Lilaa skrev 2008-07-17 14:38:11 följande:
Hej! Jag är ny i tråden och äger en gammal bugaboo classic. Kan ni hjälpa mig hur jag ska piffa upp den.Suffletten är blekt så jag undrar hur och om kan jag byta den? Eller om jag bara kan byta tyg.Bromsen sitter fram och är väldigt dålig. Finns det något att göra åt det? Finns kanske bromsar att köpa?Vart kan jag köpa tillbehör till bra pris?Hoppas nån vill svara.
Du kan använda sufletter och toppklädslar avsedda för bugaboo cameleon. Det brukar finnas begagnade delar att köpa på blocket och tradera.
Vill du fräsch upp den suflett du redan har gör du som på samma sätt som med solblekta sufletter på tex emmaljunga: Lägg på ny färg (palett textilfärg från Panduro rekommenderas, det ska vara den transparenta sorten) försiktigt med en pensel, eftertorka med en svamp eller trasa. Den typ av textilfärg som körs i maskin fäster däremot inte på yttertyget men kan användas för att färga fodret i sufletten.
Lättaste färgen att färga om är svart, annars gäller det att man är väldigt noga med att få nyansen rätt (palettfärgerna är blandbara med varandra).
Eftersom bromsen sitter på framhjulen på classic vore det enklaste sättet att byta broms givetvis att köpa nya framhjul. men jag tror inte att classicens hjul går att köpa längre. Det nya bromssystemet med handbroms bör gå att montera på din vagn men du måste då byta bakhjulen också eftersom bakhjulen på klassic saknar dne kuggring som bromsen fäster i.
Vill du inte kosta på vagnen för mycket så kan du ju leta efter begagnade bakhjul också. Har sett det några gånger på annons.