• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • Milkina cerka
    tyrlilu skrev 2008-08-01 21:39:29 följande:
    Oh, vad skönt för er att ha farföräldrar som kan ge barnen sin tid. Det är värd hur mycket som helst! Fast jag skulle nog också vilja ringa hela tiden om jag var ifrån barnen:):)
  • lärjunge
    tyrlilu skrev 2008-08-01 19:06:33 följande:
    Vi har varit ute och åt en romantisk middag med sambon. Barnen var hemma med en barnvakt. Det var faktiskt skönt att få vara själva. Sambon föreslog att vi skulle länma barnen med barnvakten en helg och åka på en city weekend resa till Milano eller Paris. Jag måste vara en riktig hönsmama. Jag kan inte lämna barnen! Om det var med en släkting som barnen känner väl och har en bra relation till, då vore det en annan sak. Men vi har inga sådana släktingar. Hur gör ni? Åker ni iväg från era barn? Funkar det bra?
    Min svärmor är alltid barnvakt vartannat vecka åt min svägerskas 3 söner (dom är skolbarn), eftersom svägerska är ensamstående och jobbar på sjukhus... och min svåger just sepererade från sin sambo o hans 3 barn är också ibland i behov av barnvakt vart annat vecka (samma vecka som dom andra har svärmor som barnvakt)... så vi måste alla dela samma barnvakt... det är 8 barnbarn.... 1 bor i Oslo, o 7 här i Borlänge. Vi har inte haft barnvakt sen förra November när vi gick på bio. Jag litar inte på någon annan än min svärmor eller min mans syskon, som barnvakt till min son.
  • älskarlivet81

Har bara läst ts. Men jag undrar över, ni som är hemmafruar, blir det inte väldigt tråkigt att bara gå hemma? Att inte ha den vuxenkontakt som är så naturlig om man jobbar?

• Jenna4
    älskarlivet81 skrev 2008-08-02 09:08:09 följande:
    Har bara läst ts. Men jag undrar över, ni som är hemmafruar, blir det inte väldigt tråkigt att bara gå hemma? Att inte ha den vuxenkontakt som är så naturlig om man jobbar?
    Jag träffar en massa vuxna ändå. Sitter ju inte bara inne i mitt hus...
  • lärjunge
    Nej, jag får vuxenkontakt på Öppna Förskola med dom övriga mammor o pappor där. Varje dag
  • Milkina cerka
    Nej, vi har umgåtts mycket med en vänninna o. hennes barn som är jämngamla med mina. Vi har gått till ÖF tillsammans, lagat mat tillsammans osv. Nu har de flyttat en bit bort, men när jag får i ordning på min bil så ska vi rätta till det.
    Sedan börjar ju min son FK nu i höst o. lilla dottern på 15h på dagis o. då träffar man ju personalen på båda de ställena också.
    sen är vi ju alla olika med hur mycket man behöver umgås med andra. För mig är familjen o. ngra få nära vänner de viktigaste, inte att ha en massa bekanta. Förlåt att det blev långt (nu igen).
  • älskarlivet81

Men alla andra vuxna jobbar ju.. Jag menar mycket av den här vuxenkontakten man har via sitt jobb..

Jenna4 skrev 2008-08-02 11:24:34 följande:
    Jag träffar en massa vuxna ändå. Sitter ju inte bara inne i mitt hus...
  • älskarlivet81

Men när barnen blir äldre då och inte kan gå på öppna förskolan längre?

lärjunge skrev 2008-08-02 11:25:03 följande:
    Nej, jag får vuxenkontakt på Öppna Förskola med dom övriga mammor o pappor där. Varje dag
  • älskarlivet81

Jo men det här att kunna och prata "skit" och så utan en massa barn i närheten hela tiden. Och att träffa personalen på förskolorna är ju inte riktigt samma sak, som att vara ute i arbetslivet själv..

Milkina cerka skrev 2008-08-02 12:07:46 följande:
    Nej, vi har umgåtts mycket med en vänninna o. hennes barn som är jämngamla med mina. Vi har gått till ÖF tillsammans, lagat mat tillsammans osv. Nu har de flyttat en bit bort, men när jag får i ordning på min bil så ska vi rätta till det.Sedan börjar ju min son FK nu i höst o. lilla dottern på 15h på dagis o. då träffar man ju personalen på båda de ställena också.sen är vi ju alla olika med hur mycket man behöver umgås med andra. För mig är familjen o. ngra få nära vänner de viktigaste, inte att ha en massa bekanta. Förlåt att det blev långt (nu igen).
  • Milkina cerka

Kanske det inte är, men det räcker bra för mig.
    Ändrar jag mig, får jag väl se mig om efter ngt jobb. Men för inte s å länge sedan pratade jag o. maken igenom detta, beslutet vi tog var att vi ska försöka fortsätta såhär under barnens lågstadietid åtminstonde.
    Dessutom pratar vi inte "skit" .

älskarlivet81 skrev 2008-08-02 12:44:18 följande:
    Jo men det här att kunna och prata "skit" och så utan en massa barn i närheten hela tiden. Och att träffa personalen på förskolorna är ju inte riktigt samma sak, som att vara ute i arbetslivet själv..
Svar på tråden Jag är hemmafru