• Eisa

Skrota gamla sagor?

Läste i Aftonbladet (var annars?) att vissa gamla sagor borde typ skrotas nu för de förstöööör ju barnen! Ger dem fördomar och fel uppfattning om saker osv. Jag tycker sånt där är jätteroligt! Till exempel att Pippis pappa är negerkung och hon vill bli negerprinsessa. Eller att Emils pappa kör värsta misshandeln, det vill säga jagar honom och vrålar och låter honom sitta instängd i en snickarbod alldeles ensammen.
    Eller att folk i Ronja Rövardotters borg SUPER och slåss!

Sånt vill dagens PK-morsor ta bort. Ja, usch att ha med sånt här i barnlitteraturen!

För att inte tala om Anna och Långa farbrorn (vad är poängen med att han är lång egentligen?)! Det är tydligen pedofili när Anna stoppar ner sin hand i Långa farbrorns ficka och hittar en snok. Hahahahahaha!

Tycker ni att dessa sagor ska skrotas? Det tycker inte jag (bara de här där negrerna framstår som ett IQ-befriat folk med fula läppar, från 50-talet)
  • Svar på tråden Skrota gamla sagor?
  • Kya
    giftgrodan skrev 2008-05-30 21:07:19 följande:
    Kya skrev 2008-05-30 10:02:29 följande:
    Jag har överhuvudtaget inte ens SAGT att sagor är farliga. Däremot tror jag att sagor och berättelser man hör (_särskilt_ som barn) påverkar hur man ser verkligheten.
    jaha, hur påverkar det barnen då? (höjer ena ögonbrynet och förstår inte alls vad du vill ha sagt)
  • Balehead

Men vilka barn vill höra sagor där allt är rosenrött? Säg den Astrid Lindgren-saga som inte innehåller trasiga människor, döda föräldrar, försupna föräldrar och ensamhet? Eller ta för den delen alla hemska figurer i Grimm-sagorna. Det är ju SPÄNNANDE!

Klart att barnen ska ha lite att fundera över. Hellre det än att de bara tittar på skrik-och-skrän-barnprogram på TV. Världen ÄR inte snäll och god, och det måste man lära sig att hantera. Att läsa om barn som har det svårt är till exempel till god hjälp för att bygga upp empati hos barnet.

• isisisis

Nej.Sagor är kulturhistoria.
    Endel sagor och sägner har berättats från mun till mun i flera tusen år!
    Bara för att politiken ändras ska man inte sätta censur på dem!

Självklart tycker jag!

• Reltih

Ja! Mer teletubbies, transformers, pokémon och andra jävla helvetesprogram som förstör ungarnas hjärnor totalt. Istället för att visa lite, som Balehead säger, spännande och verklighetsförankrade sagor som kan få barnen att tänka och kanske lite smått reflektera.

• KristenTjej84

Jag älskar Astrid Lindgrens sagor, kommer att läsa originalen till mina framtida barn absolut! livet innehåller i verkligheten både sorg, död, glädje, syskonkärlek(om man har syskon),vänskap,ilska, lite bråk,lek & skratt likaväl som gråt.
    Ska de bli totalt avskärmade från verkliga världen? och bara få höra om söta prinsessor som blir kyssta av prinsar och allting är så rosenrött och vackert:P?? detta skulle vara fel tycker jag.
    Astrid Lindgrens böcker är både roliga, sorgliga& spännande och får en att tänka efter.

• Hägris

*älskar jane och draken*   coolt tjej som skiter i att det inte är tjejjer som är riddare!!

gratisgen.se/ try it!!
  • Akvarel

Så klart original versionerna sagor som grimms och tusen och en natt var alldrig menade för barn från första början.

• ragatan

Sagorna var sedelärande. När de allra flesta var analfabeter berättades sagorna för att på ett enkelt sätt föra vidare just det samhällets värderingar och lagar. Sen har sagorna anpassats för varje nytt samhälle och varje ny tid. Om man ser förbi alla unkna könsroller och våldsamheter, är sagornas moral ganska enkel. Starka ska försvara de svaga, brott bestraffas och lönar sej inte, hårt arbete och ärlighet vara längst.
    Och varför envisas alla PK-föräldrar med att tro att deras barn är genomkorkade? Barn både ser och förstår orimligheterna i sagorna. Likaväl som de förstår att drakar inte finns, begriper de att man inte kan hoppa från hustak med ett paraply. Dessutom tilltalas barn av sagornas svart/vita värld. Den är enkel att förstå sej på. Och de tilltalar deras fantasi. Läs sagorna för barnen, låt deras fantasi frodas.

• Farth Vader

En saga som jag faktiskt inte kan låta bli att reagera över är Snövit. Där kan man snacka pervo alltså .

Snövit dör och dvärgarna lägger henne i en kista av glas. Prinsen rider förbi och blir genast förälskad i den döda flickan. Han övertalar dvärgarna att få köpa kistan och ta med sej "liket". En av tjänarna som bär kistan snubblar och då kommer äppelbiten upp från Snövits hals. Slutet gott allting gott!.

Undrar om prinsen blev lite smygbesviken när hon vaknade. Han hade ju trots allt förälskat sej i själva liket *brrrr*.

• Vinbärssaft
    Farth Vader skrev 2008-06-04 11:13:43 följande:
    En saga som jag faktiskt inte kan låta bli att reagera över är Snövit. Där kan man snacka pervo alltså .Snövit dör och dvärgarna lägger henne i en kista av glas. Prinsen rider förbi och blir genast förälskad i den döda flickan. Han övertalar dvärgarna att få köpa kistan och ta med sej "liket". En av tjänarna som bär kistan snubblar och då kommer äppelbiten upp från Snövits hals. Slutet gott allting gott!.Undrar om prinsen blev lite smygbesviken när hon vaknade. Han hade ju trots allt förälskat sej i själva liket *brrrr*.
    Eller så kanske det beror på vilken fantasi läsaren har också..? ;)

Själv tycker jag att folksagorna tar upp tidlösa ämnen, som är lika angelägna idag som för hundra år sedan. Styvfamiljsproblematiken har ju t.ex. inte förändrats sedan Snövits och Askungens dagar, även om orsakerna till den idag är andra. På den tiden dog ju någon av de biologiska föräldrarna ofta tidigt. Nu är det skilsmässor, separationer och lösa förbindelser som orsakar problemet...
Svar på tråden Skrota gamla sagor?