• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • Milkina cerka
    lärjunge skrev 2008-08-03 15:39:27 följande:
    Välkommen Trebarnsmamma79! Spomenka och Tyrlilu - tack för era inlägg, jättebra är dom. We are a rare breed Idag var vi på en guidat visning på Säters Mentalsjukhus - mkt intressant men kanske lite tråkigt åt Alex efter en halvtimme. Visning var 1,5h ungefär.Ska gå o koka kaffe, har inte haft en kopp sedan imorse
    En sådan guidad tur hade jag också tyckt var jätte intressant, men förstår att din Alexander inte tyckte det .

Jo, vi är en sällsynt sort, jag vet, men det gör mig inte på ngt sätt mindre stolt över mitt jobb här hemma.

Själv skulle jag ha haft svårt att klara mig utan kaffe s å länge.
    Kramar från / S
  • marre67
    tyrlilu skrev 2008-08-01 19:06:33 följande:
    Vi har varit ute och åt en romantisk middag med sambon. Barnen var hemma med en barnvakt. Det var faktiskt skönt att få vara själva. Sambon föreslog att vi skulle länma barnen med barnvakten en helg och åka på en city weekend resa till Milano eller Paris. Jag måste vara en riktig hönsmama. Jag kan inte lämna barnen! Om det var med en släkting som barnen känner väl och har en bra relation till, då vore det en annan sak. Men vi har inga sådana släktingar. Hur gör ni? Åker ni iväg från era barn? Funkar det bra?
    vi lämnar aldrig bort barnen, har inga släktingar i den kommun vi bor i. Där vi är där är barnen så vi får aldrig egentid tyvärr. Skulle nog göra gott få det nån gång iaf.
    Är en hönsmamma jag med, jobbigt värre
  • marre67
    älskarlivet81 skrev 2008-08-02 15:16:23 följande:
    Jag jobbar som lärare vilket gör att jobbar jag full tid så har jag 33,5 timmar som jag måste vara på min arbetsplats, resten upp till 45 timmar får vi lägga var vi vill..Handla gör vi på helgerna och det lär vi fortsätta med när vi får barn..Vi har redan diskuterat det här med föräldrarledighet och vi kommer troligen dela lika på den trots att min sambo tjänar mer.. Han vill väldigt gärna vara hemma också..Men att sluta jobba kommer jag aldrig göra, tänk alla pengar man får mindre, ska era män försörja er när ni blir pensionärer också? Jag vill inte bli försörjd av någon och vill kunna unna mig saker även den dagen jag får barn..
    alla tänker olika och så måste det få vara.
    Men en sak kan jag lova dej, och det är att livet blir annat när man väl fått barn, innan dess vet man inte hur det är. Det går inte att gissa eller läsa sej till hur det är att ha familj.

Sen anser jag inte att min man försörjer mej som det låter på dej. Vi har företag vilka är våras båda två. Jag jobbar hemma, han borta, pengarna är våras båda två.
    Jag kan unna mej det jag vill men prioriterar på ett annat sätt. Vi lever ju trots allt på en inkomst, om än en bra då tack och lov.
    För mej är det som jag sagt innan många ggr mer värt att vara hemma med barnen än att ex kunna handla en massa onödigt varje vecka. Det var ett exempel alltså. Jag värdesätter mina barn högre än att kunna "unna mej själv nåt onödigt".

Kul att din sambo vill vara hemma den dan det är dags. min var också det pga att vi har egna företag så styr vi på ett annat sätt och då var vi båda hemma, härligt!

Sen detta angående pension. Min mamma har haft pension större delen av livet pga svår reumatism mm, hon har inte bästa pensionen men klarar sej. Hon bor med min pappa och eftersom de är ett par så har de gemensam ekonomi. Han skulle aldrig tycka att han måste försörja henne, herregud, man är ju ett par och delar väl på allt då? Alla tänker olika ser jag.
  • marre67

Kommer aldrig bli någon bullbakande mamma som vill ge uppp hela mitt liv för jag får barn, jag vill fortfarande gå och träna ibland, och hålla på med någon av de aktiviteter jag gör idag...Men alla är vi olika - och tur är väl det!
    [/citat]

Såg inte detta innan jag skickade iväg det andra. Ge upp hela mitt liv för att jag får barn,,,,,,,så skulle jag aldrig kalla det, att jag gett upp mitt liv. Mitt liv har fått en ny mening sen jag fick barn.
    Jag vet inte om du missuppfattat oss, men jag iaf tränar, har egentid fast jag har barn, träffar vänner utan ungarna ibland på kvällen, går och solar, i helg ex har jag vart på Lulekalaset både fredag och lördag från 22-01.00, trevligt. Så här har inget liv getts upp inte, jag har istället fått ett mkt större liv.
    Hoppas du får det också en dag.

• lärjunge
    Milkina cerka skrev 2008-08-03 15:46:17 följande:
    En sådan guidad tur hade jag också tyckt var jätte intressant, men förstår att din Alexander inte tyckte det .Jo, vi är en sällsynt sort, jag vet, men det gör mig inte på ngt sätt mindre stolt över mitt jobb här hemma.Själv skulle jag ha haft svårt att klara mig utan kaffe s å länge.Kramar från / S
    Hej!

Ja det var så intressant, fast jag hade velat se dom övriga gamla hus bredvid. Den visning dom ger, är av en avdelning där oroliga sinnessjuka kvinnor brukar får bo. Men det är sorgligt hur vården var då för folk som får förståndshandikappad eller mentalsjuka.

Alex tyckte det var intressant i början med allt att titta på, men sen var det bra o han ville åka hem. Vi var där typ 1h så vi tyckte det räkte och vi kunde åka själva en annan gång kanske till hösten, o då kanske min svärmor kunde passa Alexander under några timmar. :)

Ja kaffet är gott, men te är oxå gott. Alex o jag sov ut idag så jag drack te själv istället medans jag diskade imorse. Ser ut som en till mulet och regnigt dag. Är glad för såna mysiga dagar. Båda för min pollenallergi som har lugnat, och för växterna ute.

Kram o vi hörs sen!
  • tyrlilu

Till Spomenka och lärjunge:
    Jag är också stor te och kaffe elskare. Nu kör jag ett renande före frukost för att det känns skönt i kroppen efter det. Annars är det nybryggd Espresso som gäller för min det. Synd att vi inte kan fika tillsammans.
    till marre67:
    -Om att lämna barnen hos släktingar:
    Jag tror att min sambo har större behov av att få vara själv med mig än vad jag behöver. Jag älskar när vi åker någonstans alla tillsammans och att uppleva saker via barnens ögon ger ju otroligt mycket. Jag har hört någonstans ett roligt talesätt: Det vanligaste dramat i vardagen är att mannen älskar sin kvinna, kvinnan älskar sina barn och barnen älskar hundar. Det ligger något i det.
    -om inlägg 343, 344 - bra sagt! Instämmer.

• tyrlilu

Ohhhh! Såg ni vad jag har skrivit?!! Vad pinsamt! elskare! Ett renande före frukost...
    Jag menade ett renande TE före frukost förtåss, annars kan man ana någon procedur istället.Hi hi hi. Sitter och skrattar åt mig själv.
    Måste lära mig läsa igenom vad jag har skrivit innan jag skickar iväg det.

• SötFlöt
    Svar på #332
    Hej! Håller precis med dig! Jag skulle få krupp..däremot förstår jag att min mamma bara arbetade halvtid när jag var liten men jag skulle aldrig sitta hemma år efter år..Jag vill så mycket även om jag ska bli mamma. Mitt liv slutar ju inte i feb nästa år bara för jag blir mamma, dessutom kan det hända något så jag måste ta hand om mitt barn själv. Vem ska då få in pengarna? Jo jag måste ju det då
  • Milkina cerka

Tyrlilu - spelar väl ingen roll med stavningen så länge man förstår vad som menas. Gör man inte det får man väl fåga.

Espresso, hua, lite starkt för mig. Håller mig till Cappuccino.

tyrlilu skrev 2008-08-04 10:05:57 följande:
    Ohhhh! Såg ni vad jag har skrivit?!! Vad pinsamt! elskare! Ett renande före frukost...Jag menade ett renande TE före frukost förtåss, annars kan man ana någon procedur istället.Hi hi hi. Sitter och skrattar åt mig själv.Måste lära mig läsa igenom vad jag har skrivit innan jag skickar iväg det.
  • tyrlilu

Till SötFlöt
    Ingen säger att du ska avsluta med allt det roliga när du får barn, oavsätt vad det nu är. Är det bland annat ditt jobb, som dessutom är ett måste för att kunna försörja er, så klart du ska fortsätta. Inget fel i det! Lycka till med graviditeten! Det är en spännande tid. Fast det häfligaste börjar när barnet är född. Kram på dig.
    Till Spomenka:
    cappuccino är också gott. Och det är sant, bara alla förstår vad den andre menar. Jag får fortsätta "fåga" (Hi hi hi)
    Nej, nu är jag på värsta fnitter humöret.
    Kram, vi hörs/Tyrlilu

Svar på tråden Jag är hemmafru