• Eisa

Skrota gamla sagor?

Läste i Aftonbladet (var annars?) att vissa gamla sagor borde typ skrotas nu för de förstöööör ju barnen! Ger dem fördomar och fel uppfattning om saker osv. Jag tycker sånt där är jätteroligt! Till exempel att Pippis pappa är negerkung och hon vill bli negerprinsessa. Eller att Emils pappa kör värsta misshandeln, det vill säga jagar honom och vrålar och låter honom sitta instängd i en snickarbod alldeles ensammen.
    Eller att folk i Ronja Rövardotters borg SUPER och slåss!

Sånt vill dagens PK-morsor ta bort. Ja, usch att ha med sånt här i barnlitteraturen!

För att inte tala om Anna och Långa farbrorn (vad är poängen med att han är lång egentligen?)! Det är tydligen pedofili när Anna stoppar ner sin hand i Långa farbrorns ficka och hittar en snok. Hahahahahaha!

Tycker ni att dessa sagor ska skrotas? Det tycker inte jag (bara de här där negrerna framstår som ett IQ-befriat folk med fula läppar, från 50-talet)
  • Svar på tråden Skrota gamla sagor?
  • Hägris

Nu har jag läst lite bakåt i tråden med och jag vill veta vart man hitter orginalsagorna, som dom var innan dom blev försnällade(tänkte inte läsa dom för ungrna dock) jag vill gärnma läsa dom själv...

gratisgen.se/ try it!!
  • Åsa

Jag läste ett antal band "Tusen och en natt", iofs inte när jag var liten utan mer upp i mellanstdie-högstadieålder (läste själv alltså). Jag tyckte det var spännande (har ju allt av äventyr, kärlek och till och med sex omnämnt här och va, inte för inte har ju berättelser som Sindbad, AliBaba eller Alladin hittat ut i egna böcker och filmer).
    Tyckte på den tiden synd om ramberättelsens kung och att det var fint att han fick en lycklig familj till slut. Däremot kan jag som vuxen se att jag inte alls reagerade inför den synnerligen unkna moral vad gäller kön och makt som speglas, särskilt i ramberättelsen; minns inte att jag alls reagerade inför att kungen där dels kunde kräva nya flickor att gifta sig med varenda dag, sedan låta avrätta dem dagen efter. Att hans första fru blev avrättad för att hon hade fräckheten att vara otrogen mot den man hon gifts bort med reagerade jag inte alls för; perspektivet var ju bara hans.
    Jag tycker fortfarande att mycket i de här sagorna är läsvärt, men i efterhand tror jag att en vuxen som hjälpt mig att reflektera över somligt hade varit av värde. Jag säger inte att detta och annat läst är allt som formade mig, men i tonåren hade jag - som jag kan tycka nu - en tämligen unken nedlåtande syn på sexuellt aktiva kvinnor etc.

• Suzy QX

Kom också att tänka på en tusen och en natt-saga som sonen fick läsa (originalet) i 2:an. Den om Alibaba.. Kan förstå om någon förälder som hjälpte sitt barn med läxan satte kaffet lite i halsen då. Själv kan jag ju finna nöje i splatter-filmer så jag är ju inte så kräsen.

Dock så skrevs det ganska tydligt hur rövarna högg Alibabas bror i flera bitar (spetsade upp alla bitar på olika pålar) och sedan tog Alibaba och hans tjänarinna kroppsbitarna till en skomakare som sydde ihop bitarna så de kunde låtsas att han dött hemma i sjukdom. Långt senare så kom rövarhövdingen hem till Alibaba och fick förlusta sig med tjänarinnan (typ som choklad på kudden) efteråt gick tjänarinnan och hällde olja på säckar som hövdingen hade gömt sina rövare i och tuttade eld..

I slutet fick tjänarinnan sålla sig till gruppen av Alibabas hustrur (i vilken även hans brors änka var upptagen)(det framgick i sagan att det eg var tjänarinnan som var den smarta hjältinnan som räddade alibaba gång på gång)

Lite anorlunda sago-läxa kanske, men jag skulle inte vilja förbjuda någon saga.

• Froststar
    Svar på #64

Spicy woman skrev 2008-05-29 10:55:59 följande:
    Jag kommer läsa alla gamla sagor för min son och framtida barn. För det är en kulturskatt som vi ska bevara.
    100% korrekt
  • PiceaX

Åter om fantasi och verklighet, så är det betydligt mindre skillnad på det än vad de flesta människor tror (d.v.s. fantiserar om!). Tittar man på de grundläggande principerna för hur minnet fungerar, så är det inte direkt fotografiska minnesbilder man har, utan väldigt uppblandat med fantasi! Det är bl a därför ögonvittnesskildringar aldrig kan vara 100% sanna, även om vittnet är vuxet. Varför skulle barn kunna skilja på fantasi och verklighet, när inte ens vuxna kan det?

• Hägris

Men måsga sagor handlar ju om verkliga saker med, fast sådana som man kanske inte ska göra (klipps sönder kläder, hoppa från tak med ett paraply) då handlar dedt ju itne om att skilja på fantasi och verklighet utan att förstå att man inte ska göra som dom i boken. och det tycker jag att dom flesta barn förstår helt utmärkt.

gratisgen.se/ try it!!
  • LadyWillow

En sak är i alla fall hemsk, och det är att se hur Eils pappa behandlar honom. Skriker och skäller hela tiden, och sen vid ett tillfälle tar han upp honom i öronen och SKAKAR honom!

JA jag tycker att man ska redigera eller ta bort sagor om de innehåller olämpliga saker. Varför är det så konstigt? Om det vore en våldtäkt med i en gammal saga så skulle man väl inte vilja läsa om det för sina barn?

• LadyWillow

Ronja är f.ö. skriven på 80 talet

• giftgrodan
    Kya skrev 2008-05-30 10:02:29 följande:
    nämen? haha, är du seriös? den som kommer med propaganda måste väl ändå vara de som ska "bekämpa" någonting? propagandan här är väl ändå att barnböcker är farliga för barn, och att de borde skrotas! "människor är otroligt lätta att påverka och få att tro saker som inte är sanna" jag citerade dig, och ber dig nu att tänka efter var du har fått det här med sagorna att farliga ifrån? aftonbladet, kanske? läs TS.
    Jag har överhuvudtaget inte ens SAGT att sagor är farliga. Däremot tror jag att sagor och berättelser man hör (_särskilt_ som barn) påverkar hur man ser verkligheten.
Svar på tråden Skrota gamla sagor?