• Eisa

Skrota gamla sagor?

Läste i Aftonbladet (var annars?) att vissa gamla sagor borde typ skrotas nu för de förstöööör ju barnen! Ger dem fördomar och fel uppfattning om saker osv. Jag tycker sånt där är jätteroligt! Till exempel att Pippis pappa är negerkung och hon vill bli negerprinsessa. Eller att Emils pappa kör värsta misshandeln, det vill säga jagar honom och vrålar och låter honom sitta instängd i en snickarbod alldeles ensammen.
    Eller att folk i Ronja Rövardotters borg SUPER och slåss!

Sånt vill dagens PK-morsor ta bort. Ja, usch att ha med sånt här i barnlitteraturen!

För att inte tala om Anna och Långa farbrorn (vad är poängen med att han är lång egentligen?)! Det är tydligen pedofili när Anna stoppar ner sin hand i Långa farbrorns ficka och hittar en snok. Hahahahahaha!

Tycker ni att dessa sagor ska skrotas? Det tycker inte jag (bara de här där negrerna framstår som ett IQ-befriat folk med fula läppar, från 50-talet)
  • Svar på tråden Skrota gamla sagor?
  • NoXigen

Finns många sagor som synas under lampan av minst sagt perversa folk i alla delar av världen...En klassiker som ja själv undrar vad för person kommit på är kalle som e utan byxor med tre barn och borde därför förbjudas.

• Cattla

Ja, var inte Harry Potter föremål för granskning ur genusperspektiv för ett tag sen? Hermoine (ell vad hon heter) var tydligen undertrykt och mobbad pga hon var tjej och duktig i skolan.

Folk har för mycket tid att analysera sönder saker istället för att bara läsa och uppskatta en helt vanlig "god bok"

• NoXigen

Yup ,så sant så.

Cattla skrev 2008-05-28 11:09:48 följande:
    Ja, var inte Harry Potter föremål för granskning ur genusperspektiv för ett tag sen? Hermoine (ell vad hon heter) var tydligen undertrykt och mobbad pga hon var tjej och duktig i skolan. Folk har för mycket tid att analysera sönder saker istället för att bara läsa och uppskatta en helt vanlig "god bok"
  • Rabelais
    JohnG skrev 2008-05-28 11:28:20 följande:
    NoXigen, det där är en faktoid. Kolla upp snopes.com./John G
    Nej det är det inte. Jag skulle gärna länkat till en källa men det går tyvärr inte eftersom debattartikeln publicerades i Sydsvenskan (pappersformat) 2000 eller 2001. Oavsett var den skriven av två genus"vetare" från LU som ondgjorde sig över hur Hermione framställdes könsstereotypt o.s.v i bästa F!-stil. Feministisk smörja i vilket fall som helst.
  • Rabelais

marina 81 skrev 2008-05-28 10:28:59 följande:

men folksagorna är från början inte tänkta att vara sagor för barn, utan de är myter för vuxna människor som med tidens gång blivit omvandlade till barnlitteratur, inte minst av Bröder Grimm. Läser man folksagor som de är tänkta att vara så öppnar de upp mycket i en rent psykologiskt, och man förstår att det är inte menat som underhållning för barn.
    Många av sagorna var ämnade som diciplinära åtgärder, man berättade dem för att skrämma barn. Jag rekommenderar tidiga versioner av Rödluvan innan den Disneyfierades, den får slasher-filmer att verka tama i jämförelse.
  • marina 81
    Rabelais skrev 2008-05-28 11:38:52 följande:
    marina 81 skrev 2008-05-28 10:28:59 följande: Många av sagorna var ämnade som diciplinära åtgärder, man berättade dem för att skrämma barn. Jag rekommenderar tidiga versioner av Rödluvan innan den Disneyfierades, den får slasher-filmer att verka tama i jämförelse.
    men det är inte folksagor det handlar om då, utan sagor för barn. De äkta folksagorna är ursprungligen myter, t.ex. temat i Snövit med flickan som genomgår "prövningar" är ett urgammalt mytologiskt tema. Snövit-historien är väldigt förändrad men man kan fortfarande urskilja vissa mytologiska motiv under all pålagd fasad.
  • JohnG

Det var det om kalle som jag syftade på. Kalle har aldrig portats från någonstans för att han inte har byxor.

/John G

• Rabelais
    JohnG skrev 2008-05-28 11:56:11 följande:
    Det var det om kalle som jag syftade på. Kalle har aldrig portats från någonstans för att han inte har byxor./John G
    Jasså, OK. Då förstår jag.
  • Lady Dahmer
    Rabelais skrev 2008-05-28 11:38:52 följande:
    marina 81 skrev 2008-05-28 10:28:59 följande: Många av sagorna var ämnade som diciplinära åtgärder, man berättade dem för att skrämma barn. Jag rekommenderar tidiga versioner av Rödluvan innan den Disneyfierades, den får slasher-filmer att verka tama i jämförelse.
    japp. riktigt skrämmande de gamla sagorna. speciellt grimms. har en bok med deras sagor i urprunglig version. helt sinnessjuk i vissa fall. lär ut bla att barn ska ses men inte höras. att fula människor är onda, osv.
    Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
Svar på tråden Skrota gamla sagor?