• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • Milkina cerka

Nej, tyvärr är mina barn för stora.

asparinC skrev 2008-07-30 20:24:13 följande:
    Är det någon här som har ansökt om vårdnadsbidrag? Vi ska göra det i oktober och vill gärna veta om någon har en hum om hur lång tid det tog att behandla ansökan? Har vi tur och sparar kan Zeke slippa dagis tills han är 3½.
  • lärjunge

Min son är 3 år gammal, så jag kan ej söka.
    Jag tror också, att min man tjänar för mkt pengar så vi kan ej ansöka (om vi ville det för framtida barn).

• Milkina cerka

trodde det var oberoende av vad den andra parten tjänar när man söker vårdnadsbidrag?
    trodde de viktiga var att man inte använde sig av den kommunala barnomsorgen.

lärjunge skrev 2008-08-01 15:45:48 följande:
    Min son är 3 år gammal, så jag kan ej söka.Jag tror också, att min man tjänar för mkt pengar så vi kan ej ansöka (om vi ville det för framtida barn).
  • MsBeauty

Har aldrig hört något om att den andres inkomst spelar någon roll.

• Milkina cerka

det borde ju iaf vara likadant överallt där man infört vårdnadsbidraget.
    hade för mig att man både kan jobba själv(o. anv. pengarna f. att gå ner i arbetstid) o. låta ngn annan(mor- el. farmor) ta hand om barnet på heltid.
    B a r a man i n t e utnyttjar kommunal barnomsorg.

Tror jag ska googla lite, google is my best friend .

• fairyfloss
    Milkina cerka skrev 2008-08-01 16:19:32 följande:
    det borde ju iaf vara likadant överallt där man infört vårdnadsbidraget.hade för mig att man både kan jobba själv(o. anv. pengarna f. att gå ner i arbetstid) o. låta ngn annan(mor- el. farmor) ta hand om barnet på heltid.B a r a man i n t e utnyttjar kommunal barnomsorg.Tror jag ska googla lite, google is my best friend .
    Jag tror inte det är lika, jag har för mig att det är kommunerna som bestämmer så det är nog bäst att kolla upp sin egen kommun och vad som gäller där.
  • Milkina cerka

Det kan du ju ha rätt i, även om jag trodde huvuddragen var de samma(o. dit räknar jag det som nämnes i inl. 295.

fairyfloss skrev 2008-08-01 17:17:08 följande:
    Milkina cerka skrev 2008-08-01 16:19:32 följande:
    Jag tror inte det är lika, jag har för mig att det är kommunerna som bestämmer så det är nog bäst att kolla upp sin egen kommun och vad som gäller där.
    Googlar gör jag förresten ikvällnär det blir svalare o. lugnare(läs när småbarnen lagt sig )
  • tyrlilu

Vi har varit ute och åt en romantisk middag med sambon. Barnen var hemma med en barnvakt. Det var faktiskt skönt att få vara själva. Sambon föreslog att vi skulle länma barnen med barnvakten en helg och åka på en city weekend resa till Milano eller Paris. Jag måste vara en riktig hönsmama. Jag kan inte lämna barnen! Om det var med en släkting som barnen känner väl och har en bra relation till, då vore det en annan sak. Men vi har inga sådana släktingar. Hur gör ni? Åker ni iväg från era barn? Funkar det bra?

• Milkina cerka

Min stora klarar ju sig själv, men de små älskar att vara hos farmor o. farfar när vi behöver barnvakt. De är så klart lika förtjusta :). De bor inte mer än 5mil bort så avståndet är helt ok.
    vi var i Tunisien för 1½år sedan o. då var de där en vecka(även om maken fick tjata bra o. hindra mig från att ringa hem varje dag;). Det fungerade bra o. den som hade mest ont av det var nog jag. Men skönt var det o. mina leder mådde mycket bättre ett tag efteråt.

tyrlilu skrev 2008-08-01 19:06:33 följande:
    Vi har varit ute och åt en romantisk middag med sambon. Barnen var hemma med en barnvakt. Det var faktiskt skönt att få vara själva. Sambon föreslog att vi skulle länma barnen med barnvakten en helg och åka på en city weekend resa till Milano eller Paris. Jag måste vara en riktig hönsmama. Jag kan inte lämna barnen! Om det var med en släkting som barnen känner väl och har en bra relation till, då vore det en annan sak. Men vi har inga sådana släktingar. Hur gör ni? Åker ni iväg från era barn? Funkar det bra?
  • tyrlilu

Oh, vad skönt för er att ha farföräldrar som kan ge barnen sin tid. Det är värd hur mycket som helst! Fast jag skulle nog också vilja ringa hela tiden om jag var ifrån barnen:):)

Svar på tråden Jag är hemmafru