Jodå, jag fattar precis. Och egentligen är jag lite arg på mig själv för att det inte räcker som det är nu! Men det är svårt, jag ser visst ett värde för barnen och även mig själv i att få vara hemma med dem nu när de ännu är så små. Jag kan inte egentligen säga att jag saknar jobbet heller men just den där känslan att man en gång hade den där yrkesidentiteten och den är liksom bortblåst nu! Vad var jag mer än mitt yrke förr? DET var jag ju nöjd med och nu är det ändå bara yrket som är borta, det är trots allt en liten del, så varför känns den då så stor?! Problemet är nog att jag inte riktigt vet vem mer jag är, än mamma & yrke och då är bara mamman kvar nu och det känns väl, ja... lite fattigt. Ändå lever jag i ett samhälle där det är helt normalt att vara hemmamamma (bor i USA fn), vill inte ens tänka på hur det skulle vara i Sverige.
TyskMamma skrev 2008-07-07 18:15:03 följande:
hewa Jag känner igen det där. Det är rätt jobbigt när man "faller" in i en sån fas tycker jag. Jag vet faktiskt inte heller hur jag ska tackla det. Egentligen så är det ju samhället som ger oss intrycket att bara måste se sig själv i en yrkestitel och allt annat är oviktigt. Men om man har ett jobb så ses man ju ändå bara som det man gör yrkesmässigt. Tex "där är hon kassörskan som jobbar där och där" och det är väl upp till var och en att hitta ett egenvärde i själv först, innan man kan kräva det av andra. Blev lite luddigt men jag hoppas ni fattar ungefär vad jag menar =)
asparinC - Jag är väl inte rätt person att just nu fråga om egenvärde & yrke osv... Men oftast så känns det ändå bättre än just nu. Angående att sysselsätta, jag har två barn på 4½ och snart 2 år. Dels har jag en del andra mammor med barn i min närhet som vi kan umgås med, brukar bli ungefär en gång i veckan. Sen går vi och simmar i alla fall en gång i veckan, mer nu på sommaren. Äldsta går även på förskola, till hösten blir det 3 dgr/vecka, 3 timmar/dag. Vet inte hur ett sådant upplägg funkar i Sverige, eg får man väl inte ha barnen på förskola om man själv är hemma? Men öppna förskolan finns ju på de flesta orter. Annars blir det mycket att barnen är med och hjälper till med hemmasysslorna, eller kanske snarare stjälper... Men de får sysselsättning och samtidigt lär de sig ju massor!
Hos oss funkar det med ngn schemalagd aktivitet 2-3 ggr/vecka. Det är precis lagom både för barnen och mig. Hushållsarbetet blir det mest jag som gör, när maken är hemma delar vi lika på sysslorna i stort sett men iom att jag är hemma tar jag ändå största delen. Ibland känns det tungt, särskilt just att vara den som har ansvaret, att alltid måsta hålla koll på att saker och ting blir gjorda. Men vi har en öppen dialog om saken här hemma och maken förstår min poäng helt och försöker efter bästa förmåga dela även ansvaret. Ibland går det bra, ibland mindre bra. Men så är det ju med det mesta i en familj.