• Kerpet1

Visparnas tråd # 7

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m28676800.html var vår sjätte tråd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 22:47
    Länk till fototråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m32095317.html

• Svar på tråden Visparnas tråd # 7
  • Mirren

Hej tjejer, tittar bara in för att som hastigast säga att jag förstås kommer på fredag. (Men det visste du väl Kersti?)Har också sjal att låna ut om det kniper - bara jag får tillbaka den från Jam . Casimir har all time bit just nu och bits så fort han får chansen. Inte i brösten dock (inte bita den som föder en där inte).

• zynk

Oj oj svår sövning inför morgonluren här. Tänk att det kan vara sååååå plågsamt att somna . Alva vaggades i gungstolen - konstant gråt  - och sen vagnades hon till slut till sömns i vagnen (faktsikt var hon tyst då).
    Jag tycker det är så svårt - men det kan ju inte vara så hemskt (för henne alltså) när man ändå har henne i famnen. Hon verkar protestera mer i famnen än vagnen.
    Man får försöka koppla bort lite och sjunga vaggsånger HÖGT .

Tips på vaggsånger? Jag gillar den där om vargen i Ronja rövardotter men den börjar bli tjatig.

Mirren Skönt att brösten får vara ifred. A har inte fattat att bitandet kommer leda till att hon komer bli tuttlös snart .

• jamis

Mirren: självklart ska du få tillbaka sjalen Vi komme ju inte på fredag och kommer inte till sthlm förräns 12 juli men då kan du få tillbaka den

• Joyce

bitas ja. det var vanligt när tänderna precis kom upp, sen slutade han. Eller bara ibland när man försökte få honom att amma när han inte var hungrig. Men senaste dagarna har han börjat om Jag tror faktiskt snart att han inte vill amma mer. Iaf inte på dagen, på natten är det inga problem. Men det gör mig inget dock skulle jag vilja att han ville amma i typ 2 v till för vi har precis bokat en resa till Berlin och det vore skönt att kunna amma då. Liksom lättare. Sen skulle det vara kul om han ville äta mat också. Den får man truga.

vaggvisor, jag tragglar också vargasången. Kom på för nån vecka sen att jag lärt mig den av en 4-åring och när jag kom på hur hon brukar sjunga mors lilla olle förstod jag nog att jag nog inte sjunger helt rätt text Men nu har jag kollat upp den rätta så att jag inte behöver skämmas... erik har fö haft svårt att somna på morgonen i några dagar.

• Mirren

Proppen: Det där hur länge man kan bära i en sjal ska man ta med en nypa salt. Jag använde mina trikåsjalar (Trikot-slen) extremt mycket tills C var ca 5 månader. Sedan bytte jag till långsjal som jag bar mycket i tills C var ca 8 månader. Sedan dess har jag bara burit ibland - men hoppas kunna ta upp det genom att bära på ryggen. Gick till och med en sjalknytarkurs, men det gick inte så bra med C som var trött och stressad.

Zynk: Jag sjunger massor med vaggvisor (fast mindre nu än tidigare eftersom C somnar så snabbt nuförtiden). En av mina favoriter är från Klas Klättermus och går så här:
    "Sov sött lilla palt - leka får du sedan. Alla musbarn överallt sover alla redan. Somna sött i vaggan din - jag ska inte störa. Räven sover också nu - med svansen bakom örat."

Vi har gjort om texten till oigenkänlighet - till exempel sjunger vi alltid (både stora C och jag) "mamma/pappa sover också nu med armarna om sin lillsnurf" (vi kallar honom det fortfarande). Annars sjunger jag diverse "vanliga sånger": Maria går i rosengård, Man borde inte sova, Ute blåser sommarvind, Kom hör min vackra visa, Nu i ro somna in, Å vad världen nu är skön, En vänlig grönskas rika dräkt (de två första verserna är utan Gud), I denna ljuva sommartid, Kling klang klockan slår - osv.

Vad gäller att bitas känns det som att C gör det väldigt medvetet. När han inte får som han vill - eller när jag pratar med någon annan så kryper han fram till mig och biter till. I början blev han rädd när jag skällde - nu är han beredd...

Idis: Jag sover med tröja för annars skulle brösten aldrig få vara ifred från lilla C.

• Mirren

Joyce: På ett sätt månste det vara skönt att Erik inte vill amma så mycket *funderar*. Lilla C går liksom i "baklås" om han inte får amma, han skriker fruktansvärt och vill inte göra något, inte äta, leka eller sova. Fram tills nu tror jag inte han har somnat utan att amma (förutom i vagnen på promenad) och jag tror heller inte han har "tackat nej". C vill _alltid_ amma.

Joyce: Tack för senast förresten! Det var jättetrevligt och gott, jag är bara så ledsen att C fick tag på lampan och tog sönder den . Jag tror att han fick den i huvudet också (det var därför han skrek så förskräckligt) för han fick ett jack och blåmärke lite senare. Jag tyckte det var lite konstigt att han var så lättskrämd .

Jam: Det är ingen brådska med sjalen! Dessutom är det inte säkert att Proppen gillar den, det var ju maken som fick välja färg så den är ju väldigt - eh - turkos.

• Joyce

Mirren: Å nej fick han lampan i huvudet?! Ja då var det ju inte så konstigt att han var ledsen Med lampan är det ingen fara - bara en mindre pryl att flytta men jag inser att vi måste barnsäkra lite på nästa ställe.

Om två veckor kommer en av mina bästa kompisar hit med sin man och 2 galna killar och ska sova här. De är drygt 4 och 2,5 år. De är helt tokiga så vi får väl se om lägenheten finns kvar efter det...

• zynk
    Joyce Aha det kanske är för att jag tvångsammar A som hon bits .
    Alvi bits inte heller på nätterna som tur är.
    Jag skulle gissa att E kommer äta mer när du slutar amma. Jag tyckte det var sk*tjobbigt med maten innan hon fick magsjuka - då löste det sig liksom... Hon blev väl hungrig efter den.
    Jag kan inte heller texten till varglåten - men spelar det nån roll???

Mirren C låter som Alvi - hon vill också alltid ammas. Och somna vid tutten. Men man blir ju så fasligt låst. Snart ska jag börja jobba och då vill jag ju att M ska kunna ta nätterna. Han kan ju få henne att somna men det blir protester.

A är uppe och rafsar i näst översta lådan i köket . Jisses va fort det går. Vi måste barnsäkra!!! Det känns som om jag sagt det i 9månader eller så nu. Jag ingen komma och göra mitt hem säkert? Bokhyllor - guuuu så trist att borra fast dem.
  • MallaMojs

Har just varit å fått tiden på jobbet, och tyvärr så är fredag en heldag Triiist!!!

...sitter just i kö till FK, alltid lika kul...

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • zynk

Nä ska du jobba redan på fredag??? Men grattis till jobbet ändå!
    Jag har som tur är kunnat göra det mesta som har med FK att göra via nätet. Telefonkö är ju inte kul - speciellt nu när man aldrig vet om man kan prata sen när de väl svarar. Man kanske skulle skaffa headset? Eller en assistent ?

Svar på tråden Visparnas tråd # 7