• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • snuvig
    Ylle skrev 2008-07-25 19:59:50 följande:
    hej!jag har en m-kopp som jag gillar skarpt, men vill ha binda på natten och kanske några trosskydd. vill testa tygbindor men VILKA? och funkar dom även när man blöder som en liten gris?hur är imsevimses trosskydd?
    jag blöder som en stor gris och för mig har det funkat bra mycket bättre med tyg än med plastiga. har dock aldrig provat magdalena nehm, får kanske bli en beställning därifrån nästa gång...
  • VulgusProfanum
    Ylle skrev 2008-07-25 19:59:50 följande:
    hej!jag har en m-kopp som jag gillar skarpt, men vill ha binda på natten och kanske några trosskydd. vill testa tygbindor men VILKA? och funkar dom även när man blöder som en liten gris?hur är imsevimses trosskydd?
    Jag är ny på området men jag provade ecosofts dagbinda och så har jag använt mig av Imses 11 pack- ficka och lösa bindor. Och jag är supernöjd med båda sorterna!
    Att jag inte hittade detta tidigare- what a waste!
    VulgusProfanum- Your personal entertainer
  • Kantarellen

Tittade in på Babyheavn, hon hade fått in nya tyger. Vilka läckra bindor man skulle knna sy! Lite synd att jag redan har så många...

• nomana

Oj, vilka fina tyger procraft har fått in! Men jag har några att inkassera från min man först -- i födelsdagspresent fick jag presentkort på fem stycken som han ska sy!

Vad roligt att se att det kommer en massa nya människor till tråden för att upptäcka tygbindorna! Välkomna (säger jag i egenskap av regelbunden läsare och sporadisk skrivare i den här tråden)!

• VulgusProfanum

Hallou där jag skulle behöva komplettera lite.
    Sitter och kikar runt och funderar.
    Popolinis?

Jag har ju kört med ecosoft och imse och är skitnöjd med dessa men känner att jag vill prova flera olika sorter.

Är det någon som har erfarenheter från Popolinis?

• Kantarellen

Popolinis är väldigt olika både Eckosoft och Imsevinse, popoilnis är betydligt tjockare och saknar dessutom spärrsikt. Är du ute efer en luftig binda att ha hemma kan det säkert fungera bra men annars skulle jag rekomendera att du letade vidare. Någon speciell egenskap du är ute efter? (vilka imses har du?)

• VulgusProfanum
    Kantarellen skrev 2008-07-29 13:43:44 följande:
    Popolinis är väldigt olika både Eckosoft och Imsevinse, popoilnis är betydligt tjockare och saknar dessutom spärrsikt. Är du ute efer en luftig binda att ha hemma kan det säkert fungera bra men annars skulle jag rekomendera att du letade vidare. Någon speciell egenskap du är ute efter? (vilka imses har du?)
    Tack för tipset

Jag har ju Imses pocketbinda och för mig har det fungerat bra
    Jag blöder väldigt ojämt. Den första dagen i princip nada, andra dagen är det som en mindre fors och tredje dagen väldigt sparsamt återigen.
  • Yamit

Jag anvander bl a Popolinis. Jag gillar dem eftersom jag ar ute efter LUFTIGA bindor, men som Kantarellen papekade sa blir de ju tjockare just pga att de inte har nagot sparrskikt och darmed behover mer tyg som "sakerhet". Med 2 inlagg blir de tjocka men med 1 är de helt OK. Jag har bade ekologiska och oblekta (gillar de ekologiska battre: www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php&highlight=tygbindor). Mjukt och skont med frotte.

Sjalv gillade jag inte imses vikvariant (som du har) sa det ar individuellt vad man tycker om. Man far prova sig fram. Pa sjalbarn tycks alla alska Babyheaven, men jag kunde inte ha dem (blev for innestangt).

Svar på tråden Älskade tygbindor!