• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • hewa

Jenna4 - försvinn inte ännu. Har på känn att orosmolnen ledsnar snart!

• Sandra och Frippe

Sen får man inte glömma en bra pansionförsäkring när man går hemma!

Majken skrev 2008-07-18 19:24:49 följande:
    Ett bra val att vara hemma med sina barn om man kan tycker jag.Det man funderar på gällande er som lever av era mäns inkomst är ju naturligtvis:Vad händer med er egen försörjning OM relationen tar slut?
  • calistra

Jag hejar på er hemmamammor!!
    Skulle så väldigt gärna vara det också!
    Jobbar själv inom barnsomsorgen och har en flicka på 15 månader. Ska vara hemma tills hon är 2 år. Men skulle så gärna vara hemmamamma!
    Men pga ekonomin blir det nog svårt.
    Men när jag läser här inne på tråden så blir jag enormt sugen(har läst den ngr dagar).
    Är väldigt nyfiken hur ni fixar det.
    För vi är helt vanliga svenssons. Inte lite i lön inte heller mycket utan mittemellan.
    hur gör ni för att lösa det varje månad?

Så snälla fortsätt gärna med denna tråden, för det finns säkert många flersom känner som ni/vi men inte skriver här..
    Man måste försöka sålla bort dom som kommer med sina fördomar-tro mig jag vet.
    Är utsatt för fördomar dagligen.....

• Milkina cerka

Pensionsförsäkringen är inte glömd här iaf

Sandra och Frippe skrev 2008-07-18 23:52:57 följande:

Sen får man inte glömma en bra pansionförsäkring när man går hemma!
    Men att inte ge mina barn det V I tror är det bästa för dem kan varken jag eller maken tänka oss.
    Min Son börjar ju fk nu i höst o. har för att lära känna fler barn fått gå på 15h sedan han var 4år. Lillan är försiktigare o. mer mammig till sin natur så hon börjar 15h i höst o. fk nästa höst(Ja det är så tätt mellan dem, skrev inte fel).
    när eller o m jag ska börja jobba senare är ännu inte avgjort, men det reder sig nog så småningom.

Sedan, pengar ä r inte allt, handlar om att prioritera sina utgifter sina utgifter tycker jag.
  • Milkina cerka

* det kunde ju räckt med sina utgifter e n gång, ursäkta mig för det.

• Pirog

Märkligt att man inte kan låta folk leva som de vill. för mig är det något vackert när en förälder väljer att vara hemma och ta hand om sina barn. Jag önskar jag hade den ekonomiska möjligheten.Som någon annan i tråden redan skrivit, jag hejjar ocksså på er hemmamammor!

• Milkina cerka

Man tackar

Pirog skrev 2008-07-19 00:21:47 följande:
    Märkligt att man inte kan låta folk leva som de vill. för mig är det något vackert när en förälder väljer att vara hemma och ta hand om sina barn. Jag önskar jag hade den ekonomiska möjligheten.Som någon annan i tråden redan skrivit, jag hejjar ocksså på er hemmamammor!
  • tyrlilu
    Jenna4 skrev 2008-07-18 23:22:27 följande:
    Det här var trådens trevliga mening. Men så här händer det alltför ofta på FL tyvärr. Ngn kommer in i "fel tråd" och ska komma med motargument osv. Trist. Jag lämnar tråden.
    Ja, jag ser inte på det så. Jag tycker att det är bättre att kunna säga vad man tycker och vad man står för. Glamrockare har bara återspeglat vad samhället tycker i allmänhet. Därför är jag glad att ta upp diskutionen och förklara att det vi gör är också rätt. Jag är inte absolutist , utan jag tror på att det kan finnas flera bra lösningar (som tur är!) Dem som har hamnat i "fel tråd" kommer nog inte fastna här.Jag tycker inte heller att du ska sluta här, det är trevligt att ha dig här.Du är en färgstark person.

Till calistra:
    Välkommen! Det finns två sätt att fixa ekonomin: (om man inte pratar om A-kassastämpling och dyl)
    antingen har mannen väldigt bra inkomst eller så avstår man från det mesta. Mycket beror ocså på vad man har för stående utgifter (dyr bostad, flera bilar, husdjur mm t ex kan förstöra alla möjligheter att få vara hemma)
    Min sambo har mycket bra inkomst, men jag får inte några pengar någon annanstans ifrån.
    Kram/Tyrlilu
  • calistra

Sitter och funderar på vårnadsbidrag.
    Vi bor i en kommun där dom har infört just detta.
    Men nu är det så att vi får vårdbidrag för vår dotter.
    Kan man få vårdbidrag och vårdnadsbidrag?
    Är det någon som vet?

• Milkina cerka

www.regeringen.se/sb/d/9436/a/87106

Du hittar förhoppningsvis det du undrar här .

calistra skrev 2008-07-19 00:50:41 följande:
    Sitter och funderar på vårnadsbidrag.Vi bor i en kommun där dom har infört just detta.Men nu är det så att vi får vårdbidrag för vår dotter. Kan man få vårdbidrag och vårdnadsbidrag?Är det någon som vet?
Svar på tråden Jag är hemmafru