• Eisa

Skrota gamla sagor?

Läste i Aftonbladet (var annars?) att vissa gamla sagor borde typ skrotas nu för de förstöööör ju barnen! Ger dem fördomar och fel uppfattning om saker osv. Jag tycker sånt där är jätteroligt! Till exempel att Pippis pappa är negerkung och hon vill bli negerprinsessa. Eller att Emils pappa kör värsta misshandeln, det vill säga jagar honom och vrålar och låter honom sitta instängd i en snickarbod alldeles ensammen.
    Eller att folk i Ronja Rövardotters borg SUPER och slåss!

Sånt vill dagens PK-morsor ta bort. Ja, usch att ha med sånt här i barnlitteraturen!

För att inte tala om Anna och Långa farbrorn (vad är poängen med att han är lång egentligen?)! Det är tydligen pedofili när Anna stoppar ner sin hand i Långa farbrorns ficka och hittar en snok. Hahahahahaha!

Tycker ni att dessa sagor ska skrotas? Det tycker inte jag (bara de här där negrerna framstår som ett IQ-befriat folk med fula läppar, från 50-talet)
  • Svar på tråden Skrota gamla sagor?
  • Lady Dahmer
    Myzteria26 skrev 2008-05-29 10:52:57 följande:
    Utseende fixering o sånt har ju knappast med äldre sagor att göra det har väl snarare med dagens media osv att göra?
    det börjar med sagorna.
    Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
  • giftgrodan
    Kya skrev 2008-05-29 10:53:17 följande:
    men det är ju inte sagorna som gör föreställningar skeva, det är ju hur verkligheten ser ut! vad ser barnen varje dag? hur fungerar vardagen? alla seriemördare i världen blev knappast seriemördare pga att deras föräldrar läste sagor för dom när de var små, det var yttre och inre förhållanden på hur deras vardag såg ut, som formade dom. aldrig har jag sett i någon journal att det står skrivet: "förvrängd verklighetsuppfattning pga att föräldrarna läste rödluvan för NN när h*n var liten."
    Det är naturligtvis en samverkan. Men jag minns att jag, när jag var väldigt liten fantiserade väldigt mycket om prinsar och fattiga herdekvinnor och sånt, och något sådant har jag aldrig stött på i verkligheten.
  • Kya
    ladydahmer skrev 2008-05-29 10:51:16 följande:
    förnuft kräver erfarenhet och kunskap. barn har inte det. barn har inte förmågan att vara kritisk på samma sätt som en vuxen. de har inte samma förmåga att skilja vekligheten från sagorna. de djupgående effekterna ser du när du tittar ut i samhället. utseendefixering, könsstereotyper, förtryck osv.
    men var har du fått för dig att barn inte kan skilja på verklighet och fantasi? att barn kan använda fantasin och plocka fram den när dom vill, innebär inte att de inte kan stoppa undan fantasin igen när dom vill.
  • Spicy woman

Jag kommer läsa alla gamla sagor för min son och framtida barn. För det är en kulturskatt som vi ska bevara.

• Myzteria26

=/ jag kan tyvärr inte hålla med men men tur vi alla är olika

ladydahmer skrev 2008-05-29 10:54:37 följande:
    det börjar med sagorna.
  • Myzteria26

Håller med du =)
    Spicy woman skrev 2008-05-29 10:55:59 följande:

Jag kommer läsa alla gamla sagor för min son och framtida barn. För det är en kulturskatt som vi ska bevara.
  • giftgrodan
    Kya skrev 2008-05-29 10:55:49 följande:
    men var har du fått för dig att barn inte kan skilja på verklighet och fantasi? att barn kan använda fantasin och plocka fram den när dom vill, innebär inte att de inte kan stoppa undan fantasin igen när dom vill.
    Men HUR ska de veta VAD som är verklighet och VAD som är fantasi? De använder ju alla erfarenheter för att försöka tolka det de ser, och det ÄR inte lätt då att veta vad som är riktigt och vad som är påhitt. Hur förklarar du att barn kan ha låtsasvänner och vara rädda på riktigt för monster under sängen, om de kan skilja på verklighete och fantasi?
  • Kya
    giftgrodan skrev 2008-05-29 10:54:55 följande:
    Kya skrev 2008-05-29 10:53:17 följande:
    Det är naturligtvis en samverkan. Men jag minns att jag, när jag var väldigt liten fantiserade väldigt mycket om prinsar och fattiga herdekvinnor och sånt, och något sådant har jag aldrig stött på i verkligheten.
    en fantasi är ju fortfarande en fantasi, människor fantiserar hela tiden, både som barn och vuxna. jag fantiserar om att vara ofantligt rik och att resa jorden runt. men nog vet jag att jag fortfarande sitter hemma, och får betala räkningarna med min lön som jag arbetat ihop surt varje månad.

barn får inte en skev bild av manligt/kvinnligt och förhållanden via sagor, det är ens föräldrar och folk runtom en som ger en skev eller korrekt bild av hur verkligheten BÖR se ut.
  • Kya
    giftgrodan skrev 2008-05-29 10:57:55 följande:
    Kya skrev 2008-05-29 10:55:49 följande:
    Men HUR ska de veta VAD som är verklighet och VAD som är fantasi? De använder ju alla erfarenheter för att försöka tolka det de ser, och det ÄR inte lätt då att veta vad som är riktigt och vad som är påhitt. Hur förklarar du att barn kan ha låtsasvänner och vara rädda på riktigt för monster under sängen, om de kan skilja på verklighete och fantasi?
    låtsasvännerna dödar barn när de är less dom. inte dödar man riktiga vänner när man inte vill umgås med dom längre?

och skulle vi vuxna helt och fullt allvarligt tro att monster fanns under vår säng, inte sjutton skulle vi väl ligga kvar i sängen, somna, och dessutom lägga sig där igen nästa kväll när vi vet att monstret är kvar under sängen?
    även om barn är duktiga på att skrämma upp sig själv med all den mängd fantasi de har, så vet de att det fortfarande är deras fantasi som skapar monstren.
  • symaskinen

Den enda som är barnförbjuden hos oss är Lotta på bråkmakargatan! Klipper sönder tröjor, snor cyklar, flyttar hemifrån, ställer sig i gödselhögen m.m. Det är alltför många bra dåliga tips!!! Dessutom är hon ju så "verklig" !
    Nä, ärligt så får dom faktiskt läsa den.

Det jag är mest allergisk för är svordomar, det lär sig barn endå, det behöver man inte föra till i berättelser och TV-program.

Sagor är sagor, sånt förstår barn. Precis som de förstår vad som är lek och vad som är på allvar.
    Hade Pippi skrivits idag så hade den antagligen inte sett likadan ut, och det är ju det som är tjusningen i det hela. Vi har ju (förhoppningsvis) en rättvis bild av mörkare människor trots att vi växt upp med bilden av Pippis pappa som negerkung.

Nä, men jag läser faktiskt inte "Mästerkatten i stövlar". Den suger mer än en flygplanstoalett. Vad är poängen? Att man får vad man vill om man luras?!?Lyckat!

Svar på tråden Skrota gamla sagor?