Till hewa, asparinC och tyskmamma:
Det är samhälsnormer som gör att man "försvinner" om man inte har ett jobb att assosiera sig vid. Det tog mig flera år att hitta den rätta inställningen till vad jag gör. Här har faktiskt min sambo och mina barn hjälpt mig väldigt mycket. Eftersom jag har jobbat inom IT och har halkat efter kunskapsmessigt (där är det ju bäst före datum på all kunskap) så har jag bestämt mig för att gå olika utbildningar för att skola om mig till något annat. Jag ville ha ett respektabelt arbete och jag är snabblärd. Min stackars sambo ställde upp på alla sätt utan diskutioner(trots att det är hans jobb som försörjer oss och mina utbildningar som kostar) Jag tyckte att det var fruktansvärt roligt och coolt, fast barnen saknade mig så jätte mycket när jag var borta, och jag saknade dem. Man ska vara stark tänkte jag, alla andra gör ju så. Jag har fåt fina diplomer. Då trillade palletten ner! Vi är uppfostrade att bevisa att vi är värda någonting genom att kunna visa vad vi har uppnått! Att ta hand om barnen är inget man kan skruta med i vårt samhälle. Jag har hört många tjejer säga att dem aldrig vill skaffa några barn eftersom det är tillräckligt mycket med människor( eller elende) i världen och det tycker dem är coolt. Man får ju välja själv så klart, men när jag tänker på den roll mamma och pappa har i ens liv - det är inte mycket som kan gämföras med det. Inga diplomer i världen väger över.Sedan sa sambon till mig, det du gör är ett jobb, med mycket ansvar, jobb som kräver mycket kunskap för att kunna utföras väl. Du ger oss tryggt hem. Vi uppskattar det otroligt mycket och vi förstår att det är tungt eftersom du får aldrig semester och inga andra förutom oss ser hur mycket du arbetar. När jag började tänka att det är helt enkelt mitt jobb, blev allting mycket enklare. Förlåt att det blev litet långtdraget, jag är en detaljmänniska, och har svårt att fatta mig kort:):)
P/S Förra sommaren har jag förlurat min älskade mamma i cancer. Jag förstår först nu hur mycket min mamma betydde för mig. Det tänker jag på när jag ser på mina barn. Dem älskar mig lika mycket som jag saknar min mamma nu. Fast jag KAN vara med dem. Så jag håller huvudet högt:):)
Kram/tyrlilu
Kram/Tyrlilu