Åsa skrev 2008-05-30 10:26:54 följande:
nu har det ju fokuserats rätt så mycket på Astrid Lindgrens sagor (de som läses, för det är ju stor skillnad på hennes produktion; jag har faktiskt läst säg flickboken "Britt-Marie lättar sitt hjärta" men hur vanligt är det?). Frågan är kanske om dessa verkligen klassar in som "gamla". Perspektivet beror givetvis på ålder men ex Ronja var inte ens skriven när jag var barn, den första Emil-boken kom på
sextiotalet.Nu gillar jag iofs mycket av AL:s produktion men jag är lite tveksam till om de är så värst "gamla", om nu "gamla sagor" är vad som ska diskuteras.
Ja, jag ber om ursäkt om jag fört in Astrid lite OT

! Det var mest eftersom jag sett negativa påverkan efter att ha läst Lotta på bråkmakatgatan för mina barn

!
[/citat]Äldsta barnet brukar vara den mest testbenägna också Lotta på bråkmakargatan är ju lite speciell, det är inte så vanligt att vara så "busig" när man är yngst i syskonskaran. varför de äldsta gärna testar sig fram är väl ganska självklart? de är ju äldst, längst fram i ledet och mest vuxen
Fast jag tycker det är tvärtom

! störst är mest benägen att vara "Duktig" (vad det nu är för ord och hur vi använder det om våra barn...men det kan vi starta en annan tråd om

), de yngre brukar vara lite mer wild´n crazy, eftersom de har beskyddande och betryggande äldre syskon...det är min erfarenhet

.