• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • imsel
    nomana skrev 2008-07-07 23:01:36 följande:
    Du behöver bara lite flanelltyg, eller vanligt bomullstyg om du föredrar det (kanske bara på ytan, jag tror ytterst ovetenskapligt, att flanellen suger bättre). Går det att hitta nickelfria tryckknappar? Jag råkar komma ihåg att du är allergisk (är ingen stalker ). Annars hittade jag en nickelfri säkerhetsnål här: www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx... men 6,5 cm är kanske för stort för att sätta fast tygbindor med. Det kostar faktiskt inte många kronor att köpa lite tyg, du kan ju köpa en 20 cm bred remsa (beroende på mönster så klart) och kanske lite kardborre? Fast karborre har väl blivit nedröstat här förut... Vilket fall: lycka till!
    men kan man ta nåt som man kanske har hemma då?
    laken eller nåt?
    visst fanns det beskrivningar på hur man gör nånstans va?
    ska kolla länkarna.
    kanske kan jag ju börja utan nån knapp eller nåt, det borde ju hållas ganska bra. om jag ändå har tyg hemma, så behöver jag ju inte köpa en enda pryl.
    det vore ju skitbra
  • nomana
    imsel skrev 2008-07-07 23:59:20 följande:
    men kan man ta nåt som man kanske har hemma då?laken eller nåt?visst fanns det beskrivningar på hur man gör nånstans va?ska kolla länkarna.kanske kan jag ju börja utan nån knapp eller nåt, det borde ju hållas ganska bra. om jag ändå har tyg hemma, så behöver jag ju inte köpa en enda pryl.det vore ju skitbra
    Lakan fungerar säkert jättebra! Och om du gör tunna band av det också så kanske det går att knyta fast bindan?

Här hittade jag mönstret till det första trosskyddet jag sydde (det på bilden), bra beskrivning, men man kan behöva hålla tungan rätt i mun när man läser den:
    shewhorunsintheforest.googlepages.com/

Det bli jättesnygga trosskydd!
  • yrväder

Ja det finns att köpa nickelfria tryckknappar. stoffochstil har, dock har dom fet leveranstid

• imsel
    nomana skrev 2008-07-08 00:04:20 följande:
    Lakan fungerar säkert jättebra! Och om du gör tunna band av det också så kanske det går att knyta fast bindan?Här hittade jag mönstret till det första trosskyddet jag sydde (det på bilden), bra beskrivning, men man kan behöva hålla tungan rätt i mun när man läser den:shewhorunsintheforest.googlepages.com/Det bli jättesnygga trosskydd!
    Ah!
    tack så jättemycket!
    Ska kolla lite närmare imorron förhoppningsvis.
    Men nu ska jag sooova!
  • nomana

imsel:
    Lycka till! Såg precis på Adahy's (länken i inlägg 172) att det ju fungerar utmärkt att använda en vanlig knapp och sy ett knapphål -- varför har jag inte kommit på det tidigare? Det måste ju lätt vara bästa sättet om man har ont om pengar!

• Yamit
    Svar på #160
    Lunapads pantyliners verkar vara utan PUL:
    www.lunapads.com/Department.aspx&RefID=Blog06

Sockoon vet jag inte om de har PUL i trosskydden. Det star 100% ekologisk bomull men jag misstanker att ytterfickan kanske ar med PUL, men det framkommer inte riktigt i texten.
    Kantarellen - du har val Sockoon (kanske t o m minibindan)? Ar det PUL i dem?

Magdalena Nehm har PUL i bindorna men jag vet inte hur det ar med trosskydden. Star inget om det pa hemsidan. Du kanske kan maila och fraga?

Popolinis ficka kan anvandas som trosskydd (utan inlagg), men de skrynklar sig sa just som trosskydd ar de mindre bra.
  • VulgusProfanum
    kristinah skrev 2008-07-07 22:08:14 följande:
    estrekka - absolut ska menskoppen kokas!!!!! ibland gör jag det både direkt efter en mens och så nån dag innan nästa drar igång.har man en gång provat tygbindor/menskopp sitter det långt inne att gå tillbaka till engångs. - minns de där hemska troskydden som om man hade otur klistrade sig mot kroppen om trosan inte orkade hålla fast dem - för att inte tala om att det inte längre luktar illa om mensen - nu luktar det bara blod - rent blod...ingen instängd unken stank här inte....YIPPIE!!!!!!
    Nej just luktskillnaden blev jag glatt överaskad av
    Förr så har man ju bytt bindor titt som tätt och duschat av sig hela tiden bara därför att man vill känna sig fräsch.
    Den här gången var det en milsvidd skillnad!
    GLATT överaskad
    Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • Yamit

Ja, och allt prasslet man slipper. Blev pamind om det haromveckan nar jag glomt fylla pa tygisar pa jobb och blev tvungen att anvanda en engangs. Alla pa toa hor att man har mens
    Med tygisar bara knapper man av och knapper pa en ny. Det ljudet kan ju lika val vara en byxknapp. Och sa slipper man allt skrapet ocksa.

• Yamit

Pa jobb ar toaletterna s.k. "open space". Varje toa har 3-4 bås med 30-40 cm oppet nertill (fran golv till dorr/vagg) och oppet fran 2 meter och upp till taket. Turligt nog ar det separat tjejtoa och killtoa for hur kul hade det varit att sitta och prassla pa en gemensam kill/tjej-toa

Svar på tråden Älskade tygbindor!