• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • tyrlilu
    MsBeauty skrev 2008-07-01 23:02:24 följande:
    Jag är också Hemmafru och planerar att vara det lääänge! Min man har normal lön men det går jättebra ändå, vi har råd med det vi behöver.
    Vad skönt! Jag har varit hemma nu i nästan 6 år fråm mitt IT-jobb , så det krävs en hel del utbildninga för att kunna komma tillbaka. Jag tar upp det ibland med min sambo att jag kan lika gärna omprofillera mig till något helt annat. Mina intresse är egenvård, SPA, yoga och jag kanske skulle kunna skola om mig till något inom dessa områden. Sambon tycker att det är bra som det är... Barnen tar fortfarande mycket tid med alla aktiviteter efter dagis och skolan. Har säger att det känns skönt för honom att slippa stressa för det.
  • ljusglimt

tyrlilu: ni verkar ha fått till ett bra familjeliv, låter jätteskönt!
    Själv driver jag en fotvårdsklinik i en del av vårt hus hemma, så jag ska börja jobba med det ca en dag i veckan nu i september så får pappsen ta hand om vår dotter den dagen. Planerar att få in dottern på dagis när hon är omkring två år ungefär tror jag. Ska ha vårdnadsbidrag nästa år, känns jättebra. Det är ju bra med eget företag så kan man jobba lite när man själv känner för det.

• lärjunge

Jo man bara kan få vårdnadsbidrag om barnet är imellan 0-3 år. :\

• tyrlilu

Gud, jag såg nu att jag har kastat om alla möjliga bokstäver i förra inlägget. Så kan det bli när man sitter uppe sent och surfar... Sorry:):)
    Ja.. Eget företag hemma utan krav på superprestation är nog optimalt när man har barn, och visst är det kanon bra att man kan få vårdnadsbidrag nu om barnen 0-3 år och är hemma! Då kan ekonomin ändå gå runt även om inte maken/sambon har superlön.
    Kram/tyrlilu

• mångmamma

Halloj.
    Ännu en "lyxhustru" här.
    Maken tjänar bra, vilket behövs eftersom vi är en stor familj med dyrt boende.
    Varit helt hemma de senaste 8 åren sen 3.an föddes.
    Dessförinnan jobbade jag företrädesvis kvällar ovh helger, allt för att undvika barnomsorg..
    Kommer ursprungligen från östra sthlm men flyttat söderut för länge sen, annars hade det varit kul att ses..
    Ha en underbar sommar.

• Stolt mamma till Vincent

Här kommer en liten fråga kanske någon kan hjälpa mig?

Det finns ett mindre bidrag man kan få när ens mammdagar tar slut, vad heter det vad exakt får man för summa och i vilka län är det tillgängligt. (Något som regeringen nyligen infört).

ღ ♥ ღ www.sandraskristaller.blogspot.com ღ ♥ ღ
  • ljusglimt

Stolt mamma: det är väl vårdnadsbidrag du menar antar jag. Om din kommun har infört det (bäst att ringa till kommunen och höra) så kan du utnyttja det när barnet är mellan 1-3 år och då får du inte ha barnet i kommunal barnomsorg alls. Bidraget är på 3000 kr skattefritt per månad. Du får jobba och ändå få bidraget men grejen är att du inte ska utnyttja barnomsorgen alltså.

I vår kommun ska det införas 1 jan -09 så vi kommer att ta det då.

• Stolt mamma till Vincent
    ljusglimt skrev 2008-07-04 12:14:32 följande:
    Stolt mamma: det är väl vårdnadsbidrag du menar antar jag. Om din kommun har infört det (bäst att ringa till kommunen och höra) så kan du utnyttja det när barnet är mellan 1-3 år och då får du inte ha barnet i kommunal barnomsorg alls. Bidraget är på 3000 kr skattefritt per månad. Du får jobba och ändå få bidraget men grejen är att du inte ska utnyttja barnomsorgen alltså.I vår kommun ska det införas 1 jan -09 så vi kommer att ta det då.
    Åh äntligen någon som vet vad jag menade :) har en till fråga? Det är alltså under dessa 3 år som man inte får utnyttja barnomsorgen, men senare får man väl det?
    ღ ♥ ღ www.sandraskristaller.blogspot.com ღ ♥ ღ
  • lillaMallan857

Lyllosar som kan vara hemma med barn alltid! Hade jag fått välja hade jag velat ha ett helt gäng med ungar och vara hemma med dom tills dom börjar skolan som min mamma gjorde med oss.. fast det var ju lite andra tider då.

Mamma till Wilmer - 080214 - babywilmer.blogg.se
  • ljusglimt

Stolt mamma: javisst sedan får du utnyttja barnomsorgen som vanligt. Du behöver heller inte ta vårdnadsbidrag till de är 3 år, du kan ta några månader eller ett halvår om du bara vill det. Tycker själv det är en jättebra möjlighet att kunna stanna hemma längre med sitt barn.

Svar på tråden Jag är hemmafru