• Eisa

Skrota gamla sagor?

Läste i Aftonbladet (var annars?) att vissa gamla sagor borde typ skrotas nu för de förstöööör ju barnen! Ger dem fördomar och fel uppfattning om saker osv. Jag tycker sånt där är jätteroligt! Till exempel att Pippis pappa är negerkung och hon vill bli negerprinsessa. Eller att Emils pappa kör värsta misshandeln, det vill säga jagar honom och vrålar och låter honom sitta instängd i en snickarbod alldeles ensammen.
    Eller att folk i Ronja Rövardotters borg SUPER och slåss!

Sånt vill dagens PK-morsor ta bort. Ja, usch att ha med sånt här i barnlitteraturen!

För att inte tala om Anna och Långa farbrorn (vad är poängen med att han är lång egentligen?)! Det är tydligen pedofili när Anna stoppar ner sin hand i Långa farbrorns ficka och hittar en snok. Hahahahahaha!

Tycker ni att dessa sagor ska skrotas? Det tycker inte jag (bara de här där negrerna framstår som ett IQ-befriat folk med fula läppar, från 50-talet)
  • Svar på tråden Skrota gamla sagor?
  • Kya
    ladydahmer skrev 2008-05-29 10:41:31 följande:
    förnuftet som vuxen gör att man kan se vilket skit det är, men de djupgående effekterna finns ju där. titta runt omkring dig!
    som? var är de djupgående effekterna? och varför kan inte ett barn vara förnuftigt?
  • giftgrodan

Ni använder Pac-man-grejen lite felaktigt, det "roliga" med den är ju att folk faktiskt GÖR det.

"Nonsens tycker jag... i så fall skulle ju vi som tog våra första steg på 80-talet idag springa runt i mörka rum, äta små färgglada piller under det att vi lyssnar på monoton och enformig musik." - Alltså går på rave.

• Myzteria26

Vi? Tala för dig själv

giftgrodan skrev 2008-05-29 10:44:46 följande:
    Ni använder Pac-man-grejen lite felaktigt, det "roliga" med den är ju att folk faktiskt GÖR det."Nonsens tycker jag... i så fall skulle ju vi som tog våra första steg på 80-talet idag springa runt i mörka rum, äta små färgglada piller under det att vi lyssnar på monoton och enformig musik." - Alltså går på rave.
  • Kya
    giftgrodan skrev 2008-05-29 10:44:46 följande:
    Ni använder Pac-man-grejen lite felaktigt, det "roliga" med den är ju att folk faktiskt GÖR det."Nonsens tycker jag... i så fall skulle ju vi som tog våra första steg på 80-talet idag springa runt i mörka rum, äta små färgglada piller under det att vi lyssnar på monoton och enformig musik." - Alltså går på rave.
    så du menar, helt ärligt och allvarligt, att pacman har skapat ravefesterna och knark? :-O
  • giftgrodan

Nej, jag gör det knappast heller, men märkligt att använda den liknelsen för er tes.

Själv tror jag som ladydahmer, att sagor och liknande påverkar mycket mer än man vanligen tror. Jag minns i alla fall att jag själv hade väldigt skeva föreställningar om manliga och kvinnligt när jag var liten.

• giftgrodan
    Kya skrev 2008-05-29 10:48:47 följande:
    så du menar, helt ärligt och allvarligt, att pacman har skapat ravefesterna och knark? :-O
    NEJ, naturligtvis inte.
  • Lady Dahmer
    Kya skrev 2008-05-29 10:43:56 följande:
    som? var är de djupgående effekterna? och varför kan inte ett barn vara förnuftigt?
    förnuft kräver erfarenhet och kunskap. barn har inte det. barn har inte förmågan att vara kritisk på samma sätt som en vuxen. de har inte samma förmåga att skilja vekligheten från sagorna.

de djupgående effekterna ser du när du tittar ut i samhället. utseendefixering, könsstereotyper, förtryck osv.
    Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
  • Myzteria26

Utseende fixering o sånt har ju knappast med äldre sagor att göra det har väl snarare med dagens media osv att göra?

ladydahmer skrev 2008-05-29 10:51:16 följande:
    förnuft kräver erfarenhet och kunskap. barn har inte det. barn har inte förmågan att vara kritisk på samma sätt som en vuxen. de har inte samma förmåga att skilja vekligheten från sagorna. de djupgående effekterna ser du när du tittar ut i samhället. utseendefixering, könsstereotyper, förtryck osv.
  • Kya
    giftgrodan skrev 2008-05-29 10:49:33 följande:
    Nej, jag gör det knappast heller, men märkligt att använda den liknelsen för er tes.Själv tror jag som ladydahmer, att sagor och liknande påverkar mycket mer än man vanligen tror. Jag minns i alla fall att jag själv hade väldigt skeva föreställningar om manliga och kvinnligt när jag var liten.
    men det är ju inte sagorna som gör föreställningar skeva, det är ju hur verkligheten ser ut! vad ser barnen varje dag? hur fungerar vardagen? alla seriemördare i världen blev knappast seriemördare pga att deras föräldrar läste sagor för dom när de var små, det var yttre och inre förhållanden på hur deras vardag såg ut, som formade dom. aldrig har jag sett i någon journal att det står skrivet: "förvrängd verklighetsuppfattning pga att föräldrarna läste rödluvan för NN när h*n var liten."
  • giftgrodan
    Kya skrev 2008-05-29 10:41:00 följande:
    SÅKLART att barnen vet att en saga är en saga, och inte överensstämmer med verkligheten! hur rolig är en saga som SKULLE överensstämma med verkligheten?
    Men barn VET ju faktiskt inte hur verkligheten ser ut, och kan därför inte avgöra om en historia speglar verkligheten eller inte!
Svar på tråden Skrota gamla sagor?