• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • kristinah

imsel - prova att sy själv - om du bara ska ha till två droppar borde man nog kunna slänga ihop nåt.

du akn säkert få tips av nån här inne

• imsel
    kristinah skrev 2008-07-07 22:19:12 följande:
    imsel - prova att sy själv - om du bara ska ha till två droppar borde man nog kunna slänga ihop nåt.du akn säkert få tips av nån här inne
    ja, om man skulle kunna.
    har ingen bra tygaffär här.
    men vad behöver man för tyg då? och knappr å grejs.. hoja, låter redan nu jobbigt. och blir säkert dyrare i engångssumma, nu när jag inte är så rik..
  • imsel
    kristinah skrev 2008-07-07 22:33:49 följande:
    haha imsel - näe då aksnke du ska köpa färdiga istället
    det är väl det som är tänkt.. men nog ska jag nog försöka sy egna nån gång.
  • mira

jag börjar nog bli tygbindefrälst... var långsam i starten men nu så.

har numera 10 ecosoft o så lite andra. och ett gäng trosskydd. har haft strul med minipillerna och har blött tre veckor i streck nu (har funderat på o lägga av om det inte rättar till sig snart) - hade aldrig pallat med vanliga bindor - har haft på jobbet nån gång nu och det är så skönt o komma hem och kunna byta tillbaks. när jag badat har jag provat menskoppen men den funderar jag på o byta till annan modell - har divacup nu.

• mira

jag är lat - så jag blöter och förbehandlar inte mina. utan de får ligga ihopknäppta och sen köras i maskinen och jag är förvånad hur rent det ändå blir - bara några få som har en liten skugga men andra blir helt rena ändå trots de fått ligg o torka typ.

• imsel

jag brukar heller inte orka blötlägga, fast nu har dom fått fläckar.. fast det har nån haft förut, men det har gått bort, så jag hoppas dom försvinner.
    men jag tycker inte det spelar så stor roll om man blötlägger eller inte. tycker det blir samma resultat.

• imsel
    LillemorR skrev 2008-07-07 22:53:44 följande:
    Ja detta med menskopp...är det svårt att få den på plats???
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m32971401.html
    Tråden om menskopp

finns länkar om hur man gör och om allt sånt.
    sen finns det säkert många som kan svara på frågorna i tråden.
  • nomana
    imsel skrev 2008-07-07 22:23:43 följande:
    ja, om man skulle kunna.har ingen bra tygaffär här.men vad behöver man för tyg då? och knappr å grejs.. hoja, låter redan nu jobbigt. och blir säkert dyrare i engångssumma, nu när jag inte är så rik..
    Du behöver bara lite flanelltyg, eller vanligt bomullstyg om du föredrar det (kanske bara på ytan, jag tror ytterst ovetenskapligt, att flanellen suger bättre). Går det att hitta nickelfria tryckknappar? Jag råkar komma ihåg att du är allergisk (är ingen stalker ). Annars hittade jag en nickelfri säkerhetsnål här: www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=213741 men 6,5 cm är kanske för stort för att sätta fast tygbindor med. Det kostar faktiskt inte många kronor att köpa lite tyg, du kan ju köpa en 20 cm bred remsa (beroende på mönster så klart) och kanske lite kardborre? Fast karborre har väl blivit nedröstat här förut... Vilket fall: lycka till!
Svar på tråden Älskade tygbindor!