• Kerpet1

Visparnas tråd # 7

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m28676800.html var vår sjätte tråd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 22:47
    Länk till fototråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m32095317.html

• Svar på tråden Visparnas tråd # 7
  • Maxie

Hello darlings,
    Hoppas allt är väl med alla.

Jam: din fråga om varför 5MM - ja det kan man undra. Fast vi vill att V ska kunna somna själv och sova i egen säng, hittills har vi ju haft honom emellan oss. Men min svägerska hade provat 5MM och frågade sig sen varför de inte gjort det för länge sen, de hade plötsligt kunnat lägga sin son långt tidigare om kvällarna, kanske vid kl 8 och sen fått ett par timmar själva innan egen läggdags. Och vi tror att det ska funka rätt bra för V också, hittills så går det allt bättre faktiskt, det var jobbigast första kvällen, sen blir gråten allt kortare. Fast han sover inte själv hela natten, vi plockar upp honom när han sen vaknar igen. En sak i taget... Så småningom ska vi väl kunna lägga honom i spjälisen igen efter nattamningen men dit har vi inte kommit än. Positivt har också blivit att vi blivit bättre med kvällsrutiner, maken och jag. Men visst är det jobbigt när ens son skriker sig till sömns. Vi känner båda ett stort behov av att kompensera på dagarna.

• Maxie

Nähä, dags att ringa sdf och kolla varför vi inte fått nåt bekräftelsemail på den dagisanmälan vi gjorde för ett tag sen.

Ska också säga att det verkar som om vi ska få en altan byggd i veckan, då måste jag vara hemma så då kan jag inte vara spontan med Kerpan & co. Men den kommer att bli så fin, altanen alltså!

• MallaMojs

Men är meningen att de ska skrika sig till sömns? Eller är det så att de ska lära sig att nu är det sovdax och att det blir så i början bara? Hmm, jag sitter själv i sovmetodtankar men fy och urk vad svårt det är med två gnällos med starka viljor...tror inte de kommer somna alls

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • FISK78

Trött trött trött, jag är jättetrött JOBBIGT när man ska underhålla en 1-åring...

Men men, så kommer det att vara några veckor nu framöver.

Vi körde oxå 5-minutersmetoden för nåt halvår sen, funkade bra! Han sover i egen säng hela nätterna, jätteskönt!

Nej, måste vila nu när Sid sover...

• Maxie

MM: nej naturligtvis är vitsen att de ska lära sig att somna själva. Så det är bara i början de skriker - hoppas jag...

• MallaMojs

Ja, jag vet inte vad vi ska ta oss till... Antar att det blir lite tuffare nu också när de kan ställa sig upp å så...

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Minna72
    MallaMojs skrev 2008-06-10 09:59:45 följande:
    Ja, jag vet inte vad vi ska ta oss till... Antar att det blir lite tuffare nu också när de kan ställa sig upp å så...
    Ja här är den tiden kommen att Ökiär på vippen att klara av att klättra ur sängen... Handlar nog bara om dagar nu tror jag. Och då vet vi faktiskt inte vad vi skall göra. Det är en sån gammal säng att man inte kan ta bort en sida eller skruva bort stänger och så är den ärvd så vi kan ju inte sätta igång å såga direkt... Han har en juniorsäng som väntar på honom på vinden, men jag tror han kommer ramla ur eller klättra ur den och nattningarna kommer bli svårare.... *brydd*
    ~Vår Diamant föddes 26 mars 2007~
  • Maxie

MM: det ska finnas bra info om 5MM på bvc, du kanske kan fråga där så kan ni läsa om metoden i alla fall? Annars kanske de har andra idéer? Jag tror att det är tufft att vänja barnen vid allt nytt men att det förmodligen går snabbare än man tror. Och att vinsterna sen är mer än väl värda den jobbiga perioden. Fast har man två barn så är det kanske besvärligare då de kan hålla varandra vakna. Det som är jobbigast tycker jag är att man ska undvika kroppskontakt med barnet(n) när man går in till dem och om de då står eller sitter i sängen ska man inte lägga ner dem utan låta dem lägga sig själva. V är för liten för att sitta eller stå men jag vill ju gärna röra vid honom och trösta när han är ledsen.

• Joyce

Hej
    5MM skulle jag nog aldrig klara av, är för blödig helt enkelt. Men många verkar ju få bra resultat av den. För oss funkar ju tydlig rutin bra för kvällsläggningen som alltid är kring halv åtta-tiden. Efter bad är det omöjligt att hålla honom vaken. Dock borde vi väl göra något åt amningen på natten snart. Tänkte vänta tills uppvakningsgråten har försvunnit. Det är iaf lite bättre nu om än inte helt borta. I somna utan gråt fanns ett förslag på hur man kunde göra som vi funderar på att prova. När vi orkar...

Idag ska jag hämta korten. Spännande. Sen så är det ju fotboll ikväll. Imorgon åker vi norrut.

Svar på tråden Visparnas tråd # 7