• Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • anarkokapitalist
    drSteffo skrev 2008-04-14 15:31:08 följande:
    * A 2003 legislative audit in Kansas found that the estimated cost of a death penalty case was 70% more than the cost of a comparable non-death penalty case. Death penalty case costs were counted through to execution (median cost $1.26 million). Non-death penalty case costs were counted through to the end of incarceration (median cost $740,000).(December 2003 Survey by the Kansas Legislative Post Audit)* In Tennessee, death penalty trials cost an average of 48% more than the average cost of trials in which prosecutors seek life imprisonment.(2004 Report from Tennessee Comptroller of the Treasury Office of Research)* The death penalty costs California $114 million per year beyond the cost of life without parole, or $250 million (one quarter of a BILLION dollars per execution.Rone Tempest, Los Angeles Times, March 6, 2005)* In Maryland death penalty cases cost 3 times more than non-death penalty cases, or $3 million for a single case.(Urban Institute, The Cost of the Death Penalty in Maryland, March 2008)Källa:www.amnestyusa.org/Facts-and-Figures/Cost-of-...
    Tackar =)
    Pöbeln - dom förnuftiga
    0 - 2
  • Suzy QX

"Läs på kompis
    www.deathpenaltyinfo.org/article.php

Jag tror jag såg siffran 470 000 dollar där nånstans."

Hur är det med matten? Dollarn ligger i 6 kr = 2,8 milj ställt mot 9-18 milj för fängelse?

Hjälper dig och nämner en betydligt högre summa som det i värsta fall kan kosta om personen inte erkänner och överklagar till varje instans till HD och den ligger på 2,14 milj dollar=12 milj kr (för dödsstraff) och då börjar det vara i höjd med vad livstid kostar.

Dock får man ställa det mot att den som döms till fängelse i livstid aldrig överklagar någonting alls och att rättegångskostnaderna inte är öht inberäkn i den summa 9-18 milj jag nämnder där bara rena fängelsekostnaderna är upptagna.

Läs på lite till själv kompis...

• Chomsky

PigeonP skrev 2008-04-14 15:37:40 följande:

Det är sant. Men kastrering också, i alla fall för sexualbrottslingar
    Med en rostig sked då? (som du skrev i inlägg #19)
  • anarkokapitalist
    Birgitta2 skrev 2008-04-14 15:30:25 följande:
    Men det är ju det du saknar. Förnuft alltså. För alla kännande tänkande människor måste ju kunna känna empati. Och många av oss kan t o m ändra åsikt när sånt här händer. Tyvärr är det vissa människor (du kanske?) som endast kan tänka sig hårdare straff när detta händer dem själva och i deras direkta närhet.Att ha ett visst mått av förnuft innebär INTE att man måste sakna alla känslor. Det är det jag tycker ditt inlägg säger när du anser att "man inte ändrar åsikt bara för att ett barn dör". Ordet "bara" visar i vilken nivå du anser att det här dråpet/mordet ligger på. Dvs det var bara ett barn.
    Bara för att man kan tänka så betyder det inte att man kan tänka rätt.
    Sen så tycker jag inte att ha empati är lika med att vilja se blod flyta.
    Som sagt jag har en hjärna att tänka med så jag ändrar mig inte bara för att något hemskt händer. Och om jag nu skulle balla ur och önska livet ur någon då så hoppas jag att mina medmänniskor har förnuft nog att fatta att det inte är jag som bör välja straff.
  • FreeForAll
    drSteffo skrev 2008-04-14 15:39:36 följande:
    PigeonP skrev 2008-04-14 15:37:40 följande:
    Med en rostig sked då? (som du skrev i inlägg #19)
    Ja, varför inte
  • Rabelais

@Linnea84a et al.: Dödsstraff är och kommer alltid att förbli oetiskt och ovärdigt en rättstat. Vad flera i den här tråden glömmer när de gapar om tortyr och dödsstraff som rimlig påföljd är att de i sin iver att visa sig empatiska och medkännande intar det exakta motsatsförhållandet gentemot gärningsmannen i.e en total avsaknad av empati.

"De som gör sådant förtjänar inte empati" brukar svaret bli och det är här dilemmat kommer in. Om man slår fast att en person kan förlora rätt till empati och medkännande måste man också definiera en gräns där detta sker vilket givetvis är omöjligt. Vidare missar man att inse motsägelsen i att kräva öga för öga: Att upprätthålla en rättstat på etiska grunder innebär att beakta människovärdet även i de fall då förövaren bortsett från detsamma.

Annars kan i överlåta rättviseskipningen till kvällstidningarna och exekvering av påföljd till pöbeln.

• Chomsky

PigeonP skrev 2008-04-14 15:44:11 följande:

Ja, varför inte
    För att det inte är förenligt med mänskliga rättigheter?
  • Rabelais
    Ja, varför inte
    För att vi inte lever på medeltiden. Rättstaten bygger inte på hämnd, den bygger på vård, beskydd och återanpassning.
  • Bosse2k
    Ja, varför inte
    Varför inte bara hoppa direkt till tortyr?
  • Birgitta2

Jag tror själv inte på dödsstraff. Men att skydda de här brottslingarna från vanliga normala fångar tycker jag är att ta för mycket hänsyn. Stoppa in den här onämnbare mördaren i en vanlig fängelsecell på Kumla, Tidaholm eller annat ej sexbrottslingsstkyddande fängelse. Släpp sen lös honom minst en timme om dagen bland de andra fångarna. Jag tror det vore straff nog för honom. Där kan han bli resten av sitt liv. För även om jag kanske inte tror på dödsstraff (vilket jag tycker är ett för milt straff för vissa) så tror jag på att få sona sina synder.

Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...