• Eisa

Skrota gamla sagor?

Läste i Aftonbladet (var annars?) att vissa gamla sagor borde typ skrotas nu för de förstöööör ju barnen! Ger dem fördomar och fel uppfattning om saker osv. Jag tycker sånt där är jätteroligt! Till exempel att Pippis pappa är negerkung och hon vill bli negerprinsessa. Eller att Emils pappa kör värsta misshandeln, det vill säga jagar honom och vrålar och låter honom sitta instängd i en snickarbod alldeles ensammen.
    Eller att folk i Ronja Rövardotters borg SUPER och slåss!

Sånt vill dagens PK-morsor ta bort. Ja, usch att ha med sånt här i barnlitteraturen!

För att inte tala om Anna och Långa farbrorn (vad är poängen med att han är lång egentligen?)! Det är tydligen pedofili när Anna stoppar ner sin hand i Långa farbrorns ficka och hittar en snok. Hahahahahaha!

Tycker ni att dessa sagor ska skrotas? Det tycker inte jag (bara de här där negrerna framstår som ett IQ-befriat folk med fula läppar, från 50-talet)
  • Svar på tråden Skrota gamla sagor?
  • Åsa

marina81: "nämen precis..det är väl tämligen ovanligt att barn ser sagofigurer som sexuella varelser"
    Vilket är intressant med tanke på att många av de traditionella folksagorna (Rödluvan är väl vad som faller mig in för tillfället) har en tämligen sexuell symbolik Men styrkan med folktraditionen är ju att den har olika lager och kan läsas på olika sätt.
    Emil etc: Vikten är väl att man (som med annat med mindre barn) tittar _tillsammans_ med barnet och kan diskutera sådant som kommer upp. (Nej, så gör man ju inte, men förr gjorde många så förstår du. Konstigt va?)

• Åsa

Eisa: "Eller att Emils pappa kör värsta misshandeln, det vill säga jagar honom och vrålar och låter honom sitta instängd i en snickarbod alldeles ensammen."
    Filmatiseringen är ju mer rakt på sak då, som att Emil lyfts i öronen och skakas. Visst blev de sydsvenska bondungarna slagna, vilket Lindgren som sin generation utgick från att alla visste, men uttalat i böckerna är det ju faktiskt inte.

• Lady Dahmer

sagor är en del av den kultur som formar våra barn. de påverkar mycket mer än vad vissa verkar tro.

tänker inte läsa vad som helst. t.ex sagor om väna prinsessor som behöver bli räddade av prinsen. vad lär det ut liksom? spär på kulturen och tron att kvinnor är väna och svaga... det är inget jag vill lära min dotter.

osv.

Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
  • marina 81
    Åsa skrev 2008-05-28 02:53:58 följande:
    marina81: "nämen precis..det är väl tämligen ovanligt att barn ser sagofigurer som sexuella varelser"Vilket är intressant med tanke på att många av de traditionella folksagorna (Rödluvan är väl vad som faller mig in för tillfället) har en tämligen sexuell symbolik Men styrkan med folktraditionen är ju att den har olika lager och kan läsas på olika sätt.Emil etc: Vikten är väl att man (som med annat med mindre barn) tittar _tillsammans_ med barnet och kan diskutera sådant som kommer upp. (Nej, så gör man ju inte, men förr gjorde många så förstår du. Konstigt va?)
    men folksagorna är från början inte tänkta att vara sagor för barn, utan de är myter för vuxna människor som med tidens gång blivit omvandlade till barnlitteratur, inte minst av Bröder Grimm. Läser man folksagor som de är tänkta att vara så öppnar de upp mycket i en rent psykologiskt, och man förstår att det är inte menat som underhållning för barn.
  • the devil wears CM

Läs Bruno Bettelheim och hans analys av sagor. Oerhört rolig och intressant läsning samt att man kan se allt ur ett sexuellt perspektiv. T.ex då Snövit skär sig på sländan så är blodet en symbol för hennes mens och uppdanande sexualitet.

Men för att knyta an till TS och frågan så anser jag att den litteraturen självklart ska finnas kvar. Det är ju ett kulturarv!

• marina 81
    the devil wears CM skrev 2008-05-28 10:33:34 följande:
    Läs Bruno Bettelheim och hans analys av sagor. Oerhört rolig och intressant läsning samt att man kan se allt ur ett sexuellt perspektiv. T.ex då Snövit skär sig på sländan så är blodet en symbol för hennes mens och uppdanande sexualitet.Men för att knyta an till TS och frågan så anser jag att den litteraturen självklart ska finnas kvar. Det är ju ett kulturarv!
    snövit? Är det inte Törnrosa som sticker sig på sländan?
  • Myzteria26

Jo.
    marina 81 skrev 2008-05-28 10:34:41 följande:

• the devil wears CM

marina 81 skrev 2008-05-28 10:34:41 följande:

Sorry, var lite stressad då jag skrev det. Givetvis Törnrosa
  • marina 81

hmm..så hon sticker sig på sländan, vilket är hennes mens o sen somnar hon av? Vad konstigt, henens sexualitet vaknar ju inte precis då eller??

• JohnG

Vore intressant om någon kunde utveckla det där med att det finns en "sexuell" sida av snövit, eller vad ni nu sa. Tvekar inte på att det stämmer, men kan inte komma på något exempel på det. Det där med Törnrosa var däremot lite smått kul att veta. Vilka tolkningar folk gör;)

/John G

Svar på tråden Skrota gamla sagor?