Fördelarna är många. Du slipper stressen av att kombinera små barn & yrkesliv är väl det största.
Nackdelarna är dels att det kan bli isolerat och väldigt tråkigt i längden om du inte själv aktiverar dig och barnen! En annan nackdel är, som tyrlilu skriver, försörjningen om ni separerar. Har man inte pratat igenom det (och jag rek att man faktiskt skriver någon form av överenskommelse, gärna tillsammans med en jurist för känslor kan ändras drastiskt i livet) får man ju som hemmafru ingenting. Detsamma gäller pension, även om det är långt bort för dig så är det ett faktum att för att få pension krävs att man arbetar.
Liillah Benjamin skrev 2008-07-14 11:27:44 följande:
Är en tjej på 18 år och jag och min sambo har en son som är två år, Är just nu arbetslös (Söker jobb) Och min lille son går på dagis 15 tim i veckan eftersom det bara är min sambo som jobbar!Vill vara hemmafru men vill sammtidigt ha jobb så att inte min sambo gör all jobb ... Men han har bara sagt att han vill ha mig som hemmafru så ja vi får se, Vad är fördelarna och nackdelara till att vara hemmafru?