• MariaN

Hur ofta byter du handdukar?

Hur ofta byter du hand- och dusch-handduk?
    Vi byter varje gång vi tvättar vilket brukar bli som glesast var 10e dag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-10 10:17
    men byta handduk varje dag!?
    jag tycker att man kan tänka på miljön också.. faktsikt!
    alla är så nogranna med att sortera sopor mm. men tvätta lakan var 3e dag är helt ok. eller?

• Svar på tråden Hur ofta byter du handdukar?
  • milla   1982

Ni som byter sängkläder så himla ofta typ var o varannan vecka, hur ofta duschar ni?

Jag duschar så gott som varje kväll, o tycker inte att sängkläderna blir smutsiga i första taget. Byter kanske en gång i månaden, max! Kalla mig äcklig om ni vill, men så skitiga kan de ju inte bli? Visst, nu på sommaren svettas man ju en del på natten och då byter vi kanske lite oftare.

BF 3 juni 2008
  • Analoga

Ja, jag kan ju också tillägga att är det svettigt och varmt så tex örngottet blir vått så tvättar jag dem naturligtvis! Jag behöver ju inte byta hela kitet precis.

• Smilie

Byter sängkläder varje vecka och handukar varannan dag.
    Jag är inte skitig men tycker om att ha det fräscht och finns det något underbarare än att lägga sig i sängen när det är renbäddat! UNDERBART!
    Dessutom så vädrar jag sängkläderna när jag byter , även det stör säker någon

en annan sak , jag är som sagt inte skitig men jag och min man har ett väl fungerade sexliv vilket innebär att man gärna vill byta lakan och sängkläder..
    Ni kanske inte läcker efteråt men det gör jag

• killenkott

killenkott skrev 2008-06-15 16:32:19 följande:
    Usch,vad snuskigt att ha samma lakan 3veckor!!!Vi byter 1ggr/vecka.Duchhanddukar 2ggr/vecka,och handhanddukar 2ggr/vecka minst!

Snuskigt?? Tja det beror ju på....är man en lortgris så kan jag hålla med om att det är snuskigt men människor som tex jag och min sambo som duschar och håller oss rena varje dag så är det verkligen inte snuskigt att byta lakan var 3:e vecka, för det är just vad vi gör. Jag tror inte du vet vad ordet snuskigt betyder!

Jo,VI ducshar oxå VARJE dag.Men det är MIN uppfattning av vad jag tycker är ofrächt och sunkit!
    Vi är absolut inga lortgrisar .
    Jag har vart hemma hos människor som har det som dom på RENT HUS,om jag säger så här det är inte snuskigt på min skala,det är sanitär olägenhet!!

Men att inte byta sängkläder varje vecka eller nar 14:onde dag åtminstone tycker jag är snuskigt .

Alla har vi olika nivåer,du vet.

• Analoga
    killenkott skrev 2008-06-15 18:40:28 följande:
    killenkott skrev 2008-06-15 16:32:19 följande: Usch,vad snuskigt att ha samma lakan 3veckor!!!Vi byter 1ggr/vecka.Duchhanddukar 2ggr/vecka,och handhanddukar 2ggr/vecka minst!Snuskigt?? Tja det beror ju på....är man en lortgris så kan jag hålla med om att det är snuskigt men människor som tex jag och min sambo som duschar och håller oss rena varje dag så är det verkligen inte snuskigt att byta lakan var 3:e vecka, för det är just vad vi gör. Jag tror inte du vet vad ordet snuskigt betyder!Jo,VI ducshar oxå VARJE dag.Men det är MIN uppfattning av vad jag tycker är ofrächt och sunkit!Vi är absolut inga lortgrisar.Jag har vart hemma hos människor som har det som dom på RENT HUS,om jag säger så här det är inte snuskigt på min skala,det är sanitär olägenhet!!Men att inte byta sängkläder varje vecka eller nar 14:onde dag åtminstone tycker jag är snuskigt.Alla har vi olika nivåer,du vet.
    Jaa du. Ordet snuskigt har onekligen en annan innebörd i din värld än i min. Jag anser mig själv vara en väldigt renlig människa. Jag är noga med hygienen, duschar själv och tvättar håret varje dag. Har hela och rena kläder. Byter sängkläder var 3:e vecka och då jag byter är de allt annat än snuskiga.

Tänker du nånsin på miljön alls när du byter och tvättar så ofta? Tänk om alla gjorde så - då skulle onekligen jorden inte finnas kvar inom en inte alltför avlägsen framtid.
  • Livetsgåva

Sängkläder bytar vi 1 gång i veckan. Handdukar m.m bytas ca var tredje dag. Tillägger att vi är renliga,duschar varje dag,och vi gillar att använda frächa handukar och att lägga sig i en renbäddad säng är som balsam för själen.

• Analoga
    Livetsgåva skrev 2008-06-15 18:46:22 följande:
    Sängkläder bytar vi 1 gång i veckan. Handdukar m.m bytas ca var tredje dag. Tillägger att vi är renliga,duschar varje dag,och vi gillar att använda frächa handukar och att lägga sig i en renbäddad säng är som balsam för själen.
    Tänker du på miljön när du tvättar så mkt i onödan? Jag bara undrar..
  • Kamikazee

Det har jag också tänkt på. Inte sjutton är det trevligt att ligga i flera veckor gamla spermafläckar.

Smilie skrev 2008-06-15 18:33:55 följande:
     en annan sak , jag är som sagt inte skitig men jag och min man har ett väl fungerade sexliv vilket innebär att man gärna vill byta lakan och sängkläder.. Ni kanske inte läcker efteråt men det gör jag
    När det gäller sängkläder så spelar det egentligen inte någon roll om man duschar ofta. Man ligger i sängen i närmare 8 timmar per natt. Under denna tid gnuggar man av en hel del hudavlagringar och hår, och en heldel hudfett och svett. För att inte tala om kvalster. Allt sådant går inte bort i en dusch. Två veckor är max för vad som är trevligt för byta av sängkläder. Efter det börjar de att lukta ingrodd hud och fett.
    Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Livetsgåva

1 eller 2 maskiner mer tvätt är väl inget farligt??
    Avänder dessutom en energisnål tvättmaskin och Ariel.
    Konstigt att man inte ska få göra som man vill med sin egen tvätt.

Och jag kan även tillägga,att vi har faktiskt mer än ett set påslakan,och fler än 3 handukar,vilket gör att du behöver inte tvätta allt på en gång.

Svar på tråden Hur ofta byter du handdukar?