älskarlivet81 skrev 2008-08-02 15:16:23 följande:
Jag jobbar som lärare vilket gör att jobbar jag full tid så har jag 33,5 timmar som jag måste vara på min arbetsplats, resten upp till 45 timmar får vi lägga var vi vill..Handla gör vi på helgerna och det lär vi fortsätta med när vi får barn..Vi har redan diskuterat det här med föräldrarledighet och vi kommer troligen dela lika på den trots att min sambo tjänar mer.. Han vill väldigt gärna vara hemma också..Men att sluta jobba kommer jag aldrig göra, tänk alla pengar man får mindre, ska era män försörja er när ni blir pensionärer också? Jag vill inte bli försörjd av någon och vill kunna unna mig saker även den dagen jag får barn..
alla tänker olika och så måste det få vara.
Men en sak kan jag lova dej, och det är att livet blir annat när man väl fått barn, innan dess vet man inte hur det är. Det går inte att gissa eller läsa sej till hur det är att ha familj.
Sen anser jag inte att min man försörjer mej som det låter på dej. Vi har företag vilka är våras båda två. Jag jobbar hemma, han borta, pengarna är våras båda två.
Jag kan unna mej det jag vill men prioriterar på ett annat sätt. Vi lever ju trots allt på en inkomst, om än en bra då tack och lov.
För mej är det som jag sagt innan många ggr mer värt att vara hemma med barnen än att ex kunna handla en massa onödigt varje vecka. Det var ett exempel alltså. Jag värdesätter mina barn högre än att kunna "unna mej själv nåt onödigt".
Kul att din sambo vill vara hemma den dan det är dags. min var också det pga att vi har egna företag så styr vi på ett annat sätt och då var vi båda hemma, härligt!
Sen detta angående pension. Min mamma har haft pension större delen av livet pga svår reumatism mm, hon har inte bästa pensionen men klarar sej. Hon bor med min pappa och eftersom de är ett par så har de gemensam ekonomi. Han skulle aldrig tycka att han måste försörja henne, herregud, man är ju ett par och delar väl på allt då? Alla tänker olika ser jag.