kanske kan ta slaktbiten och producera salami och korv?Kan någon kanske även starta fårfarm så man kan få lite fetaost?
    *räcker upp handen* jag gillar att slakta, en gång styckade jag ett rådjur i min syrras badkar, det var intressant...så jag är på!
  • lollisen

sär skriven skrev 2008-04-10 10:30:20 följande:

Säg inte så, nu kommer jag aldrig kunna handla bananer igen EVER. För jag kommer alltid misstänka att du inte alls skämtade utan att det finns någonting som heter bananspindlar. Pratar de tyska?
    det finns hur mycket exotiska spindlar som helst som råkar packas ner... Har själv sett ett antal, (som dock tack och lov var döda!) då jag jobbade i butik och packade upp bananer.. Urk.. De är läbbiga..
  • PrinsessanCatta
    Ja voll !! Dom kan tyska,å även andra språk.
    Jag skämtar ?? Är helt seriös i alla mina inlägg .

*Ställer mig i skamvrån,med ljugarhatten gjort av kålblad köpta på Lidl å skäms*
  • sär skriven

MEN FYYY!!! Våga vägra bananer-klubben, nån som är på?

lollisen skrev 2008-04-10 10:33:20 följande:
    det finns hur mycket exotiska spindlar som helst som råkar packas ner... Har själv sett ett antal, (som dock tack och lov var döda!) då jag jobbade i butik och packade upp bananer.. Urk.. De är läbbiga..
  • Torparn

Jag försöker också med närproducerat och jag berömmer personalen när de tar in många olika sorters svenska äpplen på hösten. Men de svenska äpplena är ändå inte lokalproducerade som de i mittfall skulle kunna vara med en äppelodling så nära.

Vart de äpplena fraktas har jag inte en aning om, tyskland kanske

Det är ju jättesvårt att läsa sig till vart produkterna produceras om det är många mellanhänder osv. Det är ju bara köttet som de oftast skyltar med kommer från en viss gård man känner igen.

Flingor,pasta+många många fler saker är ju jättesvårt att få närproducerat.

lollisen skrev 2008-04-10 10:26:40 följande:
    Jag försöker iallafall göra ett medvetet miljöval då det kommer till vad jag handlar och vart jag handlar. Men det är jag det, inte sagt att någon måste försvara sina egna handlingar.. Man kan välja svenska produkter som man vet packas i närheten eller så, som inte som exempel: köps i Sverige, körs till Kina för att packas(/rensas om det handlar om findus torsk), som sedan transporteras tillbaka till Sverige (ibland mellanlandar i ett annat land innan Sverige), till ett lager, som sedan transporterar varan till en butik...
Svar på tråden Vad tycker du om Lidl