marre67 skrev 2008-08-08 23:14:39 följande:
spomenka- vi gjorde så att pappan talade alltid sitt språk med barnen och jag mitt, och alla våra kompisar som är iranier talade persiska med dem så får de höra det från det att de föds så blir det ju naturligt.Min pappa är finsk och har alltid talat finska med mej, så jag kan det språket utan att nån lärt mej det om man säger så.
Så smarta ni är !! (och dina föräldrar)
Jag själv är Sverigefinne- född här i Sverige, och har finska föräldrar, känner mig mer finsk på ngt sätt också. Mina föräldrar tyckte det var självklart att dom skulle prata finska med mig hemma, svenskan kommer ju automatiskt "ute på gården".
Jag har gjort likadant med våra barn. Om det bara är vår familj hemma får dom endast tala finska.
Så har jag, min man och våra barn blivit helt tvåspråkiga. Jag har jättemånga vänner/bekanta som inte pratar finska hemma med sina barn. Dom tror att barnen inte lär sig svenska. Detta har gjort så att barnen har glömt finskan helt eller nästan helt.
Tycker det är synd när man inte lär sina barn sitt modersmål! Det är ju kanonbra att få ett språk gratis på så sätt!