• MariaN

Hur ofta byter du handdukar?

Hur ofta byter du hand- och dusch-handduk?
    Vi byter varje gång vi tvättar vilket brukar bli som glesast var 10e dag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-10 10:17
    men byta handduk varje dag!?
    jag tycker att man kan tänka på miljön också.. faktsikt!
    alla är så nogranna med att sortera sopor mm. men tvätta lakan var 3e dag är helt ok. eller?

• Svar på tråden Hur ofta byter du handdukar?
  • phridan

Byta varje dag? Öhh.. ehh.. låter inte riktigt riktigt...

Vi byter duschbadlakan 1gång/vecka.
    samma sak med handdukarna.
    och samma sak med sängkläderna...

• dani zigani

ja jo miljön..men vi vill ha rent också

• dani zigani

när vi duschar läger man badlakanen i tvätten (vi använder 2 st o torka sig me)..o min fru byter ut handdukarna varje morgon mot rena, fräscha..sen använder vi andra till ansikten men de byter vi inte varje dag

• Pormoicheia

Byter när det behövs och om man helt enkelt känner för en "uppfräshning)
    (gäller både kläder, sängkläder och handdukar)

• fotograf andreas fridholm

har aldrig bytat, det sköter sig själv...

• La Rose

Jag har ett speciellt system med mina handdukar En är "ren" och en är "smutsig". Den rena torkar jag händerna på när jag ska sätta i linser eller när jag tvättat händerna efter ngt mindre smutsigt (t.ex. mat, dock inte kött). Den smutsiga torkar jag händerna på efter att jag varit på toa, rensat kattlådan, varit ute o.s.v.
    Den rena är ren i 3-4 dagar, sen övergår den till att vara smutsig. Den gamla smutsiga åker då i tvätten och jag tar fram en ny.
    Duschhandduken byts mer sällan, dels eftersom jag då ska vara ren och dels eftersom jag inte duschar varje dag. Men kanske var 4-5:e dag.
    Lakan byts sällan... är dålig på det... men försöker se till att de blir bytta iaf var 14:e dag.

• Nennis1

Jag byter handdukar när jag ska tvätta, vilket jag gör nästan varje dag. Det är ju lika bra att kasta in dom i maskinen också istället för att köra en maskin som kanske inte är riktigt full. Lakanen byter jag en gång i veckan.

• miss kitty

Kan aldrig låta bli att svara i såna här trådar...

Hemma hos oss byter vi handdukar ungefär var femte dag till en gång i veckan. Badlakan byter vi ungefär var 10:e dag till varannan vecka. Ibland oftare om det behövs. Kökshanddukar har vi alltid två framme, en ren och en lite mindre ren och kanske två gånger i veckan tar vi fram en ny ren och så får den inte längre så rena handuken övergå till att bli den skitiga. Praktiskt, då har man en för ren disk och en att torka av bänkytor och spis mm med.
    Sängkläder byter vi nog ungefär som badlakanen.
    Vi är två vuxna och ett barn (2 år) hos oss.

• erreon

tvättar handdukar/badlakan och sängkläder med ungefär en veckas mellanrum, såklart oftare om jag anser att de är smutsiga.....

Svar på tråden Hur ofta byter du handdukar?