• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • Ullis 10
    tyrlilu skrev 2008-07-13 23:47:17 följande:
    Till 3busungar:Mina barn har i och för sig gått/går på dagis. Jag tror inte att det blir något större problem för din dotter att börja på 6 års verksamhet om hon är social person och trivs bland andra barn. Förr i tiden har många barn varit hemma med sina mammor innan de började skolan. Barn lär sig alla saker snabbt, även de nya sociala spelregler...Till Ullis 10:Mina barn behövde inte börja på dagis, men de ville själva. Jag tror att det är väldigt individuellt hur det funkar för olika familjer. Jag kunde nog inte riktigt tillfredställa deras behov, det kunde förskola. Ekonomin måste man ju också tänka på, det är inte så kul att sitta hemma med sina barn om man samtidigt är sur och olycklig för att man inte har råd med det viktigaste. Till Renoveringsobjekt:Du har rätt,det är väldigt farligt att lämna ut sig i en annan persons händer om man inte har garderat sig juridiskt. Jag har naturligtvis gjort det, men det tog en stund innan vi både har insett hur viktigt det var. Och tack för dina varma ord om min älskade mamma:):) Jag borde inte i och för sig skriva en sådant episk tal för hemmafruers sak. Jag är ju litet partisk i fråga. Ibland spårar man ur litet, hoppas ni alla har överseende :):):)Kram/Tyrlilu
    Men, det låter ju bra - trodde inte att jag fick ha honom på dagis om jag var hemma? Storebror börja "0"an nu, men skulle då hoppa över fritids.
  • lei

jag hör inte hemma här, då jag pluggar och ska söka jobb såfort jag är klar.. men jag avundas er! jag vill vara hemmafru, men ekonomin går inte riktigt runt om jag inte jobbar- eller har någon form av inkomst. min sambos räcker inte till allt.

hade jag fått hemma fru bidrag- sådär 5000 i månaden så hade jag inte tvekat en sekund

klart jag hellre är hemma med min son än något annat

• tyrlilu

Till Lei:
    Visst hör du hemma här, en mor som gör allt för sitt barn. Det kan vara olika saker beroende på vad man har för situation för tillfälle. Dessutom har allt sina sidor. Jag saknar ibland att kunna gå till jöbbet och ´"vara med" i något stort, eftersom jag har hårdpluggat och arbetat hela mit liv tills jag har fått barn (då var jag 36). Det är väldigt liten värld man lever i när man är hemma.
    Det gäller att njuta av livet vad man än gör, för att det är nu allting händer.
    Kram/Tyrlilu

• SomeOone

Är en tjej på 18 år och jag och min sambo har en son som är två år, Är just nu arbetslös (Söker jobb) Och min lille son går på dagis 15 tim i veckan eftersom det bara är min sambo som jobbar!

Vill vara hemmafru men vill sammtidigt ha jobb så att inte min sambo gör all jobb ...
    Men han har bara sagt att han vill ha mig som hemmafru så
    ja vi får se, Vad är fördelarna och nackdelara till att vara hemmafru?

• tyrlilu

Till Liillah Benjamin:
    Hej! Fördelen är ju att föräldrar inte slits mellan barnen och jobbet, man får mer avslappnat tillvaro och barnen brukar uppskatta att få vara med sina föräldrar mer. Nackdelen är att om man inte aktiverar sig själv på olika sätt(läser, har bra kontakt med kompisar, lär sig nya saker, provar på nya hobby osv) finns det risk att man kan bli en ganska tråkig person med tiden. Dessutom är det viktigt att du och din man tänker igenom hur ni ska lösa det ekonomiskt om ni skiljs, så att inte du sitter sedan utan varken jobb, pengar eller utbildning om det händer. (Man vill inte att olykliga saker händer, men det är bättre att gardera sig). Du är så ung, så du hinner med att både få vara hemmafru medan barnen är små och att arbeta och/eller studera när du vill göra det.
    Lycka till!
    Kram/Tyrlilu

• Milkina cerka

Här är en hemmafru till.
    Har tre barn, har varit hemma sedan sonen föddes -02, trivs alldeles utmärkt med det. Nu i höst börjar han ju fk o. hans lillasyster f.-03 börjar på 15tim på dagis(för att få lite fler kompisar här) innan hon börjar fk nästa år.
    Sonen ska slippa fritids o. jag skall fortsätta vara hemma iaf tills bägge går i 1:an o. 2:an.
    Hoppas jag är välkommen här jag med. // S

• hewa

Fördelarna är många. Du slipper stressen av att kombinera små barn & yrkesliv är väl det största.

Nackdelarna är dels att det kan bli isolerat och väldigt tråkigt i längden om du inte själv aktiverar dig och barnen! En annan nackdel är, som tyrlilu skriver, försörjningen om ni separerar. Har man inte pratat igenom det (och jag rek att man faktiskt skriver någon form av överenskommelse, gärna tillsammans med en jurist för känslor kan ändras drastiskt i livet) får man ju som hemmafru ingenting. Detsamma gäller pension, även om det är långt bort för dig så är det ett faktum att för att få pension krävs att man arbetar.

Liillah Benjamin skrev 2008-07-14 11:27:44 följande:

Är en tjej på 18 år och jag och min sambo har en son som är två år, Är just nu arbetslös (Söker jobb) Och min lille son går på dagis 15 tim i veckan eftersom det bara är min sambo som jobbar!Vill vara hemmafru men vill sammtidigt ha jobb så att inte min sambo gör all jobb ... Men han har bara sagt att han vill ha mig som hemmafru så ja vi får se, Vad är fördelarna och nackdelara till att vara hemmafru?
  • tyrlilu

Till Hewa:
    Instämmer!!!
    Till Spomenka:
    Hej,Vad kul att få höra från dig! Jag har 2 barn, en 01-tjej och ett 03-kille. Tanken är att mina ska också slippa frivilliga, men dotter verkar tycka att det är litet spännande. Vi får se hur det blir. Vi har ganska många aktiviteter efter skola (engelska, ridning, simning, dans, tennis) och då väljer jag grupper som ligger runt 4-tiden. Då är barnen på skolan till 15.00. Det känns lagom så länge.
    Varma hälsningar/Tyrlilu

• SomeOone
    hewa skrev 2008-07-14 14:15:36 följande:
    Fördelarna är många. Du slipper stressen av att kombinera små barn & yrkesliv är väl det största.Nackdelarna är dels att det kan bli isolerat och väldigt tråkigt i längden om du inte själv aktiverar dig och barnen! En annan nackdel är, som tyrlilu skriver, försörjningen om ni separerar. Har man inte pratat igenom det (och jag rek att man faktiskt skriver någon form av överenskommelse, gärna tillsammans med en jurist för känslor kan ändras drastiskt i livet) får man ju som hemmafru ingenting. Detsamma gäller pension, även om det är långt bort för dig så är det ett faktum att för att få pension krävs att man arbetar.Liillah Benjamin skrev 2008-07-14 11:27:44 följande:
    Jo jag har ju arbetat i ungefär 1 år nu men för ungefär 3 mån sedan så sa jag upp mig (Personliga skäl) Från mitt jobb.
    Men söker nu ett annat jobb så man får väl se hur det blir!
  • 3busungar

jag har varit hemmamamma i 5år o nu håller jag äntligen på med körkortet på allvar.
    o det är så skönt o få göra något för min egen skull ,man tar ju alltid annars barnen före än själv.
    o har dem 24 timmar om dygnet.
    så jag håller med de andra..man bör göra något eget emellanåt.kanske inte så dyra saker som att ta körkort men det är ett måste i mitt liv nu.

men att gå på bio med en vän.
    eller så..
    jag känner mig ibland så stressad ,man gör inget annat än o tjatar på barnen.så man njuter extra mycket åt de små stunderna då man bara får vara..

o visst kanske man kan sakna pengarna som man har brist på som hemmafru men man kan tänka på att småbarnsåren är så kort tid.
    o man kan alltid gå tillbaka till yrkeslivet eller studera om man kommer på att man behöver det.

det är skönt att det finns fler hemmamammor runt om i landet..
    kanske inte så många i örebro län där jag bor..
    om det finns det så hör av er
    men desto fler i större städerna..

det här är mitt jobb,hemmamamma till3 barn..
    de som undrar om mitt yrke o få mammaledig eller hemmamamma till svar blir lite förvånade.men sist jag nämnde att jag har varit hemma sen dottern föddes 03 så fick jag bra bemötande..
    att det är ett heltidsjobb o att det är mycket man ger för sina barn..

en tant sa till min man när han berättade om mitt "jobb":
    hon vart helt imponerad o tyckte att man borde visa det på tv:n.haha

Svar på tråden Jag är hemmafru