• tyrlilu

Jag är hemmafru

Jag har valt att vara hemmafru. Naturligtvis skulle det aldrig gå om inte min sambo kunde försörja oss allihop och var med på detta. Jag är(än så länge) helt nöjd med min tillvaro och finner den menningsfull. Vi har 2 barn i ålder 5 och 7 år och bor i en villa i östra Stockholm. Det skulle vara kul att få kontakt med andra mammor i liknande situation så att man kan utbyta tips och tankar eller kanske låta barnen leka tillsammans ibland?
    Varma hälsningar på er alla!

• Svar på tråden Jag är hemmafru
  • MsBeauty
    älskarlivet81 skrev 2008-08-02 15:16:23 följande:
    Jag jobbar som lärare vilket gör att jobbar jag full tid så har jag 33,5 timmar som jag måste vara på min arbetsplats, resten upp till 45 timmar får vi lägga var vi vill..Handla gör vi på helgerna och det lär vi fortsätta med när vi får barn..Vi har redan diskuterat det här med föräldrarledighet och vi kommer troligen dela lika på den trots att min sambo tjänar mer.. Han vill väldigt gärna vara hemma också..Men att sluta jobba kommer jag aldrig göra, tänk alla pengar man får mindre, ska era män försörja er när ni blir pensionärer också? Jag vill inte bli försörjd av någon och vill kunna unna mig saker även den dagen jag får barn..
    och tänk på all tid du missar med ditt barn när du jobbar. Jag vill vara den som upplever saker med mitt barn, inte dagispersonal som är stressade och ointresserade. Jag kan inte komma på något viktigare än att följa mitt barn utvecklas och växa.

För materialistiska personer kan det vara otänkbart att stanna hemma med barnen istället för att jobba, för som du säger ¨"tänk på alla pengar jag får mindre". Vi har vad vi behöver och kan lägga undan pengar, resa, osv. Man får helt enkelt prioritera. Så som folk överkonsumerar idag är inte särskilt sunt, om man tänker efter vad man verkligen behöver så klarar man sig mer än väl på en inkomst.

Och man kan pensionspara utan jobb...
  • Milkina cerka

Så sant så!! Riktigt bra skrivet.

MsBeauty skrev 2008-08-02 16:22:52 följande:
    och tänk på all tid du missar med ditt barn när du jobbar. Jag vill vara den som upplever saker med mitt barn, inte dagispersonal som är stressade och ointresserade. Jag kan inte komma på något viktigare än att följa mitt barn utvecklas och växa.För materialistiska personer kan det vara otänkbart att stanna hemma med barnen istället för att jobba, för som du säger ¨"tänk på alla pengar jag får mindre". Vi har vad vi behöver och kan lägga undan pengar, resa, osv. Man får helt enkelt prioritera. Så som folk överkonsumerar idag är inte särskilt sunt, om man tänker efter vad man verkligen behöver så klarar man sig mer än väl på en inkomst.Och man kan pensionspara utan jobb...
  • älskarlivet81

Vi överkonsumerar verkligen inte!! Men det kostar att ha bil och kunna resa t.ex... Jag älskar att resa och gör minst en resa varje år..

Jag kommer se mina barn utvecklas även om jag jobbar heltid eftersom jag oftast jobbar kanske 9-15 eller liknande..

Visst vi hade klarat oss på en inkomst, men då hade vi aldrig kunnat åka på semester och att pensionsspara hade inte varit tal om då heller..

Dessutom tycker jag mitt jobb är viktigt också, det är viktigt att känna sig behövd i arbetslivet också känner jag..

Och en annan klar fördel med att vara lärare är så klart alla loven!!

MsBeauty skrev 2008-08-02 16:22:52 följande:
    och tänk på all tid du missar med ditt barn när du jobbar. Jag vill vara den som upplever saker med mitt barn, inte dagispersonal som är stressade och ointresserade. Jag kan inte komma på något viktigare än att följa mitt barn utvecklas och växa.För materialistiska personer kan det vara otänkbart att stanna hemma med barnen istället för att jobba, för som du säger ¨"tänk på alla pengar jag får mindre". Vi har vad vi behöver och kan lägga undan pengar, resa, osv. Man får helt enkelt prioritera. Så som folk överkonsumerar idag är inte särskilt sunt, om man tänker efter vad man verkligen behöver så klarar man sig mer än väl på en inkomst.Och man kan pensionspara utan jobb...
  • MsBeauty
    älskarlivet81 skrev 2008-08-02 16:26:30 följande:
    Vi överkonsumerar verkligen inte!! Men det kostar att ha bil och kunna resa t.ex... Jag älskar att resa och gör minst en resa varje år..Jag kommer se mina barn utvecklas även om jag jobbar heltid eftersom jag oftast jobbar kanske 9-15 eller liknande..Visst vi hade klarat oss på en inkomst, men då hade vi aldrig kunnat åka på semester och att pensionsspara hade inte varit tal om då heller..Dessutom tycker jag mitt jobb är viktigt också, det är viktigt att känna sig behövd i arbetslivet också känner jag.. Och en annan klar fördel med att vara lärare är så klart alla loven!!
    Vi har lov alltid vi

Och sen tror jag att "alla" i Sverige överkonsumerar.

Vi kan också ha bil och resa varje år - på en inkomst.

Nej, du missar ju bara 6 timmar om dagen av dina barns tid. Det kan man väl inte förneka, att man inte missar något om man jobbar?

Jag har inget emot de som vill jobba, men ni ska alltid komma med massa svaga argument för varför vi inte skulle vara lyckliga hemma. Vi ÄR ju det! Hade vi inte trivts, då hade vi jobbat.
  • älskarlivet81

Ni får väldigt gärna vara lyckliga och vara hemma, men jag skulle nog själv mått väldigt dåligt av det.. JAg har väl aldrig sagt att ni inte är lyckliga hemma? Jag bara säger att jag själv inte skulle fixat det..

Dessuto hade vi inte haft råd att ha både bil och resa utomlands varje år om vi bara hade en inkomst..

MsBeauty skrev 2008-08-02 17:00:43 följande:
    Vi har lov alltid vi Och sen tror jag att "alla" i Sverige överkonsumerar.Vi kan också ha bil och resa varje år - på en inkomst. Nej, du missar ju bara 6 timmar om dagen av dina barns tid. Det kan man väl inte förneka, att man inte missar något om man jobbar?Jag har inget emot de som vill jobba, men ni ska alltid komma med massa svaga argument för varför vi inte skulle vara lyckliga hemma. Vi ÄR ju det! Hade vi inte trivts, då hade vi jobbat.
  • lärjunge
    älskarlivet81 skrev 2008-08-02 12:43:14 följande:
    Men när barnen blir äldre då och inte kan gå på öppna förskolan längre?
    Jag kommer att ha flera barn ju! Så i dom närmaste 10-15 år kommer jag alltid ha ÖF, med dom barn som är kvar hemma innan 6 årsverksamhet. ;) Jobba kan jag när jag är äldre. ;)
  • lärjunge
    älskarlivet81 skrev 2008-08-02 16:26:30 följande:
    Vi överkonsumerar verkligen inte!! Men det kostar att ha bil och kunna resa t.ex... Jag älskar att resa och gör minst en resa varje år..Jag kommer se mina barn utvecklas även om jag jobbar heltid eftersom jag oftast jobbar kanske 9-15 eller liknande..Visst vi hade klarat oss på en inkomst, men då hade vi aldrig kunnat åka på semester och att pensionsspara hade inte varit tal om då heller..Dessutom tycker jag mitt jobb är viktigt också, det är viktigt att känna sig behövd i arbetslivet också känner jag.. Och en annan klar fördel med att vara lärare är så klart alla loven!!
    Mitt jobb som MAMMA och FRU är viktigt med Värd mkt mer än alla guld i världen!

Vi reser vart annat år till mina släktingar i USA, och varje år någonstans inom Sverige/EU. Och vi klarar oss på 1 inkomst superbra. Har 1 bil, 1 hund, 1 barn (men hoppas på 2-3 st mera), en bostadsrättlägenhet nästan mitt i stan, roliga hobbies

Om jag dör idag så är jag lycklig för att jag var hemma för min familj, o inte jobba o slita (har usk:a utb så jag skulle få bara jobb inom det o det vill jag inte längre) och aldrig får tid för familj... bara jobbjobbjobb... Jag vet hur det är att vara lärare, för min bror i USA berättar för mig om det hela tiden. Tyvärr fick dom ha sin dotter i dagis redan när hon var 2 månader gammal! Om jag fick göra det då skulle jag ångra mig så himla mkt.
  • BeHappy

Hej hej! Jag hoppar bara in här, har bara läst de senaste inläggen, men vill säga till älskarlivet81 att vänta med att säga något till du har fått barn. Jag kände precis som du, men nu när vi har en dotter på 6 månader, har jag fått ett helt annat perspektiv. Jag kommer vara hemma minst ett år till, men är absolut inte främmande för att stanna hemma längre. Jag känner inte alls att jag kastar bort någon tid eller missar något, jobbat har jag redan gjort i många år, och kommer säkert göra i många år sedan, om jag stannar hemma 5-6 år nu, så tror jag det är väl investerad tid för våran familj. Klart det är viktigt med pension och sånt där, men man får väl ta sig råd att pensionsspara lite extra vid sidan om.. Allt löser sig, det känns bara så himla rätt att vara hemma med familjen just nu

• Milkina cerka

BeHappy: Du är så välkommen, håller med dig i det du skriver.
    tiden man spenderar hemma med barnen ä r en investering i familjen för resten av livet.
    tror också att man kan ändra sig när man fått barn o. inser hur värdefull tiden med dem är.
    Sedan ä r pengar inte allt här i världen, men pensionssparar gör även jag.

• älskarlivet81

Som jag sagt tidigare så har vi redan snackat om hur vi vill ha det med föräldraledighet.. Vi kommer dela lika på den, vilket innebär att jag kanske går tillbaka till jobb efter 8-9 månader och sen är min sambo hemma lika länge eller längre...

BeHappy skrev 2008-08-02 22:06:37 följande:
    Hej hej! Jag hoppar bara in här, har bara läst de senaste inläggen, men vill säga till älskarlivet81 att vänta med att säga något till du har fått barn. Jag kände precis som du, men nu när vi har en dotter på 6 månader, har jag fått ett helt annat perspektiv. Jag kommer vara hemma minst ett år till, men är absolut inte främmande för att stanna hemma längre. Jag känner inte alls att jag kastar bort någon tid eller missar något, jobbat har jag redan gjort i många år, och kommer säkert göra i många år sedan, om jag stannar hemma 5-6 år nu, så tror jag det är väl investerad tid för våran familj. Klart det är viktigt med pension och sånt där, men man får väl ta sig råd att pensionsspara lite extra vid sidan om.. Allt löser sig, det känns bara så himla rätt att vara hemma med familjen just nu
Svar på tråden Jag är hemmafru