• MariaN

Hur ofta byter du handdukar?

Hur ofta byter du hand- och dusch-handduk?
    Vi byter varje gång vi tvättar vilket brukar bli som glesast var 10e dag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-10 10:17
    men byta handduk varje dag!?
    jag tycker att man kan tänka på miljön också.. faktsikt!
    alla är så nogranna med att sortera sopor mm. men tvätta lakan var 3e dag är helt ok. eller?

• Svar på tråden Hur ofta byter du handdukar?
  • Camarogirl
    Svar på #23
    Har du tänkt på att när du sätter på kranen på toaletten är händerna inte rena efter toalettbesöket. Sedan tvättar du dig. När du efter tvätten stänger av kranen, får du tillbaka basiluskerna som alla otvättade händer lämnat där...

Kanske inte ska va så petig hemma, men på jobbet där det finns olika typer av grisar, praktiserar jag "användande av pappershandduk" för att stänga av kranen och låsa upp dörren! Inte minst i tider av magsjuka...

Och våra personliga handdukar tvättar vi varje vecka eller tätare vid behov. Lakan byts inför varje helg.
    Tjej 83 skrev 2008-06-09 13:17:05 följande:
    Hoppetossan 79 skrev 2008-06-09 13:15:38 följande:
    inte alla som tvättar sig med vatten o tvål, vissa har så brått så de tar 2 droppar vatten på händerna o drar av smutsen på handduken.de är så äckligt. men sett smutsiga handdukar hos folk.. o då tar ja papper o torkar mina händer med hehe..
  • vem bryr sig

Jag slänger in mina badhandukar varje dag mest för att jag tappar så mycket hår för att det är så slitet. hand handukar tvättas 1 gång i veckan om den inte är jätte skitig inan dess.

• Hoppetossan 79
    Camarogirl skrev 2008-06-09 13:27:40 följande:
    Svar på #23Har du tänkt på att när du sätter på kranen på toaletten är händerna inte rena efter toalettbesöket. Sedan tvättar du dig. När du efter tvätten stänger av kranen, får du tillbaka basiluskerna som alla otvättade händer lämnat där... Kanske inte ska va så petig hemma, men på jobbet där det finns olika typer av grisar, praktiserar jag "användande av pappershandduk" för att stänga av kranen och låsa upp dörren! Inte minst i tider av magsjuka...Och våra personliga handdukar tvättar vi varje vecka eller tätare vid behov. Lakan byts inför varje helg.Tjej 83 skrev 2008-06-09 13:17:05 följande:
    Usch jag tycker också det är jätteäckligt.
    Jag stänger alltid av kranen med papper på offentliga toaletter och låser upp och öppnar med papper eller armbågen....
    Hemma är jag inte så noga med det... Här har man ju lite mer koll på städningen
    Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • Flippiliflopp
    Camarogirl skrev 2008-06-09 13:27:40 följande:
    Svar på #23Har du tänkt på att när du sätter på kranen på toaletten är händerna inte rena efter toalettbesöket. Sedan tvättar du dig. När du efter tvätten stänger av kranen, får du tillbaka basiluskerna som alla otvättade händer lämnat där... Kanske inte ska va så petig hemma, men på jobbet där det finns olika typer av grisar, praktiserar jag "användande av pappershandduk" för att stänga av kranen och låsa upp dörren! Inte minst i tider av magsjuka...Och våra personliga handdukar tvättar vi varje vecka eller tätare vid behov. Lakan byts inför varje helg.Tjej 83 skrev 2008-06-09 13:17:05 följande:
    Så det finns fler som tänker som mig alltså Hemma är jag inte petig eftersom det är familjens baciller som yr runt, dom måste man vänja sig vid. Men när jag är borta eller ute på stan, jobb så har jag alltid en liten flaska med handsprit i för jag vet hur snuskigt det är på alla offentliga toaletter.
  • LykkeLee

Haha.. jag kör också operation "pappershanduk" med kranar och dörrhandtag. Dessutom sätter jag inte ner rumpan ordentligt på toa sisten på offentliga toaletter, känns så himla äckligt.. haha.. knäpp man är va?

• LykkeLee

Hoppetossan 79 skrev 2008-06-09 13:25:52 följande:

Det är ju skitjobbigt att byta lakan...Vi har 3 Stora påslaken1 litet påslakna7 stora örngott1 litet örngott1 dubbelsängs underlaka2 enkelsängslakan = minst tre maskinerPå nedervåningen har vi4 badlakan (två större och två något mindre) 3 st större handhanddukar 2 st gästhanddukar (barnens)På övervåningen2 badlakan2 handhandukarSen har vi 2 fothanddukar (en på varje våning)Sen har vi en gästsäng också med stort påslakan, underlakan och två örnogott och det räknade jag inte ens med innan...Vi är två vuxna och två barn (3 och 1 år)Har säkert 6 maksiner med klädtvätt i veckan också... 
    Har ni speciella handdukar till fötter?
  • Camarogirl
    Svar på #34
    På grannföretaget hade man i vintras en epidemi av magsjuka, där ställde man ut sprit på toaletterna just för att inte folk skulle sprida smittan i onödan. Vårt företag klarade sig, men i samband med detta tänkte jag till och började ta i grejer med pappershandduk. Nu får jag nästan lite nojja när städtanten missat pappershanddukarna, och det bara finns tygrullar att torka händerna på...

Handsprit är säkert jättebra att ha med! Tror helt på idén!
  • LykkeLee

Fast handsprit kan du använda till förbannelse, men den biter tyvärr inte på typ vinterkräksjukan.. den är nämligen luftburen.. men det känns ju bättre iaf..

• Tecken

Ansikts- och gästhanddukar = 1-2 g/v.

Bad- och duschlakan = 1-2g/v.

Strandbadlakan = efter varje användning.

Svar på tråden Hur ofta byter du handdukar?