• Kerpet1

Visparnas tråd # 7

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m28676800.html var vår sjätte tråd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 22:47
    Länk till fototråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m32095317.html

• Svar på tråden Visparnas tråd # 7
  • MallaMojs

Men om de är hysteriska då? Ska man inte ta upp å lugna då? Hmm, måste nog sätta mig in i metoddjungeln lite mer...

Nu är det omelett-lunch

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • zynk

En snabbis innan A kommer på att det hon leker med är en leksak - som är ofarlig dessutom . Annars är det mycket att kolla och vakta så inget farligt händer. Idag har vi dammsugit - och det var ju himla spännande (=ovanlig sysselsättning). Vi har c-dammsugare - så slangen är ju låååång och rolig .

Joyce Picknick låter perfekt - inne eller ute spelar ingen roll bara vi ses!!!! 

MaLu Nu vill vi ha rapport!

Fisken Kom och häng i min hängmatta så kan A jaga Sid! Kan tänka mig hur tufft det är med tröttheten.

Maxie låter som att det kommer gå bra med 5mm. Det gäller väl att hitta den metod som man tror på. Och visst måste det vara jobbigt i början men jag har hört många som det funkar fint för sen.
    Har du hört nåt om dagis än? Vill du ses och vara "ickespontan" nästa vecka ? Föreslå nåt så kan jag/vi säkert anpassa oss. Picknick inne kanske skulle vara nåt?

Minna Oj just ja det kommer en tid efter spjälisen också . hur ska man fixa det - Inte tänkt så långt. hur är det annars?

Sömn: Ja här har vi varit inne på AnnaW men skippat det (fast jag tar till mig de idéer som passar mig) och nu läser jag "somna utan gråt". Men jag är ju inte konsekvent och nattuppvaken orkar jag inte ta tag i. Lär väl aldrig följa en metod helt och hållet. Barnsköterskan  vi hade på BB var så bra. Hon sa att vi kommer få 1000 tips och råd - det är upp till oss att plocka och välja det som passar oss. Det är lätt att tro att man måste förlja en metod till punkt o pricka (där tycker jag somna utan gråt är bra) När det gäller sömnråden så verkar dock alla vara överens om att rutiner rutiner rutiner är bra.
    Jag är nog också för blödig för 5mm. Skulle inte fixa att inte få röra vid A...

Oj va A kämpar med lära-gå-vagnen. Nu går hon på knä med den.-D. Hennes knän börjar redan bli skovliga och hårda . Ungefär som Petters rumpa . Nä nu har A lagt sig på rygg på golvet. hon verkar minst sagt uttråkad. Gillar inte när mamma sitter vid datorn... Aj nu attackerar hon mina tår!

• Minna72

Jag tror att man kan ge och ta lite av olika metoder. Öki gråter också ibland men det är rätt lätt att höra om det är tröttgråt (då kan man låta honom vara så somnar han efter en stund) eller om det är arggråt. Om det är arggråt har jag svårt att inte beröra Öki, det känns helt enkelt inte bra, men jag gör det med måtta ändå. Om jag springer in så fort han låter så inser han ju att han kan fortsätta få uppmärksamhet och "glömmer" att ens försöka somna. Det är så känsligt ämne det här med sömnmetoder men jag tror man kan hitta medelvägar och sätt som funkar bra. SHN har ju solfjädern man kan göra för att lugna barnet. Jag själv tror inte på att aldrig beröra barnet däremot försöker jag undvika lyfta upp honom hela tiden, särskilt när jag hör att han gråter för att han är trött.
    I vårt fall är det hela dock lite speciellt (och jag kan tänka mig att de 2 1/2 första veckorna på neo spelar in då han sov ensam) eftersom han inte kan somna om han ligger i vår säng, bara om han ligger i egen säng (eller vagnen). Så nattningarna har egentligen aldrig varit särskilt svåra i vårt fall.
    Jag har inget bättre råd att ge än att man får försöka hitta sin egen väg och metod och sträva efter att vara konsekvent. Kvällsrutiner (som Joyce skriver om) är också bra tror jag.

Men sen inser jag ju att det inte är lätt för Malla som ju har två små personligheter att natta. 

~Vår Diamant föddes 26 mars 2007~
  • Maxie

Zynk: ja, nästa vecka vore kul att ses. Vet inte när altanen blir klar, och måndag har vi sista föräldragruppen, fredag är det väl midsommar men kanske tisdag - onsdag?
    Dagisansvarige tj.m fanns inte på plats idag.

Minna: för en gångs skull är det precis tvärtom för oss (annars går vi ju helt i era fotspår): V skulle ha mkt hud mot hud när han föddes och därför absolut inte sova själv (vilket vi hade tänkt att han skulle). Så vandes han och vi vid samsovning som är så himla mysigt...

• jamis

Jag skulle heller aldrig klara 5MM, är precis som Joyce alldeles för blödig Men nu funkar ju både nattning och nätter bra för oss så vi har inget problem med det. Jag lider inte av att A sover i vår säng eller att han vaknar på nätterna. Än iaf

Nu har jag iaf träffat en väldigt gravid MaLu som snart snart får sin bebis ! Håller tummarna att allt ser moget ut nu på kollen!

• Joyce

Ja hoppas det ser bra ut för MaLu!

jam: ja tycker man inte att det är något problem så behöver man ju inte göra något åt saken det är nog därför vi inte gjort något åt nattamningen än heller, än så länge tycker jag inte att det är så farligt helt enkelt.

zynk: Ja det är det jag också gillar med "somna utan gråt" att den inte är så statisk. Det finns en del verktyg och så kan man plocka ihop det man vill. Plus olika varianter om man samsover/egen säng/ammar/flaskmatar osv.

Då säger vi picknick nästa vecka tycker jag. Tisdag eller onsdag här i krokarna.

Oj vilket strömavbrott det varit här. Nästan hela söder var svart. Inte heller trafikljusen funkade. Jag tog rygg på en buss och hoppades på det bästa när jag åkte och hämtade korten

• jamis

Just ja, jag hämtade oxå mina kort idag och va fina de blev! Är SÅ nöjd! Kan berätta att MaLus kort oxå blev supersnygga!

Joyce: Precis. Det är ju först när något blir jobbigt som man gör något åt det. Nu njuter jag av att ha lilla Adam sovandes i min armhåla och lägga upp sina ben på mina när han sover. Hade jag inte kunnat sova pga det så hade vi ju självklart gjort något åt det

Imorgon åker vi till Värmland på student och flänger runt till olika ställen i en månad för att sedan landa i sthockholm och ha hela 5 veckor semester kvar tillsammans Underbara sommar!

• MaCool

Jag skulle heller aldrig klara av 5MM och metoder i sig är inget för mig. Isak har sovit lite varstans, först i sin spjälsäng i vårt sovrum när han var liten tills jag tyckte att JAG sov bättre om han låg bredvid mig. Sedan låg han emellan oss tills han var kanske 10 mån och nu somnar han i sitt rum (fast inte i spjälsängen utan i en vanlig säng bredvid mig) sedan flyttar vi över honom efter en liten stund till spjälsängen. Där sover han ibland hela nätter men oftast vaknar han en gång och då hämtar jag över honom till vår säng. Inget gråt här inte.
    Rutiner är bra, vi brukar hänga inne i Isaks rum en timme, vi sitter på golvet och snackar eller slötittar på TV och isak röjer runt. Sedan blir det välling och så somnar han när han är trött, brukar vara mellan 19:30-20:00.

• MallaMojs

Det har varit mysigt att samsova med Izabella tycker även jag, men nu är det enda jag tänker på om hon trillar i golvet, när jag inte är där... Vågar knappt gå upp å kissa om nätterna, för då brukar hon vakna och tro att hon kan krypa efter mamma...

...sen så vill jag gärna ha in min sambo i sovrummet igen

Mamma är ute å knallar med kottarna och jag ska ta tag i spjälsängssänkning Funderar på att ställa in en resesäng i vårt rum också, där kanske Izabella kan sova

Jag tror att det största hindret att komma över här är att få in båda i samma rum, utan att de ständigt stör eller väcker varandra... Ett liiitet steg i taget så ska det nog gå!!

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • FISK78

Ska vi boka in tisdag nästa vecka då??? Picknick borta i Joyce krokar eller vid dåligt väder sitta på golvet inne hos henne. Nu bokar vi in det!!! Vilken tid vill du att vi kommer Joyce???

Vi i lilla familjen har varit på Ringen och ätit lunch och sen somnade prinsen så mamma och daddy fick ta en kaffe och muffins i lugn och ro... MYSIGT!

Vi hämtade korten idag, de är HELT underbara!!! Beställde bara 4st men ett riktigt stort - gudomligt! Hoppas ni alla är nöjda med era kort! Nu skriver jag in tisdag i kalendern, okej???

Svar på tråden Visparnas tråd # 7