• Eisa

Skrota gamla sagor?

Läste i Aftonbladet (var annars?) att vissa gamla sagor borde typ skrotas nu för de förstöööör ju barnen! Ger dem fördomar och fel uppfattning om saker osv. Jag tycker sånt där är jätteroligt! Till exempel att Pippis pappa är negerkung och hon vill bli negerprinsessa. Eller att Emils pappa kör värsta misshandeln, det vill säga jagar honom och vrålar och låter honom sitta instängd i en snickarbod alldeles ensammen.
    Eller att folk i Ronja Rövardotters borg SUPER och slåss!

Sånt vill dagens PK-morsor ta bort. Ja, usch att ha med sånt här i barnlitteraturen!

För att inte tala om Anna och Långa farbrorn (vad är poängen med att han är lång egentligen?)! Det är tydligen pedofili när Anna stoppar ner sin hand i Långa farbrorns ficka och hittar en snok. Hahahahahaha!

Tycker ni att dessa sagor ska skrotas? Det tycker inte jag (bara de här där negrerna framstår som ett IQ-befriat folk med fula läppar, från 50-talet)
  • Svar på tråden Skrota gamla sagor?
  • Spicy woman

Vet man inte skillnad på fantasi och verklighet.Ja då är det nog bäst att få hjälp.

• Legewiel

marina 81 skrev 2008-05-28 10:28:59 följande:

men folksagorna är från början inte tänkta att vara sagor för barn, utan de är myter för vuxna människor som med tidens gång blivit omvandlade till barnlitteratur, inte minst av Bröder Grimm. Läser man folksagor som de är tänkta att vara så öppnar de upp mycket i en rent psykologiskt, och man förstår att det är inte menat som underhållning för barn.
    Håller med här, de flesta av våra bekanta, gamla sagor har ju blivit förvrängda för att kunna berättas åt barn. Ta tex. Törnrosa, visst har vi fått höra att hon stack sig på en slända och sov i hundra år, sedan tog sig en prins in genom häcken och kysste henne så hon vaknade? Alltså det klassiska temat med en prinsessa som blir räddad...

Men så går inte den ursprungliga sagan alls. Ursprungligen var den en italiensk folksaga, och där gjorde prinsen minsann mera än att bara kyssa Törnrosa... Hon var 15 år när hon födde hans barn, tvillingar, utan att vakna. En dag, när hennes pojke var 6 år, kysste han sin mor på handen och råkade då "suga ut" den förgiftade stickan och vips så vaknade hon och gifte sig med prinsen (som alltså våldtagit henne när hon sov)! Det kan man ju inte berätta åt barn...
    Rödluvan är som sagt inte riktigt barntillåten i originalversion heller.

Många gamla sagor är ju hemska för att vara sedelärande, man skulle akta sig och vara en fin flicka annars hände det hemska saker! Och i skogen skulle man inte gå för då kom trollen, det var ju logiskt för att få ungarna att stanna hemma.

Jag tänker också läsa sagor åt mitt barn, men jag kan ju skippa de som jag tycker är värst, dvs. den våpiga prinsessan som blir räddad (eller byta plats på henne och prinsen ibland) tills barnen blir lite större och förstår att det är just - gamla sagor! Sedan tror jag mycket på att vara närvarande, förklara vad det är man läser åt barnet och det gäller både för sagor och Kalle Anka
  • Åsa

symaskinen: "Den enda som är barnförbjuden hos oss är Lotta på bråkmakargatan! /.../Nä, ärligt så får dom faktiskt läsa den. "
    När du nu nämner det... Nej, här ska inte läsas någon Lotta. Jag avskyr ungens beteende och har ingen lust att ge Lillan idéer i onödan; märker ju redan hur det kommer dumma idéer av TV. Jag tyckte pappa överdrev när han inte ville låta mig se på "de ouppfostrade ungarna" på Nanny-programmen när Lillan var med men faktum är att hon lägger sig till med ett och annat från TV. Säkert inte immun mot barnböcker heller

• Dragonmind

Jag är personligen uppvuxen på sagor, och visst hade jag en prinsessperiod nör jag var sådär fyra fem år. Men varken jag eller min syster lekte prinsessor-som-ständigt-skulle-räddas. Nej våra prinsessor skulle vara med och slåss mot skurkarna (det var ju inget kul att bara leka prinsessan som satt i tornet).

Jag kommer att läsa sagor för mina barn, och är det något som de eller jag reagerar på kommer jag tala med dem om det.

• Dragonmind
    Kya skrev 2008-05-29 11:00:33 följande:
    låtsasvännerna dödar barn när de är less dom. inte dödar man riktiga vänner när man inte vill umgås med dom längre?och skulle vi vuxna helt och fullt allvarligt tro att monster fanns under vår säng, inte sjutton skulle vi väl ligga kvar i sängen, somna, och dessutom lägga sig där igen nästa kväll när vi vet att monstret är kvar under sängen? även om barn är duktiga på att skrämma upp sig själv med all den mängd fantasi de har, så vet de att det fortfarande är deras fantasi som skapar monstren.
    Humm... men när jag hade ett The Grudge (den amerikanska ettan) så såg jag det spöket överallt och hörd ehenne titt osm tätt. Det var bra läöskigt. Fast å andra sidan så VISSTE jag att det var fantasi och jag bara skrämde upp mig själv.
    Jag minns hur rädd jag var för skelett när jag var liten, och jag fantisserade om att de fanns nere i hallen på natten. Något som jag dock hela tiden, redan som sexåring, visste var fantasi och inte riktigt. Men rädd var jag. Och mycket stolt när jag en natt lyckades gå förbi trappan utan att springa eller sengla ner i hallen.

Jag håller alltså med: Barn KAN skilja på fantasi och verkighet, men deras fantasi kan vara mer levande än vuxnas (fast jag smickrar mig själv med att tro att jag fortfarande har livlig fantasi). Det är snarare när vi vuxna ska fösöka reda ut vad i barnes sinnesvärld som är ritkgit eller inte. När man inte vet om det de berättar har hänt på dagis som är riktigt eller hittepå.

Sagor och böcker bidrar till att bredde och fördjupa barnens fantasivärld. Och eftersom jag själv tycker att fantasi är viktigt så kommer jag läsa sagor för mina barn. Men vill de hellre höra Kalle Bromsvagn än De Vilda Svanarna så får jag ju lov att läsa dne i stället
  • Kya
    Dragonmind skrev 2008-05-29 11:54:51 följande:
    Kya skrev 2008-05-29 11:00:33 följande:
    Humm... men när jag hade ett The Grudge (den amerikanska ettan) så såg jag det spöket överallt och hörd ehenne titt osm tätt. Det var bra läöskigt. Fast å andra sidan så VISSTE jag att det var fantasi och jag bara skrämde upp mig själv. Jag minns hur rädd jag var för skelett när jag var liten, och jag fantisserade om att de fanns nere i hallen på natten. Något som jag dock hela tiden, redan som sexåring, visste var fantasi och inte riktigt. Men rädd var jag. Och mycket stolt när jag en natt lyckades gå förbi trappan utan att springa eller sengla ner i hallen.Jag håller alltså med: Barn KAN skilja på fantasi och verkighet, men deras fantasi kan vara mer levande än vuxnas (fast jag smickrar mig själv med att tro att jag fortfarande har livlig fantasi). Det är snarare när vi vuxna ska fösöka reda ut vad i barnes sinnesvärld som är ritkgit eller inte. När man inte vet om det de berättar har hänt på dagis som är riktigt eller hittepå.Sagor och böcker bidrar till att bredde och fördjupa barnens fantasivärld. Och eftersom jag själv tycker att fantasi är viktigt så kommer jag läsa sagor för mina barn. Men vill de hellre höra Kalle Bromsvagn än De Vilda Svanarna så får jag ju lov att läsa dne i stället
    jamen precis vad glad jag blir att nån fattar vad jag försöker mena!
  • Snurre Sprätt

Tycker det är löjligt om att ta bort sagorna pga det. Sen kan de visa tecknat där Tom o Jerry sliter huvudena av varandra. De kör verkligen med rena tortyren men det pratas inte om dom?!

• TBS
    Kya skrev 2008-05-29 10:32:30 följande:
    haha tio-poängare! eller mario, slår ni på block och hoppas på att svampar ska växa upp som gör er större?fantasi är ju fantasi och barn KAN faktiskt skilja fantasi från verklighet. även som vuxna kan de det. ni sitter och säger att det är dumt att det beskrivs att häxor är fula, och prinssessor är vackra, men då har ju ni kunnat avgöra att det är rappakalja! så kan även era barn, varför tro att de är dumma i huvudet?
    Vill poängtera att små barn INTE skiljer särskilt bra mellan fantasi och verklighet. Det gör f.ö inte vuxna heller. hur skulle ni annars förklara vår tids knasiga skönhetsideal?
  • TBS
    ladydahmer skrev 2008-05-29 10:54:37 följande:
    det börjar med sagorna.
    Word!
Svar på tråden Skrota gamla sagor?