• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • majanli
    Svar på #190
    Kul att du tyckte de var snygga, har inte heller sett stringmodeller på marknaden, men fick ju en förfrågan  från dottern så jag satt ett tag o klurade, nu är dom inte testade har ju inte satt i knappar ännu, det är nålar man ser på bilderna. Men återkommer o de funkar. Blir kul att se.
  • kristinah
    majanli skrev 2008-07-09 19:31:09 följande:
    Svar på #190Kul att du tyckte de var snygga, har inte heller sett stringmodeller på marknaden, men fick ju en förfrågan  från dottern så jag satt ett tag o klurade, nu är dom inte testade har ju inte satt i knappar ännu, det är nålar man ser på bilderna. Men återkommer o de funkar. Blir kul att se.
    Åh - din dotter!!! det är ju så häftigt! Jag vill verkligen att mina döttrar vill använda tygbindor/menskopp när de kommer i mensåldern.
  • majanli
    Svar på #192
    Jo det är rätt häftigt att dom vill testa o använder ibland men inte alltid, bara hemma. Men det är ju alltid nåt.
  • majanli

För den som vill sy egna bindor/troskydd men tycker det verkar krångligt så hittade jag en sida från Japan som visar ganska utförligt med bilder och "text" men tyvärr på japanska. Men bilderna talar för sej själv.
    Egentligen letade jag efter en annan sida med nån binda som heter rhythm nånting men hittade inte den.
    Bindan är väldigt enkel i stort sett bara raka stycken i dubbelt tyg o en liten rundad fyrkantig längd som man sätter på tvären i mitten på baksidan av tygstycket, som fungerar som vingar att fästa bindan med.  Kan ju inte se vad dom använder som spärrskikt men det kanske man enkelt kan fixa med fleece  på baksidan av mittendelen
  • estrekka

Alltså vad är pul?
    Fördelar och nackdelar med det?

Jag har ingen tanke på att sy egna tygbindor, (är en katastrof vid symaskinen) men frotté borde väl vara ett ypperligt material för det?

• Yamit
    Svar på #197
    PUL ar ett sorts polyesterlaminerat tyg som inte slapper igenom fukt men anda andas. Brukar anvandas i blojbyxor (till tygblojor) och som sparrskikt i tygbindor.
    Jag tycker sjalv att PUL blir lite tatt och foredrar fleece, ull eller inget sparrskikt alls.
    Tror att det finns bade bomullsPUL och polyesterPUL.
  • imsel

Alltså.. Nu ska jag vara jättelat..
    orkar inte sitta och försöka fatta på olika sidor hur man ska sy..
    Så jag kanske kan fråga er hur ni gör?

Alltså jag vill ha trosskydd, mest bara som "ifall att", så den behöver inte kunna ta jättemycket, några droppar.

Jag vet inte om jag har nån gammal fleece.. Men om jag har tid kan jag kika vad mamma har för nåt.

vad använder ni, och vad kan man använda "istället", om man nu inte skulle ha tex flanell eller nåt annat.

vad funkar resp. vad funkar inte?
    Hur jag ska sy kommer jag nog på sen, men hur många lager och sånt kan vara bra att veta.
    Om ni sen vet en bra sida så kan ni länka till den med.

• Kantarellen

Gha, ett av mina trosskydd från ecosoft har fått en "knöl" i sig, förmodligen trådar som har buntat ihopp sig till en härva. Antar att jag får klippa upp och ta ut knölen och hoppas det går bra att sy ihopp igen.

Många som funderar på att sy i tråden nu, någonstans i min press har jag beskrivningar på hur jag sytt några av mina bindor. Gillar dem med fleece/microfiber/flanell bäst.

Svar på tråden Älskade tygbindor!