• MariaN

Hur ofta byter du handdukar?

Hur ofta byter du hand- och dusch-handduk?
    Vi byter varje gång vi tvättar vilket brukar bli som glesast var 10e dag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-10 10:17
    men byta handduk varje dag!?
    jag tycker att man kan tänka på miljön också.. faktsikt!
    alla är så nogranna med att sortera sopor mm. men tvätta lakan var 3e dag är helt ok. eller?

• Svar på tråden Hur ofta byter du handdukar?
  • Livetsgåva
    Kamikazee skrev 2008-06-15 18:49:49 följande:
    Det har jag också tänkt på. Inte sjutton är det trevligt att ligga i flera veckor gamla spermafläckar.
    När det gäller sängkläder så spelar det egentligen inte någon roll om man duschar ofta. Man ligger i sängen i närmare 8 timmar per natt. Under denna tid gnuggar man av en hel del hudavlagringar och hår, och en heldel hudfett och svett. För att inte tala om kvalster. Allt sådant går inte bort i en dusch.
    Håller med dig
  • Analoga
    Kamikazee skrev 2008-06-15 18:49:49 följande:
    Det har jag också tänkt på. Inte sjutton är det trevligt att ligga i flera veckor gamla spermafläckar. När det gäller sängkläder så spelar det egentligen inte någon roll om man duschar ofta. Man ligger i sängen i närmare 8 timmar per natt. Under denna tid gnuggar man av en hel del hudavlagringar och hår, och en heldel hudfett och svett. För att inte tala om kvalster. Allt sådant går inte bort i en dusch. Två veckor är max för vad som är trevligt för byta av sängkläder. Efter det börjar de att lukta ingrodd hud och fett.
    Konstigt att det inte luktar av våra sängkläder efter 3 veckor? Fundersam Bytte faktiskt idag - och nej - det luktade inget, men alla har vi väl olika kroppsdofter

Aja - sammanfattningsvis så tycker jag det bland många, inte alla, fl-medlemmar - råder en slags renlighetshysteri bortom allt sunt förnuft - men det är ju min åsikt
  • Analoga
    Livetsgåva:

"Och jag kan även tillägga,att vi har faktiskt mer än ett set påslakan,och fler än 3 handukar,vilket gör att du behöver inte tvätta allt på en gång"

Nej, men spela roll om det inte tvättas på en gång - det ska ju tvättas nångång iaf, och klart det blir extra tvätt om man byter lakan oftare...och självklart bestämmer du själv över din tvätt. Jag bara frågade om du tänkte på miljön när du tvättar mycket i onödan.
  • septbebis

Lakan = varannan vecka
    Handdukar = 2 ggr veckan

• aesi

Intressant med sängkläder, man kan ju ställa frågan hur ofta man byter kläder som man också går i många timmar per dag. Jag skulle ju inte gå med samma kläder veckovis. Jag menar att både kläder och sängkläder här intill huden.

• MammatillMeja

my god,jag byter verkligen inte handdukar varje vecka.de går nog två veckor..sängkläder kanske var tredje vecka..

gör lagen om könstympning könsneutral NU!
  • Livetsgåva

Självklart att det ska tvättas nångång. Det ska ju all tvätt göras.
    Att jag gör så,beror på att tvättmaskinen sväljer en hel del,så jag kan tvätta 1 maskin,med 2 set påslakan i.Full maskin är bättre för miljön,än en halvfull anser jag.

Samma med handukarna,väntar tills jag har en full maskin. Så egentligen tvättar jag inte mer.

• Guldrosen

Analoga: Instämmer... renlighetshysteri bortom allt sunt förnuft. Men det är ju tur att vi är olika.

• Analoga
    aesi skrev 2008-06-15 19:02:50 följande:
    Intressant med sängkläder, man kan ju ställa frågan hur ofta man byter kläder som man också går i många timmar per dag. Jag skulle ju inte gå med samma kläder veckovis. Jag menar att både kläder och sängkläder här intill huden.
    Men det är väl ändå stor skillnad? Sängkläderna har du i din säng, där du lägger dig ren på kvällen. Dina kläder bär du på dig överallt, bland alla möjliga människor och miljöer. Du svettas i dem också. Det säger sig väl självt att man inte kan jämföra exempelvis att bära samma kläder i 3 veckor eller att ha samma sängkläder i 2-3 veckor - för att ha samma kläder i 2-3 veckor kan jag verkligen hålla med om är supersnuskigt!
  • Livetsgåva

Ett tillägg till mitt förra inlägg: 2 set påslakan är = 1 set/vecka.(Dubbelsäg allså)

Svar på tråden Hur ofta byter du handdukar?