• Kerpet1

Visparnas tråd # 7

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m28676800.html var vår sjätte tråd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 22:47
    Länk till fototråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m32095317.html

• Svar på tråden Visparnas tråd # 7
  • Joyce

Nä vad trist det var här Kramar till Kerpet, Malla och Maxie som har det jobbigt!

Pess: Tack för svar! Blev det nån båttur i helgen!

jam: Ha så kul på resan!

• Joyce

En till fråga ang mat. Vi har ju gett lite olika puréer nu ett tag och tänke börja ge smakisar av gröt. Men tror ni att det är ok/bra att fortsätta att ge lite puré till lunch (ca 3 frystärningar) och sen ge smakportion av gröt till kvällen? Alltså att ge båda? Erik har precis börjat gilla puréerna och då känns det dumt att sluta med dem. Det är ju fortfarande inget helt mål utan rätt lite vi ger men jag tycker det kan finnas en idé att ge maten de tider som vi har tänkt byta ut de till i framtiden när vi byter ut hela mål. Alltså puré till lunch och gröt på kvällen innan läggdags. Hur har ni gjort?

• Joyce

fisk: Jag tror inte att de vågar lova livslångt skydd (typ 15-20 år tror jag det var) men det är väl också för att det inte finns tillräcklig forskning under så lång tid.

• Joyce

nu är det jag igen... spammar idag (=jobbar )

Hur tänker ni kring solen och solkräm osv? Som jag har förstått det så rekommenderas inte solkräm för barn under 1 år utan det är bara total skugga som gäller. MEN jag har hört från vissa källor att solkrämer med fysikaliskt skydd ska vara ok. Jag tycker att det är skitsvårt att ha E i skuggan exakt hela tiden och skulle tycka att det var skönt att smörja in typ kinderna och näsan på honom extremt soliga dagar (typ nästa vecka på Sicilien?!). Det är ju alltid några små strålar som letar sig in i vagnen. Hur gör ni med sånt?

• Maxie

Joyce: vi började iofs med gröt och sen tog vi puréer men fortsatte med gröten också. Inga problem. Däremot blir V hårdare i magen nu av gröt och riktig mat så det går åt en del katrinplommon, päronpuré (aprikos ska visst oxå vara lösande) och messmör (har jag provat, ingen hit enl V).

• MallaMojs

Vi började ju med gröt från start men slutade inte med det när lite lunch introducerades. Jag har även köpt sån där solkräm med Skalman på med bara fysikaliskt skydd att ha på kind och näsa, UTIFALLATT liksom...

Ja, hemma från rådgivningen, det är ok där...men vi får se

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Pess

Jag gav både smakisar och gröt samtidigt.

Jag resonerar att det är bättre med solkräm än att bränna dem....Så jag kör med fysikaliskt skydd

• Joyce

Tack för svar! Det är så bra att få rådfråga experter som ni

• Ma Lu

Kerpet: USch...missade ditt inlägg där för det tog mig lååång tid att skriva mitt egetGenerad Vad jobbigt. Jag har ju känt vibbarna från dig ett tag och trots att jag ju itne känner din man så känner jag ju "typen" (om man får generalisera så...) och förstår att det inte är lätt att dela ansvaret för hem coh barn. Hoppas allt löser sig. Jag tänker på vad du sade när du blivit gravid efter allt kämpande och på detta fantastiska sätt genom ivf och du sade att det kändes som att när ni gått igenom allt detta skulle inget kunna sära på er... Hoppas du/ni på något sätt kan hitta dit igen!

Kramar också till Malla. Vad strongt gjort att börja i familjerådgivning och fint att M "ställer upp" på det! (Vet att "sånt" kan sitta långt inne för männen... Längre in än för månag kvinnor iaf!) Att ni är där båda två visar ju att ni båda verklgien vill. Ni har ju haft tuffa år ni också - minst sagt. Och jag vet och minns vad du berättat om humör och gräl osv... Kram igen!

Kramar om Maxie också när jag en gång är i farten! Det ÄR svårt med ansvarsfördelning! Men så långt som till uppbrottstankar ska det ju inte behöva få gå... Ni har ju kämpat för det här småbarnslivet längre än de flesta och sen när sonen kom blev det så oändligt mer dramatiskt än man skulle vilja med operation och allt. Jag vet inte om amn också kan skylla lite på att din man verkar vara en "konstnärssjäl" men på din beskrivning av helgens/veckans bravader från den mannen låter det mer som att han är 15 än 40+... Förstår han om du pratar med honom?

På något märklgit sätt har det i det här huset sedan länge varit så att mycket hushållsarbete och barnkoll har fallit på mig och detta trots att barnen ju inte ens är mina Jag inser ju att jag till en stor del får skylla mig själv för det har känts så skönt när de har accepterat mig och för att det har känts naturligt för mig att koppla på "mammarollen" kanske mycket iom att jag är storasyster och har hjälpt till att ta hand om mina tre yngre syskon och sedan vår mamma först blev sjuk coh sedan dog har tagit något av en extramammaroll för dem. Jag ÄR lite mammig... Men ibalnd känns det tungt när det är som naturligt att all matplanering ska ligga på mig, att killarna alltid frågar mig om var olika saker finns, att jag har mer koll på deras läxor och skola öht, att det är jag som vet vilka kläder som är vems osv... (Maken frågar om vartannat plagg när han viker och sorterar tvätt Okej...det HAR vädligt lika storlek nu, emn ändå!) Varöfr är hemmasysslor och barnansvar en kvinnoroll?!

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Ma Lu

Jam: vilket kap! Trevlig resa

Maxie: Härnta=Härnösand

Mitt läkarbesök gick bra trots att maken inte kunde vara med då han sedan i fredags ligger i feber och snorar järnet Läkaren skrev en remiss för planeringssamtal med läkaren vi hade då Elma föddes (också hon som gav oss beskedet och det ger liiite ångest att träffa henne igen nu när allt bara påminner om det.... Men det ska bli tryggt med en läkare som "känner" oss!) och det ska stå att vi ska in på samtal och att vår läkare vi har nu vill att vi tas in för bedömning gärna redan 37+ och när tappen är mogen sätta igång! Hoppas nu bara tappskrället mognar nångång... Jag som haft så mycket sd och varit så orolig! Idag visade mätningen att tappeländet trots att sd numera inte på något sätt är njutbara fortfarande mäter över 4 cm Dock har den börjat mjukna lite och yttre delen var litelite öppen! Alltid nåt Och läkaren nämnde inte ens odling från tappen Skönt, för man får ändå inte antibiotika för GBS som "bara" finns på livmodertappen.

Jag gick också på apoteket och kollade på solskydd och funderade över bebisar. Skugga och täckande kläder är ju det man hör, men så finns det ju sprej coh jox ändå! Det här med "fysikaliskt skydd": är det typ zinkpasta?! Weleda brukar ju ha massa barngrejer...

Är det förresten någoin här som har en "Annas profylax" som den kan tänka sig att låna ut? (bok alltså) Jag är inte ritkgit inne på profylax och är ju lite sent ute dessutom men känner ändå att jag gärna skulle ögna igenom innan jag förkastar det helt!

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
Svar på tråden Visparnas tråd # 7