• Kerpet1

Visparnas tråd # 7

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste?

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden?
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html

Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html
    Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m25732637.html var femte tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m28676800.html var vår sjätte tråd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-23 22:47
    Länk till fototråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m32095317.html

• Svar på tråden Visparnas tråd # 7
  • Joyce

Vad bra du svarade MaLu! Ja visst är det så att hem och barn för det mesta faller på kvinnan. Så även ofta i vårt (medvetna) hem. Dock har jag iaf turen att leva med en man som förstår vad saken handlar om och som aldrig försvarar sig eller känner att han måste gå till motattack. Så det går iaf att snacka om. Vi har iaf kommit fram till att ju mer utrymme för val, flexibiliet och godtycke som finns ju sämre blir det. Vi har insett att lagar, regler, scheman och bestämmelser är det bästa för ett jämställt förhållande. Låter förmodligen ubertrist i andras öron men ojämställdhet är ännu tristare. Vem som gör vad, olika ansvarsområden (både i hemmet och med Erik) osv osv.

• Maxie

Malu: ja visst är min man snarare 15 år än över 40... Men vi brukar kunna prata om saker och ting när jag surat klart alt gråtit klart - för det händer. På många sätt har jag också en toppenman och om några år när V är större kommer han att ta ett större ansvar, göra mer saker med honom osv. Då blir V mera pappas pojke, det tror jag verkligen. Nu är maken lite handfallen. Det är så skönt bara att få prata/skriva av sig ibland, då känns det genast lite lättare.
    Apropå potatisar förresten, en lite rolig sak betr min nördiga make: han hade fått ett par sättpotatisar av grannen som råkade höra min respons på makens klena potatisinköp. Dessa två potatisar delade han på (enligt grannens instruktion) och grävde sedan ner i rabatten mellan rosor och rhododendron. Behöver jag säga att jag grävde upp dem igen och satte dem på lämpligare plats? Han är bra på mycket men odling hör inte till dem.

• Maxie

Malu: det drar verkligen ihop sig för dig nu! Annas profylax, jo vi har ju ett ex nånstans men det är nedklottrat och känns inte så kul att låna ut. Kan säga att jag hade nytta av andningen och framförallt avslappningen mellan värkarna, bm:na sa flera stycken att jag var bra på att ta till vara på tiden mellan värkarna, jag slappnade av bra. Däremot tyckte bm vid krystningen att jag skulle vara helt tyst men det fick vi inte lära oss vid kursen så jag brölade på som en skadskjuten älg. Sen tyckte jag nog att målbilden som var så viktig på kursen hade jag ingen jättenytta av. Fast å andra sidan kom ju förlossningen tidigare än vi tänkt så vi var ju inte helt förberedda. Och maken fick ju inte vara med under större delen av värkarbetet. Tur det på ett sätt för jag blev så irriterad på hans sätt att andas.

• Joyce

shit vad präktig och förnumstig jag lät när jag sa att vi var medvetna. Menar bara att vi pratar massor om dessa saker och verkligen försöker leva jämställt även om det inte är så lätt.

• Pess

SKÖNT med lyckat läkarbesök MaLu...Kan förnimma känslan av lycka jag kände varje gång jag kommit från läkaren/Bm och allt var bra Snart dax

Vårt hem är nog den RAKA motsatsen till Joyces hem Här är det mannen som jobbar häcken av sig och drar in alla pengar, jag sköter barn och hushåll (inkl. all matlagning) och jag trivs faktiskt med att ha det så för det mesta....Men jag har iaf slutat stryka hans skjortor som jag gjorde de första åren (inte för att han BAD mig om det, utan för att jag trivdes med att vara den optimala husfrun ) Jag kommer inte heller arbeta heltid igen, utan max 75% för att kunna ha L så lite som möjligt på dagis och för att kunna vara hemma lite mer....

Jepp, ni läste rätt...Vårt hem är en GAMMELDAGS hem (Hoppas jag inte väckte anstöt )

• Maxie

Joyce: det är väl jättebra att ni pratar mycket om det! Det borde fler av oss göra, det är tydligt...

• Joyce

jag måste säga att jag faktiskt inte hade så mycket nytta av profylaxen under förlossningen. Målbilden tänkte jag aldrig på. Det hade räckt att säga; andas djupa andetag under värkarna och håll andan när du ska krysta. Typ. Men vissa verkar ju tycka att det är super...

• Maxie

Pess: känner igen mig i mycket... Jag är såååå glad att min man inte vill ha halva föräldraledigheten utan nöjer sig med de två obligatoriska... Sen skulle jag aldrig drömma om att stryka hans skjortor men detär en annan femma...

• Joyce

Pess: haha nä inte anstöt (jo bara om han inte pensionssparar åt dig!) alla gör ju som de tycker passar dem bäst.

Svar på tråden Visparnas tråd # 7