• MariaN

Hur ofta byter du handdukar?

Hur ofta byter du hand- och dusch-handduk?
    Vi byter varje gång vi tvättar vilket brukar bli som glesast var 10e dag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-10 10:17
    men byta handduk varje dag!?
    jag tycker att man kan tänka på miljön också.. faktsikt!
    alla är så nogranna med att sortera sopor mm. men tvätta lakan var 3e dag är helt ok. eller?

• Svar på tråden Hur ofta byter du handdukar?
  • Tjej 83
    MariaN skrev 2008-06-09 13:09:38 följande:
    Tjej 83 skrev 2008-06-09 13:05:19 följande:
    herregud! tvättar du allt det så ofta!?
    [/citat]

Hoppetossan 79 skrev 2008-06-09 13:11:21 följande:
    [citat]
    Jisses.. Gör ni inget annat än och tättar byta alla lakan och handdukar var tredje dag... Det innebär ju MINST 5 makiner med bara handdukar och lakan var trejde dag... Alltså 10 maskiner i veckan med bara det... I alla fall skulle det bli det hos oss...
    de är la inte mycket.
    vi är 2 vuxna o en 2åring,
    så våra kläder på 3 dagar är ju inte många.
    2 stora lakan o örngott + 1 litet lakan o örngott.
    3 handdukar, 2 badlakan + 1 litet.

det är ju ingenting... sen är de så gött o krypa ner i en nybäddad säng så ja måste ju bädda rent ofta eller så är ja bara knäpp hahha

just tvättat 2 maskiner så nu är jag klar.
  • Hoppetossan 79

Funderar lite. tycker ofta folk har smutsiga handdukar när man kommer hem till folk. Inte alla natruligtvis men ändå ganska många... Undra hur ofta de tvättar. jag menar vi tvättar ca 1 gång per vecka men aldrig att det går att SE att handdukarna är smutsiga... Möjligtvis att mannens handduk kan bli smutsig ibland då han har ett skitigt jobb...

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • Tjej 83

Hoppetossan 79 skrev 2008-06-09 13:15:38 följande:

Funderar lite. tycker ofta folk har smutsiga handdukar när man kommer hem till folk. Inte alla natruligtvis men ändå ganska många... Undra hur ofta de tvättar. jag menar vi tvättar ca 1 gång per vecka men aldrig att det går att SE att handdukarna är smutsiga... Möjligtvis att mannens handduk kan bli smutsig ibland då han har ett skitigt jobb...
    inte alla som tvättar sig med vatten o tvål, vissa har så brått så de tar 2 droppar vatten på händerna o drar av smutsen på handduken.
    de är så äckligt. men sett smutsiga handdukar hos folk.. o då tar ja papper o torkar mina händer med hehe..
  • Lotlas

Ca 1 gång i veckan eller om det behövs tidigare.

• Flippiliflopp

Hoppetossan 79 skrev 2008-06-09 13:15:38 följande:

Känner samma sak, känns ofta som att handdukarna är smutsiga när man är borta på besök. Vi tvättar oftast 2 gånger per vecka men handdukar bara 1 gång per vecka men jag kollar de dagligen om de behövs bytas vilket de oftast inte behövs för vi har inte besök så ofta och sen använder jag och fästmannen våra egna badlakan till händer och ansiktet, så det är bara gästerna som använder handdukarna.
  • LykkeLee

Vi byter efter varje gång vi använt badhanduken eftersom vi är sju personer och det lätt blir så att vi blandar ihop handdukarna annars. Tvättmaskinen går ju typ dygnet runt ändå så då kan man lika väl slänga med sin badhandduk i nästa passande tvätt

• Vinbärssaft

Jag byter också sängkläder var tredje dag. Tycker att det gör så mycket för välbefinnandet att det är värt det extra jobbet. Och så låter jag dem hänga LÄNGE på tork, så att de blir alldeles släta och mjuka och fina..!

Handdukar, trasor och disktrasor tvättar jag varje vecka, men ser någon speciellt ofräsch ut så byter jag den tidigare.

• LykkeLee

Jag byter sängkläder ofta också.. speciellt nu på sommaren då det är varmt och man svettas.. typ var tredje dag.

• skorpionen80

Ca en gång i veckan och när vi får gäster byter vi såklart handdukarna till händerna. Börjar de lukta byter vi oftare.

• Hoppetossan 79
    Tjej 83 skrev 2008-06-09 13:14:38 följande:
    de är la inte mycket.vi är 2 vuxna o en 2åring,så våra kläder på 3 dagar är ju inte många.2 stora lakan o örngott + 1 litet lakan o örngott.3 handdukar, 2 badlakan + 1 litet.det är ju ingenting... sen är de så gött o krypa ner i en nybäddad säng så ja måste ju bädda rent ofta eller så är ja bara knäpp hahhajust tvättat 2 maskiner så nu är jag klar.
    Det är ju skitjobbigt att byta lakan...
    Vi har
    3 Stora påslaken
    1 litet påslakna
    7 stora örngott
    1 litet örngott
    1 dubbelsängs underlaka
    2 enkelsängslakan

= minst tre maskiner

På nedervåningen har vi
    4 badlakan (två större och två något mindre)
    3 st större handhanddukar
    2 st gästhanddukar (barnens)

På övervåningen
    2 badlakan
    2 handhandukar

Sen har vi 
    2 fothanddukar (en på varje våning)

Sen har vi en gästsäng också 
    med stort påslakan, underlakan och två örnogott och det räknade jag inte ens med innan...

Vi är två vuxna och två barn (3 och 1 år)

Har säkert 6 maksiner med klädtvätt i veckan också...

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
Svar på tråden Hur ofta byter du handdukar?