marina 81 skrev 2008-05-28 10:28:59 följande:
men folksagorna är från början inte tänkta att vara sagor för barn, utan de är myter för vuxna människor som med tidens gång blivit omvandlade till barnlitteratur, inte minst av Bröder Grimm. Läser man folksagor som de är tänkta att vara så öppnar de upp mycket i en rent psykologiskt, och man förstår att det är inte menat som underhållning för barn.
Håller med här, de flesta av våra bekanta, gamla sagor har ju blivit förvrängda för att kunna berättas åt barn. Ta tex. Törnrosa, visst har vi fått höra att hon stack sig på en slända och sov i hundra år, sedan tog sig en prins in genom häcken och kysste henne så hon vaknade? Alltså det klassiska temat med en prinsessa som blir räddad...
Men så går inte den ursprungliga sagan alls. Ursprungligen var den en italiensk folksaga, och där gjorde prinsen minsann mera än att bara kyssa Törnrosa... Hon var 15 år när hon födde hans barn, tvillingar, utan att vakna. En dag, när hennes pojke var 6 år, kysste han sin mor på handen och råkade då "suga ut" den förgiftade stickan och vips så vaknade hon och gifte sig med prinsen (som alltså våldtagit henne när hon sov)! Det kan man ju inte berätta åt barn...
Rödluvan är som sagt inte riktigt barntillåten i originalversion heller.
Många gamla sagor är ju hemska för att vara sedelärande, man skulle akta sig och vara en fin flicka annars hände det hemska saker! Och i skogen skulle man inte gå för då kom trollen, det var ju logiskt för att få ungarna att stanna hemma.
Jag tänker också läsa sagor åt mitt barn, men jag kan ju skippa de som jag tycker är värst, dvs. den våpiga prinsessan som blir räddad (eller byta plats på henne och prinsen ibland) tills barnen blir lite större och förstår att det är just - gamla sagor! Sedan tror jag mycket på att vara närvarande, förklara vad det är man läser åt barnet och det gäller både för sagor och Kalle Anka