• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • tyrlilu

Till asparinC:
    Det är inte lätt att veta vad det kan vara. Tänderna? Växtvärk? Du kanske har ätit något som ger honom litet kolik. Mina barn har fortfarande sina perioder ibland då dem är känsligare och mammigare än vanligt. Kärlek är den bästa medicinen i alla fall. Lycka till.
    Till Spomenka:
    Vad duktiga ni har varit! Att städa till i garderoben är exakt vad jag egentligen måste göra, men inte orkar inte nu när barnen är lediga. Så jag blundar. Idag har vi hardlat skolsaker åt dottern. Stackars lillan får värsta beslutsångest när hon ska välja något, hon är så rädd att välja fel, men det blev bra till slut. Det blev Hello Kitty temat. Jag fick dejavue upplevelse när jag såg henne där på Akademiebokhandel. Kommer ihåg själv hur spännande det var att förbereda sig inför skolstarten, köpa en nu skolväska och alla prylar. Oh, vad tiden går fort!
    Kram på er allihoppa/T

• marre67

Tyrlilu- hur gammal är din flicka? Har glömt och orkar ej läsa bakåt.
    Min son är 6 och börjar barngruppen nu, han är så förväntansfull.
    Har valt en ny ryggsäck med bilar på Tänk när de gillar att gå till skolan, värre blir det när de börjar tycka tvärtom, och man får tjata ihjäl sej Har ju även 2 tonåringar så jag vet vad jag talar om.

• tyrlilu

Hon är fyller 7 i oktober. Hon har gått på 6 års verksamhet, men det är nu allvaret börjar. Än så länge tycker hon att det är kul. Fast jag kan föreställa mig att det blir mycket tjat med min son. Han är 5,5 och långt ifrån "Bror duktig" typen, även om har är fruktansvärt snäll och empatisk kille. Tjejen gillar att vara duktig (so long!).

• Milkina cerka

Har en liten kille som ska börja förskoleklass jag med ju, men ännu har vi inte köpt några nya saker. Han ville ha sin vanliga ryggsäck o. pennfodral hade vi redan. Sittundrlaget han hade på dagisutflykterna tycker jag går bra att fortsätta använda samma, men lunchlåda (för den dagen de inte får ngn lunch här) får vi köpa en. Hur har ni det i det fallet? får era barn lunch alla 5dagarna?

marre67 skrev 2008-08-06 20:13:19 följande:
    Min son är 6 och börjar barngruppen nu, han är så förväntansfull.Har valt en ny ryggsäck med bilar på Tänk när de gillar att gå till skolan, värre blir det när de börjar tycka tvärtom, och man får tjata ihjäl sej Har ju även 2 tonåringar så jag vet vad jag talar om.
    Min tonårstjej gillar förresten fortfarande att gå till skolan, k a n ju bero på att det är IT-gymnasiet här hon går på .
    Datorer är nämligen ett milt sagt m y c k e t stort intresse.
  • lärjunge

YAY på måndag börjar ÖF igen... tack Gode Gud!

• Ullis 10

Det är speciellt detta med första väskan. Min 6-åring valde bionocle, tuff! Oj, vad man hoppas att det ska gå bra för dem, med kompisar o allt!

• Ullis 10

Fast jag har kommit in i en supermysig hemma lunk med mina så nu vill jag ännu mer vara hemma.. Vi träffar ändå en hel del kompisar o så.. Seperationsångest!

• marre67
    Milkina cerka skrev 2008-08-06 22:01:44 följande:
    www.amazon.com/iRobot-Roomba-4210-Discovery-V...En sånhär fick jag av min man idag Så nu ska jag fortsätta städa, förutsatt att det inte var menat som en pik förstås .
    Ååååå, en sån vill jag me ha Men undra om de verkligen funkar som de ska? tänk om de irrar runt som yra höns och bara tar på ett ställe och inte överallt?
    Du har förresten haft tur som inte upplevt skoltrött ungdom då. Här var det skitjobbigt en period. Höll på bli galen ibland.
    Lunch får barnen alla 5 dagarna. Man fick välja tider, 3 timmar el 5 timmar/ dag.
    Lärarna rekommenderade att ta 5 timmar så barnet inte blir utanför och missar roliga aktiviteter. Men en frukt ska de ha me varje dag som mellanmål.
    Tur vi har frukt hemma gämt, och man kan ju sätta grönsaker också om man vill. Det barnet gillar.

Ärligt talat så känns det lite jobbigt att allvaret börjar. Förut kunde vi vara hemma hela veckor och kanske gå till dagis 1 g/2 veckor. Nu kan man ju inte ha dem hemma hur mkt som helst, även fast 6 års verksamheten är frivillig. De skulle ju bli så utanför.
  • marre67

Ullis 10 skrev 2008-08-06 21:26:03 följande:

Fast jag har kommit in i en supermysig hemma lunk med mina så nu vill jag ännu mer vara hemma.. Vi träffar ändå en hel del kompisar o så.. Seperationsångest!
    visst är det svårt att bryta den hemmalunken du beskriver har haft den emellanåt jag med.
    Fast jag fick inte separationsångest direkt, utan jag vart nästan lat helt enkelt. Tur jag skärpte till mej
Svar på tråden Jag är hemmafru