• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • calistra

Hmm nä där står inget om det.
    Får nog kontakta kommunen ang. detta.
    Tack för hjälpen

• Milkina cerka

Skickade innan jag borde, naturligtvis får du svar hos just din kommun vad som gäller hos er.

calistra skrev 2008-07-19 00:55:07 följande:
    Hmm nä där står inget om det.Får nog kontakta kommunen ang. detta.Tack för hjälpen
  • Milkina cerka

Gå in på www.regeringen .se (det finns en sökfunktion) sök på vårdnadsbidrag.
    På ngt sätt får jag inte länken direkt att fungera, vilket jag beklagar .

• hewa

Angående det ekonomiska. Med de förutsättningar vi har hemma i Sverige skulle detta upplägg inte funka med mindre än att vi gjorde väldigt stora avkall (tex att flytta, ganska långt bort från där vi har hus eller till lägenhet).

På mindre orter, där boendet är väsentligt billigare än miljonvillorna i storstadsområden tror jag det är lättare, förutsatt att ena parten har ett jobb (vilket ju brukar bli problemet på de små orterna där jobben är färre). Då behöver man nog inte vara enormt välbetald för att klara sig på en inkomst, om man kan tänka sig en mindre, äldre bil tex och avstå utlandsresor vartenda år osv. Allt blir ju en prioritering, man kanske inte kan gå på restaurang och köpa märkeskläder men vad gör det?! Hemlagat är också gott, och HM gör helt ok kläder.

Sen tror jag inte det är helt ovanligt bland egenföretagare där frun är hemmafru att hon ändå står på lönelistan och gör några timmar i veckan med tex pappersarbetet som blir. Blir ju inte en heltid, säkert inte ens en halvtid men 10-12 timmar i veckan blir ju också ett tillskott. En tjänst som företaget säkert inte skulle få någon annan att ställa upp på, dessutom.

• lärjunge
    Jenna4 skrev 2008-07-18 23:22:27 följande:
    Det här var trådens trevliga mening. Men så här händer det alltför ofta på FL tyvärr. Ngn kommer in i "fel tråd" och ska komma med motargument osv. Trist. Jag lämnar tråden. Dom som vill diskutera det härliga livet som hemmamamma är välkomna att skriva till min inbox eller gästbok.
    Åhh går inte! Stanna... Varför ska du låta 1 person förstöra det för dig?
  • lärjunge
    Pirog skrev 2008-07-19 00:21:47 följande:
    Märkligt att man inte kan låta folk leva som de vill. för mig är det något vackert när en förälder väljer att vara hemma och ta hand om sina barn. Jag önskar jag hade den ekonomiska möjligheten.Som någon annan i tråden redan skrivit, jag hejjar ocksså på er hemmamammor!
    Tack!

O jag håller med Spomenka - det handlar om att prioritera OCH ha en budget =o)
  • lärjunge

Vi bor i en bostadsrättlägenhet ett par minuter ifrån Borlänge C. Det är en 3 rok, hyran är typ 4000kr/mån, vi har en ny (begagnad) sedan bil (Citroën C5), vi har 1 hund (men har haft 3 st), några akvariefiskar... Vi storhandla mat på ICA Maxi... maken har i hela sitt liv alltid gjort en månadsbudget i Excel för att hålla koll på allting... han jobbar på GE HealthCare AB som programmerare... vi får barnbidrag varjemånad o det är trevligt, lite extra... Vi brukar ha några tusenlappar extra att roa oss på varje månad... så visst det går... det gäller att vara smart, prioritera saker o ting, och har en budget... så man kan verkligen ser hur ekonomin är.

• Jenna4
    lärjunge skrev 2008-07-19 07:45:34 följande:
    Åhh går inte! Stanna... Varför ska du låta 1 person förstöra det för dig?
    För att jag är gravid...och har hormoner som inte riktigt "funkar"...?
    Jo- måste erkänna att jag kikade in här nu ändå medans jag dricker morgonkaffet.
    TACK alla ni som skrivit snälla saker om oss hemmamammor!!

Vår familj klarar oss för att: vi åker inte till fjällen och åker skidor varje vinter( som måååånga av barnens kompisars familjer gör), vi åker inte till varmare länder ofta alls. (var i Bulgarien precis- det var vår bröllopsresa+min födelsedag)
    Vi köper inga dyra märkeskläder/skor. Favoritaffärerna är HM och Emmaus. (beg. kläder)
    Jag köper och säljer en del på Tradera.
    Min man jobbar gärna över. Han trivs jättebra på sitt jobb- och där finns det alltid ngt att göra- om man VILL.
    Än så länge bor vi i radhus. I början av året har vi 4 barn. Så länge bebisen sover med oss är det inga problem att få plats här. Som ngn skrev kostar ju villorna många miljoner när man bor i storstad...så vi får se hur vi gör sedan, när det är aktuellt. (vi bor i Gbg)
Svar på tråden Jag är hemmafru