• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • Milkina cerka

Har heller aldrig aft ngn egen, men det fanns ofta privatryttare som ville att man skulle motionera deras hästar när de inte hade tid. Sedan red man ju alla de lektioner man hade råd med.

Arabhäst, det förstår jag att du ville ha, de är ju vackra .
    Finns flera som använder quarterhästar el liknande i tonerspelen vi fortfarande åker på då o. då.

Vad målar du i för teknik? Jag "fuskar" lite i akvarell när jag hinner, oftare blir det kol o. blyerts.

lärjunge skrev 2008-08-07 10:05:34 följande:
    Ja, jag ritar o målar hästar, sedan jag var 3 år gammal... o jobbade mkt som tonåring med hästar, men aldrig hade egen. Ville ha en arabhäst... fast red mkt på quarterhäster...
  • lärjunge

mamalikola: Välkommen in här

Spomenka: Jaaa Arabhästar är min allra favorit hästras! Åh så vackra dom är. Får äga en när jag är i pensionsålder. Ja Quarterhästar är bra för turridning (jag föredrar Western Sadel) och dom är fina, med. Jag kan ej gå på turridning just nu men när jag går ner till 80kg så får jag göra det på Islandshästar här i Dalarna. Jag målar akvarell, det är så kul Men när jag gick i skola förr i tiden, så var det akryl och oljemålning då. Jag ritar mest med blyertspenna också

• Milkina cerka

mamalikola: Välkommen hit!

lärjunge: Islänningar är mysiga, finns sådana här i närheten också men de har ju också päls tyvärr.
    Westernsadel har alla jag känner som rider tornerspel också, man sitter mycket skönare i en sådan än i en vanlig engelsk sadel.

tyrlilu: Intelligens skadar inte , min stora har alltid varit lite klumpig men trivdes bra med ridningen tills hon blev allergisk. Hon har astma också tyvärr.
    Men huvudet, d e t är det inget som helst fel på:D, första året på gymnasiet nu hade hon MVG i allt utom en av de kurser hon läst, den andra var det bara VG på. Du ska se att det är nog en sådan tjej du har med:).

• mamalikola
    tyrlilu skrev 2008-08-07 10:17:27 följande:
    Till mamalikola:Välkommen! Fin bild.
    tack! den är faktiskt mer än ett år gammal nu, lillan hade fortfarande på sig höftskenan ser jag...
  • marre67

mamalikola- välkommen Läser att du jobbar en del i den omfattning jag själv brukar göra. Ibland 1 timme, ibland 10, helt olika.
    Hur är det att bo i Holland? Är du svensk och mannen därifrån eller???
    Tidig skolgång må jag säga.

• marre67

lät nästan lite kul,,är du svensk?(men bor i Holland) Men du skulle ju lika väl kunna vara från Holland fast bott i sverige flera år innan.

• mamalikola

marre 67: jo jag är svensk och min man holländare. så jag försöker få mina barn att bli tvåspråkiga... vilket inte är sa lätt alltid.
    visst är det tidigt! förvisso är det fortfarande att dom leker mycket och så, men det verkar ändå rätt så organiserat. hoppas min pojk tycker det är skoj.
    hur löser du det med barnen när du jobbar eftersom tiderna är så olika?
    håller just nu på att leta efter en ny barnvakt till yngsta eftersom mina 'gamla' flickor från förra året har nya utbildningar och inte vet sina scheman förrän typ samma dag som jag själv måste undervisa.

• marre67
    mamalikola skrev 2008-08-08 14:26:28 följande:
    marre 67: jo jag är svensk och min man holländare. så jag försöker få mina barn att bli tvåspråkiga... vilket inte är sa lätt alltid.visst är det tidigt! förvisso är det fortfarande att dom leker mycket och så, men det verkar ändå rätt så organiserat. hoppas min pojk tycker det är skoj.hur löser du det med barnen när du jobbar eftersom tiderna är så olika?håller just nu på att leta efter en ny barnvakt till yngsta eftersom mina 'gamla' flickor från förra året har nya utbildningar och inte vet sina scheman förrän typ samma dag som jag själv måste undervisa.
    jag tycker det är ganska enkelt att få barn att bli flerspråkiga. Barn har ju en helt annan "hjärna" än vi vuxna, och talar du bara svenska med dem så kommer de ju att kunna det. Sen bor ni i Holland så då har de det språket ute.
    Jag och min sambo hjälps åt med barnen när jag jobbar, eller min äldre son, perfekt. Hittills har det funkat hur bra som helst.
  • marre67

glömde säga att mina egna barn är tvåspråkig. svenska-persiska

• Milkina cerka

När ni ändå pratar om tvåspråkighet. Kanske ngn av er vet till vilken ålder ungefär(med naturliga skillnader såklart) har det lättare än vi vuxna att lära ett nytt språk?

marre67 skrev 2008-08-08 21:57:33 följande:
    jag tycker det är ganska enkelt att få barn att bli flerspråkiga. Barn har ju en helt annan "hjärna" än vi vuxna, och talar du bara svenska med dem så kommer de ju att kunna det. Sen bor ni i Holland så då har de det språket ute.Jag och min sambo hjälps åt med barnen när jag jobbar, eller min äldre son, perfekt. Hittills har det funkat hur bra som helst.
    [/citat]
    marre67 skrev 2008-08-08 21:58:41 följande:
    [citat]
    glömde säga att mina egna barn är tvåspråkig. svenska-persiska
Svar på tråden Jag är hemmafru