• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • tyrlilu

Till Ullis 10 och marre67:
    Jag får litet separationsångest jag också. Det är sååå mysigt att få vara med sina barn litet hur man själv vill, utan några måste. Ta dagar som de kommer.
    Fast jag har redan börjat boka aktiviteter. Det ska prova på barnyoga. Det var min dotters ide, men som vanligt, försöker jag få in både barnen i samma grupp eftersom de är så nära i ålder, så killen får också yoga till litet.
    Sonen ska börja spela folboll och då ska dotter i sin tyr vara med och testa, det vill hon gärna. Vi står i kön till ridskolan och tennis. Få se om man får plats någonstans.Vi brukar ha 3 aktiviteter i vecka för både tjejen och killen. Än så länge kan dem vara i samma grupp. Det blir värre när de börjar förstå bättre vad de vill och inte vill hålla på med och man måste sjutsa dem till olika aktiviteter.

• tyrlilu

Nu stavar jag slarvigt igen, det var inte meningen...

• Milkina cerka

lärjunge: Han köpte den här i sverige, det där råkade vara den första bild jag fick fram av den på nätet.
    Vi diskuterade det innan sommaren, sen hade han så mycket att göra o. så igår kom han hem med den.

Marre67: En nackdel har jag kommit på hittills, den går inte riiiktigt in under det som liksom sticker ut av våra köksskåp, så därifrån får man sopa ut skräpet på golvet.

Här får man gå de tider d e har bestämt, samma för alla.
    Måndag blir deras utedag o. då ska lunchen skickas med, annars är det likadant här med frukten.

tyrlilu: Min son ska jag försöka få med i en gymnastikförening här, tror det passar honom finfint. Vet ingen annan i hans ålder som kunnat slå kullerbyttor sedan han var 2-3år, häromdagen lärde han sig att stå på huvudet(storasyster visade e n gång, han kunde direkt. Friidrott är ett annat alternativ, vi får se hur det blir.
    Ridning är tyvärr inte aktuellt här, storasyster är nämligen allergisk emot a l l päls så jag vågar inget riskera.
    Hade varit roligt annars är själv gammal dressyrryttare..

Får väl se vad som blir gjort idag, ont i ryggen efter igår nämligen.

• lärjunge

Kul

O jag är oxå en som växte upp med hästar (o hundar)

• Milkina cerka

Ja hundar visste jag att du gillade, men hästar med, det var en positiv överraskning .
    Slutade med allt sånt när jag fick barn, brist på tid då tyvärr:(.

lärjunge skrev 2008-08-07 09:58:04 följande:
    Kul O jag är oxå en som växte upp med hästar (o hundar)
  • lärjunge
    Milkina cerka skrev 2008-08-07 10:02:28 följande:
    Ja hundar visste jag att du gillade, men hästar med, det var en positiv överraskning .Slutade med allt sånt när jag fick barn, brist på tid då tyvärr:(.
    Ja, jag ritar o målar hästar, sedan jag var 3 år gammal... o jobbade mkt som tonåring med hästar, men aldrig hade egen. Ville ha en arabhäst... fast red mkt på quarterhäster...
  • mamalikola

hej allihopa,
    har läst i tråden en del och vill gärna vara med om man får?
    jag är också i princip hemmamamma, jag jobbar i perioder mellan 4 och 10 timmar i veckan och har alla skollov fria. mina två barn, sonen på 4 och dottern på snart två har inte gått pa dagis. trivs inte med idén, det passar inte oss helt enkelt. sonen gick på lekskola 3 mornar i veckan fram tills i juni och nu ska han börja skolan nästa vecka!! vi bor i holland och där börjar man redan vi fyra års ålder. så jag förstår verkligen eran separations ångest! är ocksa lite orolig fast det ju också nog blir skoj. skolan verkar i alla fall jättebra. dottern brukar vara hemma med en barnvakt när jag jobbar, eller hos goda vänner med barn. det är alltid bara ca 2-3 timmar åt gången, så det brukar funka bra.

• tyrlilu

Till Spomenka:
    Din lilkille verkar ha väldigt bra motorik oc är orädd. Vad kul! Det är alltid roligt när man börjar se litet tydligare de starkare sidor och begåvningar hos barnen. Min dotter är väldigt intelligent, men är litet feg (faktiskt ganska så feg)när det gäller fysiska lekar och är mycket mycket rädd om sig. Hon är litet klumpig socialt (litet för egofixerat för att kunna bjuda på). Sonen är väldigt duktig socialt och lätt tar kontakt med vem som helst, man ser att han verkligen "försvinner" i andra människor, så intresserat är han, men gillar inte när han MÅSTE göra saker, då tappar ham intresse direkt. Kul att se den olika personligheter!

Till Marre 67:
    Jag har också fått en robot damsugare i våras av sambon. Den är bra, fast det krävs att man underlättar för damsugaren och tar bort från golvet så mycket som möjligt. Eftersom vi har inte så städat hemma (städa gillar jag inte alls, även om jag måste) så blir det en extra moment för mig att plocka upp allting innan jag kan skicka på damsugare. Nu är det hantverkare jag skyller på;-D Det finns alltid något som hindrar mig från att hålla på med tråkiga saker.

Kram/Tyrlilu

• tyrlilu

Till mamalikola:
    Välkommen! Fin bild.

Svar på tråden Jag är hemmafru