• Kerpet1

Visparnas tråd # 7

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m28676800.html var vår sjätte tråd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 22:47
    Länk till fototråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m32095317.html

• Svar på tråden Visparnas tråd # 7
  • Maxie

Sitter här och gråter. Min kompis, hon med det svårt handikappade barnet i magen ni vet, ligger på sjukhus efter dramatiska händelser förra veckan. Barnet dog i magen och sen blev det akut ks. Och hon höll på att stryka med på kuppen. Hon är kvar på sjukhuset. Nu sitter jag här och grunnar på hur jag ska stötta som bäst. Prata förstås men det kanske främst blir per tel om jag inte kan få maken att passa V några timmar för jag vill absolut inte utsätta henne för att träffa V när hon just mist sitt eget barn. Och även då gäller det ju att ha tid och inte måste avbryta pga amning eller blöjbyte. Blommor känns futtigt men vad annars? Kloka tjejer - vad göra?

• Ma Lu

Hej! Här skriks det om rapport redan innan vi hade tiden på SöS Men nu kommer rapporten:

Först hos bm var allt bra förutom att mitt blodtryck har skuttat upp från att stadigt ha legat på ca 110/70 hela tiden till 135/80 idag. Ska till bm och kolla upp det på torsdag.

På SöS var det igen en bråkig (eller mest trött) bebis som inte ville vara med på CTG. H*n somnade och hjärtljudskurvan planade som ett glidflygplan så det kom en massa folk coh bråkade och jag fick dricka vatten och sen spändes vi loss och fick gå och fika för att få fart på oss. En lakritspuck senare fick vi dock en finfin kurva som doktorn var så nöjd med! Men jag hann få rejäl ångest där ett tag när bebis bara låg still och hjärtljuden försvann och sedan kom de tillbaka men blandat med mina hjärtslag och så bara mina hjärtslag... Fick rejäla flashbacks och höll på att ta till lipen!

Men ja, MOGNADSKOLLEN: Jag är öppen drygt tre cm och tappen är mjuk!!! Tappen dock rätt högt och långt bak men läkaren gav bedömningen mogen och igångsättning blir på fredag - troligtvis genom hinnspräckning! Jag är ju lite skraj just för hinnspräckning eftersom det sist gav mig nonstopvärkar i en ryslig fart men förslaget är nu att de lägger en EDA-slang innan de spräcker så att det sedan bara är att pumpa in bedövning om det blir sammalunda. Fördelen med hinnspräckning är att de då också kan lägga en skalpelektrod från början!

Vi velade nåt väldigt mellan fredagen och måndagen men efter CTG-traumat kunde ingen få mig att vänta till på måndag! Nu känns det rätt märkligt och skumt och obegripligt men tyvärr är jag mest genomtrött och sur och arg efter ett timmeslångt bråk med maken om att jag inte vill att hela världen och framför allt inte jobbiga svärföräldrar som inte kan låta bli att lägga näsan i blöt ska veta att vi åker in för igångsättning på fredag Jag var redan beredd att ringa och avboka igångsättningen...

(Obs! Vi har alltså inte fått en tid utan bara att det blir på fredag och så ska vi ringa på förmiddagen och få en tid senare under dagen)

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Maxie

Så på fredag kommer din bebis då Malu! Vad roligt, härligt vännen. Bra att de har koll på allt, bt och vad det nu är. Och bra att du får EDA, det är himmelskt! Jippie, snart är Malu-bebisen här!

• Ma Lu

Maxie: usch vad hemskt Blommor är inte alls fel och ett fint kort med personligt meddelande mest om att du/ni tänker på henne/dem. Sen är det nog helt rätt tänkt med att fixa barnvakt och ta dig ordentlgit med tid att träffa henne. Ring upp och bestäm en dag (du måste nog ta initiativet). Ta med dig fika eller lunch och åk hem coh träffa henne en stund och prata både vardag coh om det som hänt. Mitt i allt kommer hon att vara glad över att ha en vän som du!

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Maxie

Malu: ja, jag tror att hon tycker att hon kan prata med mig. Och hon har sagt flera ggr att hennes föräldrar t ex inte finns där för de orkar inte pga egen sorg. Jag finns där men kan ju inte lämna V hur mycket som helst, annars hade jag lätt bosatt mig hos henne om det skulle hjälpa. Men först måste jag ta reda på hur läget är med henne, hur länge hon blir kvar på sjukan och sånt. Jag blev så upprörd och ledsen att jag fick näsblod...

• Ma Lu
    Hon skulle nog bli lite trött om du bosatte dig hos henne Man orkar itne koncentrera sig så länge efter ett sånt trauma... Minns att min kurator klockade min koncentration till 35-40 minuter drygt tre månader efter att Elma föddes. Sen var min arma hjärna så trött att jag itne frötod vad hon sade längre!

Du kan kanske ringa hennes man och kolla om hon kan och vill ha ett kort besök på sjukan?
  • FISK78

Maxie: Fy 17 vad hemskt Håller med MaLu om att boka in ett barnfritt besök då du kan ägna all tid åt din vän. Ta med blommor och lite picknick är väl jättetrevligt. Ryser verkligen i hela kroppen av din väns historia, fruktansvärt

MaLu: Men vännen då är det ju snart dax, vad helhäftigt!!! Förstår din oro men bra att lakritspucken satte igång bebbe Åh, så jätteunderbartochspännande!!! Nästa gång man träffar dig så har du ingen kalaskula på magen längre utan en underbar kalasbebis i famnen istället Glädjetårar redan Jaaa, igångsättning är ju inte min favorit men förstår dig helt och fullt. EDA låter väl jätteklokt eftersom även jag fick ihållande värkar efter hinnspräckning...

KRAMAR och LYCKA TILL!!!

• jamis

Men MaLu, det är ju jättebra - öppen drygt 3 cm! Det kommer gå bra på fredag! Och även om du inte vill ha EDAn så är det ju skönt att den finns där ifall att den verkligen behövs. Jag ville inte heller att folk skulle veta om att jag blev igångsatt så jag tycker INTE att din man ska berätta det för svärisarna om du inte vill det.

Maxie: Usch va hemskt med din vän Jag tycker visst att en blomma är bra, sen hade MaLu väldigt bra råd tycker jag.

• MaCool

fredag fredag fredag!!! Gud vad spännande! Tycker inte heller att hela världen måste veta. Det är ju så mysigt och underbart de där första timmarna när det känns som om världen stannat och bara kretsar runt ens egna lilla underverk. Ingen annan vet, bara vi. Vår lilla familj.

Svar på tråden Visparnas tråd # 7