• Eisa

Skrota gamla sagor?

Läste i Aftonbladet (var annars?) att vissa gamla sagor borde typ skrotas nu för de förstöööör ju barnen! Ger dem fördomar och fel uppfattning om saker osv. Jag tycker sånt där är jätteroligt! Till exempel att Pippis pappa är negerkung och hon vill bli negerprinsessa. Eller att Emils pappa kör värsta misshandeln, det vill säga jagar honom och vrålar och låter honom sitta instängd i en snickarbod alldeles ensammen.
    Eller att folk i Ronja Rövardotters borg SUPER och slåss!

Sånt vill dagens PK-morsor ta bort. Ja, usch att ha med sånt här i barnlitteraturen!

För att inte tala om Anna och Långa farbrorn (vad är poängen med att han är lång egentligen?)! Det är tydligen pedofili när Anna stoppar ner sin hand i Långa farbrorns ficka och hittar en snok. Hahahahahaha!

Tycker ni att dessa sagor ska skrotas? Det tycker inte jag (bara de här där negrerna framstår som ett IQ-befriat folk med fula läppar, från 50-talet)
  • Svar på tråden Skrota gamla sagor?
  • Lady Dahmer
    Cattla skrev 2008-05-28 11:09:48 följande:
    Ja, var inte Harry Potter föremål för granskning ur genusperspektiv för ett tag sen? Hermoine (ell vad hon heter) var tydligen undertrykt och mobbad pga hon var tjej och duktig i skolan. Folk har för mycket tid att analysera sönder saker istället för att bara läsa och uppskatta en helt vanlig "god bok"
    grejen är ju att sagor påverkar barn. karaktärerna blir förebilder. kanske svårare för oss vuxna att förstå då vi tolkar berättelserna annorlunda och med mer erfarenhet och kunskap än ett lättpåverkat barn.
    Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
  • Tokitoj

Äsch det mesta av sånt där snack är trams!!! Ingen av oss vuxna här har väl blivit knäpp av Ronja Rövardotter, Emil i Lönneberga eller Pippi Långstrump. Jag blir såååå trött på överdrivet pretantiöst tänk kring typ ALLT som handlar om hur sagor förstör våra barn.

• Eisa
    ladydahmer skrev 2008-05-28 12:00:58 följande:
    grejen är ju att sagor påverkar barn. karaktärerna blir förebilder. kanske svårare för oss vuxna att förstå då vi tolkar berättelserna annorlunda och med mer erfarenhet och kunskap än ett lättpåverkat barn.
    Vaddå svårare för oss att förstå? Du har väl också varit barn en gång och vet väl att du trots dessa sagor blev normal?
  • Kya

De allra bästa sagorna är ju de äldre sagorna också! synd bara att folk med alldeles för mkt tid över ska sitta och överanalysera böcker som är tänkt att roa barn! inte vuxna...

• santos deluxe

Får man sätta sina ungar i mislimska/kristna/osv-friskolor ska man fan själv få välja vad man ska läsa för sagor för sina barn.

Vill jag läsa det kommunistiska manifestet eller mein kampf för mina barn är det upp till mig, inte nån jävla moralpanik-idioti-kommite.

Som 2-3 åring fick jag "Bibeln för barn" av min farmor, min mamma och pappa vägrade att läsa den för mig och la den i en låda på vinden. Den gick vidare till min storebror som också la den på vinden. Nu kom den till mig och jag kommer nästa valborg att bränna den.

Mitt val, hejja frihet.

• PiceaX

Det är klart att man inte skall skrota dem, men barnen måste få ta del av nyare litteratur också. Jag ser inte heller varför det skulle vara "feministtrams" eller "antirasisttrams" att tolka dem utifrån genus- eller etnicitetsperspektiv. Det är en viktig uppgift inom litteraturvetenskapen att redogöra för den den negativa bild av tanter och negrer som målas upp i viss litteratur. Men man måste kunna skilja på litteraturen som nöje, d v s det sätt gemene man (och kvinna...) använder den på, och litteraturen som föremål för forskning, d v s det sätt litteraturvetarna använder den på.

• TBS

Jag tycker att alltför många sagor är könsstereotypa

Tex: En prinsessa, vars enda egenskaper är att hon är snäll men framför allt OTROLIGT vacker, ska räddas från en elak (och OTROLIGT ful) häxa, av en modig (och vacker) prins. Naturligtvis blir hon genast förälskad i sin räddare, och så lever dom lyckliga i alla sina dagar...

UURRRKK!!!!!!!!!!!

• Lady Dahmer
    Eisa skrev 2008-05-28 22:43:05 följande:
    Vaddå svårare för oss att förstå? Du har väl också varit barn en gång och vet väl att du trots dessa sagor blev normal?
    normal? det kan debateras. titta runt omkring dig i samhället. som jag sa -- sagor påverkar mer än vad man tror. själv spenderade jag de första 25 åren att leta efter en man (prins) som skulle svepa mig off my feet. osv. om man studerat genus eller sociologi så vet man vilka inverkningar sagorna har.
  • Lady Dahmer
    TBS skrev 2008-05-29 00:10:12 följande:
    Jag tycker att alltför många sagor är könsstereotypa Tex: En prinsessa, vars enda egenskaper är att hon är snäll men framför allt OTROLIGT vacker, ska räddas från en elak (och OTROLIGT ful) häxa, av en modig (och vacker) prins. Naturligtvis blir hon genast förälskad i sin räddare, och så lever dom lyckliga i alla sina dagar...UURRRKK!!!!!!!!!!!
    precis! och vad lär det våra barn? i väldigt många sagor utmålas den goda som väldigt vacler och den onda som väldigt ful eller tjock.... kom igen, är det nån som ska påstå att de inte ser verkningar av det i vårt samhälle? det börjas tidigt.
  • beEMbe
    ladydahmer skrev 2008-05-29 07:00:42 följande:
    normal? det kan debateras. titta runt omkring dig i samhället. som jag sa -- sagor påverkar mer än vad man tror. själv spenderade jag de första 25 åren att leta efter en man (prins) som skulle svepa mig off my feet. osv. om man studerat genus eller sociologi så vet man vilka inverkningar sagorna har.

Kanske ska man skrota ALLA tjejtidningar som tex Storry istället

När allt handlar om den sexiga underbara vackra kåta mannen som tar en med sviss, när jag letade efter min drömprins när jag var yngre var det knappast från törnrosa utan från storry.
    Den tidningen började jag väl läsa vid 12 års ålder åååå jissses vad min fantasi satte igång.

..........love my kids..........
Svar på tråden Skrota gamla sagor?