• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • hewa

Men sen då? Jag förstår att barnen tycker det är bra och mysigt med mamma hemma som har tid att hjälpa med mellanmål, läxor, packa fotbollsskorna osv. Jag menar absolut inte att kritisera, jag är bara ärligt nyfiken.

Jenna4 skrev 2008-07-18 14:49:58 följande:
    Mina är 12, 11 och 8,5 år. Dom har alltid varit/är supernöjda med att ha en mamma som alltid är hemma. Och som jag skrev tidigare är kompisarna också det. Ska vara hemma tills dom verkligen är stora och knappt själva e hemma.
    [/citat]

Jo, men det kan jag förstå. Du har ju all tid i världen även att skaffa dig en utbildning (för det antar jag att du inte hunnit om du fått barn så pass tidigt). Själv är jag redan 30+ så skulle jag vara hemma tills yngsta är 5-6 år kommer min ålder tala emot mig, liksom min utbildning riskerar att ha föråldrats (yngsta just nu är 2 men jag hoppas ju att hon inte blir den sista). Vet en som gjorde så, fick första vid 32 och sedan ytterligare 4 i rask takt. När yngsta började förskolan var hon 42-43 och inte längre våldsamt attraktiv på arbetsmarknaden trots (väldigt) bra utbildning. Men hon hade ju varit borta så länge.
    UngMorsa skrev 2008-07-18 15:35:40 följande:
    [citat]
    Som jag ser det själv, inte för att jag är hemmamamma, så skulle jag gärna vara hemma i 4-5 år till iaf för då är min yngsta tjej 5-6 år och börjar i förskolan och älsta är 8-9 och går redan i skolan.Då är jag själv 25-26 och kan lätt hoppa in i arbetsivet igen utan att på mågot sätt vara oattraktiv på arb.-maknaden.
  • hewa

Varför lyckas det bara ibland att citera två inlägg i samma?! Hoppas ni ser att jag skrivit där i mitten oxå.

• Milkina cerka

bara lilla jag skrev 2008-07-17 22:16:18 följande:

Ja men helt ärligt så är jag nästan lite småtjurig på kvinnorna på 70 talet som stred för att vi kvinnor ska få jobba.. Förut klarade man sig på en lön och nu gör man inte det längre.. Jag skulle älska att vara hemma jag skulle bli värsta bullmamman.. visst femenisterna på 70 talet gjorde väll en del bra saker också.. Men jag hade gärna varit hemmafru och låtit min sambo sköta pengaflödet :)
    Bra skrivet, jag växte upp med en sådan karriär mamma o. kvinnosakskvinna. Ja jag älskade henne, men inte just det - arbetet var bara s å viktigt. resultatet för min del var att komma först o. hämtas sist.
    Förmodligen är det mina egna erfarenheter som gör att jag vill ge mina barn ngt annat, bättre än det jag upplevde att jag fick.

Mina barn är mitt allt, svårt att förklara det på ngt annat sätt, men bara lilla jags beskrivning stämde så bra att jag inte kunde låtabli att svara.
  • Milkina cerka

*Komma först o. hämtas sist från dagis ska det naturligtvis stå.

• Karl Fazer

Skulle också gärna vara hemmafru

• lärjunge
    Jenna4 skrev 2008-07-18 13:10:39 följande:
    Skit i dom människorna!!! Har oxå fått höra en del sånt. mina barn är minst lika sociala/duktiga i skolan och livet/friska/trygga osv osv än alla dagisbarn. Har alltid haft massa ungar här- jag är den enda hemmamamman i vår ort. Barnen ser nog mig/vårt hem som en trygghet.
    Hon tyckte oxå att han kunde lära sig "prata klart" (alltså prata "perfekt") om han var på dagis. Han pratar så alla förstå men hon verkar "inte förstå ett enda ord han säger"... hmm. Undrar varför hon prata med honom då om hon inte förstår honom? Som sagt, han pratar helt normalt för en 3 åring o dessutom är 2 språkig... så det kan ta lite längre oxå med "perfekt" uttalandet... herregu' även för mig som invandrare som svenska är mitt andra språk... jag kan inte rulla mina "r" som svenskar göra... Han låter som mig när han prata svenska och som vanligt när han prata amerikanska...
  • Glamrockare

många föräldrar gör karriär men varken lämar först eller hämtar sist. vi är en av dem.

sedan är det så att barn som inte går i förskolar missar mkt o utvecklas inte lika fort som andra barn det är trots allt bevisat och om man nu inte bor så att öppnaförskolan har en enormt stor o bra verksamhet o det dagligen.

vuxna har en tendens att missbedöma barns behov av att vara med andra barn och leka med dem och lära efter o inte bara leka barn lekar med vuxna.

sedan tror jag inte att barn "far illa" av att vara hemma bara de missunnas viktiga och roliga saker i livet bara för att en vuxen har fått för sig att allt de behöver finns i husets fyra väggar i 2 personer (deras föräldrar) vilket är fel. men tyvärr gör många föräldrar det misstaget o felet.

Hårdrock är livet, livet är hårdrock!
  • lärjunge

Glamrockare:

Hmm, jag undrar varför min bror, jag, min man o hans tre syskon, och många andra "icke"-dagisbarn blev helt normala? Alla mina vänner var aldrig dagisbarn heller. Helt normala är dom också. Ingen sen i utvecklingen alls.

Min son o jag går på ÖF o har gjort det sen han var 6 månader gammal. Stormtrivs - o det är GRATIS Dagis/förskola kostar uppåt 1000+kr/månad o det tycker jag att jag kan använda åt något bättre än dagiskostnader. Dagis för mig är som en dyr barnvakt...

Min son är smart för en 3 åring - han kan alla bilmärke, många olika bildelars namn, alla färger, han kan räkna ganska högt, o detta på 2 olika språk. Han kan mkt mer men jag vill inte låta som en "bragger" (skrytmåns?).

• hewa

Glamrockare - jag respekterar ert sätt att leva och jag vet att det GÅR att undvika situationen "lämna först hämta sist" även med en karriär.

Jag ser heller inget fundamentalt fel med barnomsorgen i Sverige. Förskolorna är i regel bra och de allra flesta barn mår bra och tycker det är kul med dagis.

Men att dra alla hemmaföräldrar över en kam och hävda att vuxna har en tendens att missbedöma barns behov... DET är att gå för långt.

Vidare är det mig veterligen ganska allmänt erkänt att barn under 3 år inte har något egentligt behov av förskola. Sen är jag rätt övertygad om att lika många studier som det går att hitta om hur mycket fortare barn på förskola utvecklas, lika många kan man hitta om att barn uppvisar stressymtom på förskolor, drabbas av fler infektioner på förskolor osv.

Sen handlar den här tråden inte om fördelar eller nackdelar med att vara hemma länge med barnen. Jag och TS med flera har redan gjort ett aktivt val att vara hemmafru, förutsätter att valet gjorts med eftertanke och barnens & familjens bästa för ögonen i samtliga fall.

• Glamrockare
    hewa skrev 2008-07-18 18:54:46 följande:
    Glamrockare - jag respekterar ert sätt att leva och jag vet att det GÅR att undvika situationen "lämna först hämta sist" även med en karriär.Jag ser heller inget fundamentalt fel med barnomsorgen i Sverige. Förskolorna är i regel bra och de allra flesta barn mår bra och tycker det är kul med dagis.Men att dra alla hemmaföräldrar över en kam och hävda att vuxna har en tendens att missbedöma barns behov... DET är att gå för långt.Vidare är det mig veterligen ganska allmänt erkänt att barn under 3 år inte har något egentligt behov av förskola. Sen är jag rätt övertygad om att lika många studier som det går att hitta om hur mycket fortare barn på förskola utvecklas, lika många kan man hitta om att barn uppvisar stressymtom på förskolor, drabbas av fler infektioner på förskolor osv.Sen handlar den här tråden inte om fördelar eller nackdelar med att vara hemma länge med barnen. Jag och TS med flera har redan gjort ett aktivt val att vara hemmafru, förutsätter att valet gjorts med eftertanke och barnens & familjens bästa för ögonen i samtliga fall.
    då läste du fel...jag sa att vuxna/föräldrar många ggr har en tendens att missbedöma barns behov inkl. mig själv o du o de flesta andra.
    Hårdrock är livet, livet är hårdrock!
Svar på tråden Jag är hemmafru