• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • VulgusProfanum

Tack så mycket för alla tips
    Nu ska jag surfa runt och kolla upp det ni tipsat om

VulgusProfanum- Your personal entertainer
  • nomana

VulgusProfanum:
    Jag tycker inte alls om popolinis bindor. De känns instängda och lite fuktiga (trots att de inte har något spärrskikt). Om jag inte har båda inläggen så sitter de inte bra, utan veckar sig obekvämt. Om båda inläggen är i så känns det som att ha blöja på sig och det går överhuvud taget inte att ha under byxor för min del -- det syns ju! Jag skulle rekommendera något med flanell för uppsugning och fleece som spärrskikt (t ex från procraftination, men hon har ju som så många skrivit lång leveranstid). Fleecen är luftig, men är ändå bra som spärrskikt och flanellen är mjuk och skön.

• VulgusProfanum
    nomana skrev 2008-07-29 15:15:09 följande:
    VulgusProfanum:Jag tycker inte alls om popolinis bindor. De känns instängda och lite fuktiga (trots att de inte har något spärrskikt). Om jag inte har båda inläggen så sitter de inte bra, utan veckar sig obekvämt. Om båda inläggen är i så känns det som att ha blöja på sig och det går överhuvud taget inte att ha under byxor för min del -- det syns ju! Jag skulle rekommendera något med flanell för uppsugning och fleece som spärrskikt (t ex från procraftination, men hon har ju som så många skrivit lång leveranstid). Fleecen är luftig, men är ändå bra som spärrskikt och flanellen är mjuk och skön.
    Tack för tipset

Jag var inne på hennes sida och kikade. Vilka fina bindor!
    Ska ta och beställa därifrån också bara för att de var så läckra och det verkar ju dessutom som om de är bra så det är ett win-win
    VulgusProfanum- Your personal entertainer
  • zmurfan

Inom loppet av en vecka så har det anlänt 7 st bindor till mig.I slutet av förra veckan kom 4 st punkyspads som jag snodde åt mig på etsyshopen.
    Idag anlände 3 procraftination. Perfekt tajming för att jag ska kunna prova och se hur de funkar redan nu. Är i mitten av min mensperiod för tillfället.

• Yamit

Zmurfan - vad kul!

nomana skrev 2008-07-29 15:15:09 följande:
    Om båda inläggen är i så känns det som att ha blöja på sig och det går överhuvud taget inte att ha under byxor för min del -- det syns ju!
    Ja, med tva maste man ha kjol/tunika over, alternativt halla sig hemma .
  • nomana
    Yamit skrev 2008-07-30 13:54:41 följande:
    Ja, med tva maste man ha kjol/tunika over, alternativt halla sig hemma .
    Jo, eller hur: Nej, tyvärr jag kan inte komma till jobbet, jag har mens!
  • imsel

Fan jag blir ju lite avundsjuk när alla har så fina bindor!
    Jag måste ta och beställa, men det blir nog mest trosskydd, kanske nån binda, men jag använder ju knappt binda.. jag har hellre tampong..
    och som sist jag hade mens så hade jag bara en enda dag vanlig mens, sen var det lite..brunröda flytningar, så trosskydd hade suttit bra, känns dumt att ha ecosoft när det knappt kommer nåt.

• Ziggystardust

Nu har jag sytt mina första tygbindor! Jag använde flanell både som fyllning och till ytlagret och fleece till undersidan. Nu är det bara att vänta tills man kan använda dem för att se hur de fungerar. Jag gjorde tre olika modeller för att se vilken som är bäst. Bilder finns i mitt galleri om någon är intresserad.

Svar på tråden Älskade tygbindor!