• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • lärjunge

Det jag är trött på att höra från grannarna, är, "ska du inte sätta honom i dagis?? social-biten behöver han, han är ju 3 år..." o jag har sagt att vi går varje dag på ÖF o där får vi båda, ett socialt liv! Herregu', om 2,5 år så börjar han skolan!

• Jenna4
    lärjunge skrev 2008-07-18 13:07:53 följande:
    Det jag är trött på att höra från grannarna, är, "ska du inte sätta honom i dagis?? social-biten behöver han, han är ju 3 år..." o jag har sagt att vi går varje dag på ÖF o där får vi båda, ett socialt liv! Herregu', om 2,5 år så börjar han skolan!
    Skit i dom människorna!!! Har oxå fått höra en del sånt. mina barn är minst lika sociala/duktiga i skolan och livet/friska/trygga osv osv än alla dagisbarn.
    Har alltid haft massa ungar här- jag är den enda hemmamamman i vår ort. Barnen ser nog mig/vårt hem som en trygghet.
  • Tulibul

Just nu frågasätter ingen längre varför barnen inte går/gått på dagis/förskola. Visst kan de se på skolbarnen att det har gått hur bra som helst, men mest så ser och känner de vad jag står tror jag.

Förskola/dagis kan säkert vara riktigt rolig och bra för en del barn och passar väldigt många föräldrar med. Men för mig så väger det så mycket tyngre i vågskålen att uppfostra dem själv och ha dem hemma. Visst "kryper" det innaför skinnet på en ibland när man inte räcker till, framförallt nu när alla är hemma hela dagarna under sommarlovet. Man undrar var man hittar tystnaden och ett ensamt toalettbesök. Men jag ser och känner ju resultatet att ta vara på tiden tillsammans...och det man ser och känner är oslagbagbart i mitt liv.

Må så gott i solen alla hemmamammor och alla andra mammor med!

• asparinC

Ska ta reda på om det här vårdbidraget finns i vår kommun, vill gärna vara hemma med honom. Som jag har räknar ut det så varar vår fp i 43 v till.

• UngMorsa

Jag skulle kunna dö för att få vara hemmafru
    På riktigt alltså.
    På något sätt så känns det som mitt kall här i livet.
    Iaf ett par år till.
    Jag är så pass ung än och har ett bra jobb som har gett mig så pass bra erfarenheter.

• MsBeauty

Jag gick ju på dagis från 1-6 år och jag var ändå jätteblyg! Sen var det många i skolan, när vi började ettan, som aldrig gått på dagis och ändå var hur sociala som helst.
    Vi kommer också gå till ÖF planerar jag och så börjar fler och fler av mina väninnor bli gravida eller planera barn, så då kommer det några nya lekkamrater.

• hewa

Jag måste fråga er som ser det mer eller mindre som ett kall att vara hemma med barnen (eftersom jag själv absolut inte delar den synen). Hur gör ni när barnen är stora? Säg när de börjar bli 10-15 år och av naturliga skäl inte har alls samma behov av er längre?

• Jenna4
    hewa skrev 2008-07-18 14:42:54 följande:
    Jag måste fråga er som ser det mer eller mindre som ett kall att vara hemma med barnen (eftersom jag själv absolut inte delar den synen). Hur gör ni när barnen är stora? Säg när de börjar bli 10-15 år och av naturliga skäl inte har alls samma behov av er längre?
    Mina är 12, 11 och 8,5 år. Dom har alltid varit/är supernöjda med att ha en mamma som alltid är hemma. Och som jag skrev tidigare är kompisarna också det.
    Ska vara hemma tills dom verkligen är stora och knappt själva e hemma.
  • UngMorsa
    hewa skrev 2008-07-18 14:42:54 följande:
    Som jag ser det själv, inte för att jag är hemmamamma, så skulle jag gärna vara hemma i 4-5 år till iaf för då är min yngsta tjej 5-6 år och börjar i förskolan och älsta är 8-9 och går redan i skolan.
    Då är jag själv 25-26 och kan lätt hoppa in i arbetsivet igen utan att på mågot sätt vara oattraktiv på arb.-maknaden.
Svar på tråden Jag är hemmafru