• Eisa

Skrota gamla sagor?

Läste i Aftonbladet (var annars?) att vissa gamla sagor borde typ skrotas nu för de förstöööör ju barnen! Ger dem fördomar och fel uppfattning om saker osv. Jag tycker sånt där är jätteroligt! Till exempel att Pippis pappa är negerkung och hon vill bli negerprinsessa. Eller att Emils pappa kör värsta misshandeln, det vill säga jagar honom och vrålar och låter honom sitta instängd i en snickarbod alldeles ensammen.
    Eller att folk i Ronja Rövardotters borg SUPER och slåss!

Sånt vill dagens PK-morsor ta bort. Ja, usch att ha med sånt här i barnlitteraturen!

För att inte tala om Anna och Långa farbrorn (vad är poängen med att han är lång egentligen?)! Det är tydligen pedofili när Anna stoppar ner sin hand i Långa farbrorns ficka och hittar en snok. Hahahahahaha!

Tycker ni att dessa sagor ska skrotas? Det tycker inte jag (bara de här där negrerna framstår som ett IQ-befriat folk med fula läppar, från 50-talet)
  • Svar på tråden Skrota gamla sagor?
  • Lady Dahmer
    beEMbe skrev 2008-05-29 07:08:57 följande:
    Kanske ska man skrota ALLA tjejtidningar som tex Storry istället När allt handlar om den sexiga underbara vackra kåta mannen som tar en med sviss, när jag letade efter min drömprins när jag var yngre var det knappast från törnrosa utan från storry. Den tidningen började jag väl läsa vid 12 års ålder åååå jissses vad min fantasi satte igång.
    ja det tycker jag. det finns nån tidning som vänder sig till ännu mindre barn... vet inte vad den heter, men ger sminktips och annat trams till småflickor.
    Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
  • TBS

Eller som i den klassiska sagan om "Rumpelstiltskin": En fattig mjölnare har inget annat i världen än sin OTROLIGT vackra dotter, den elaka kungen kräver honom på skatt som han inte kan betala. Då SÄLJER han sin dotter till honom under förespeglingen att hon kan spinna guld av halm (falsk marknadsföring??;) Flickan låses in i en lada (av kungen) Men blir räddad (mot utbyte av sin mors smycken) av den elaka vätten Rumpelstiltskin. Den tredje natten säjer kungen att han ska gifta sig med henne om hon lyckas förvandla hela ladan med halm till guld. Men då flickan inte längre har något att byta mot, lovar hon vätten sitt första barn(!!)
    Jag vill inte avslöja för mycket men, flickan och kungen lever lycklig i alla sina dagar......
    Snipp snapp..

• Lady Dahmer

den sagan är ju helt sinnessjuk! hahaha nej nej.. jag kommer noga välja ut de sagor jag anser vara passande när mitt barn är stort nog att läsas för.

• Myzteria26

Man kan ju ta den klassiska...
    Alla som spelade Pac-Man som liten inte ränner vi väl runt i ett mörkt rum och knaprar piller?

• Hägris

Jag tycker att just dom är dom roliga sagor jag kräks på att snuttipluttigulliga sagor som är bara meningslöst tidsfördriv, mera Ronja och Pippi och Madicken till alla småtjejjer som behöver starka förebilder!

gratisgen.se/ try it!!
  • Kya
    Myzteria26 skrev 2008-05-29 09:19:15 följande:
    Man kan ju ta den klassiska...Alla som spelade Pac-Man som liten inte ränner vi väl runt i ett mörkt rum och knaprar piller?
    haha tio-poängare! eller mario, slår ni på block och hoppas på att svampar ska växa upp som gör er större?

fantasi är ju fantasi och barn KAN faktiskt skilja fantasi från verklighet. även som vuxna kan de det. ni sitter och säger att det är dumt att det beskrivs att häxor är fula, och prinssessor är vackra, men då har ju ni kunnat avgöra att det är rappakalja! så kan även era barn, varför tro att de är dumma i huvudet?
  • Myzteria26

Eller hur, inte tusan står jag o hoppar med huvudet upp i ett tak o hoppas att det ska trilla ner pengar heller
    Folk underskattar sina barn och använder sitt eget perversa tänkande därav blir det perverst. Snarare ska man väl lära barnen att det är vad det är, en saga.

Kya skrev 2008-05-29 10:32:30 följande:
    haha tio-poängare! eller mario, slår ni på block och hoppas på att svampar ska växa upp som gör er större?fantasi är ju fantasi och barn KAN faktiskt skilja fantasi från verklighet. även som vuxna kan de det. ni sitter och säger att det är dumt att det beskrivs att häxor är fula, och prinssessor är vackra, men då har ju ni kunnat avgöra att det är rappakalja! så kan även era barn, varför tro att de är dumma i huvudet?
  • Kya
    Myzteria26 skrev 2008-05-29 10:37:46 följande:
    Eller hur, inte tusan står jag o hoppar med huvudet upp i ett tak o hoppas att det ska trilla ner pengar heller Folk underskattar sina barn och använder sitt eget perversa tänkande därav blir det perverst. Snarare ska man väl lära barnen att det är vad det är, en saga. Kya skrev 2008-05-29 10:32:30 följande:
    åh, det förstår barnen redan nu. kan inte riktigt med människor som tror att barn automatiskt är dum i huvudet, men barn är ju faktiskt små människor som tänker precis så smart som vi själva gör! faktiskt ännu smartare än vi vuxna gör, för deras hjärnor bara sprutar av ideér och utvecklingar medan vi vuxna stannar av mer och mer.

SÅKLART att barnen vet att en saga är en saga, och inte överensstämmer med verkligheten! hur rolig är en saga som SKULLE överensstämma med verkligheten?
  • Lady Dahmer
    Kya skrev 2008-05-29 10:32:30 följande:
    haha tio-poängare! eller mario, slår ni på block och hoppas på att svampar ska växa upp som gör er större?fantasi är ju fantasi och barn KAN faktiskt skilja fantasi från verklighet. även som vuxna kan de det. ni sitter och säger att det är dumt att det beskrivs att häxor är fula, och prinssessor är vackra, men då har ju ni kunnat avgöra att det är rappakalja! så kan även era barn, varför tro att de är dumma i huvudet?
    förnuftet som vuxen gör att man kan se vilket skit det är, men de djupgående effekterna finns ju där. titta runt omkring dig!
Svar på tråden Skrota gamla sagor?