• MariaN

Hur ofta byter du handdukar?

Hur ofta byter du hand- och dusch-handduk?
    Vi byter varje gång vi tvättar vilket brukar bli som glesast var 10e dag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-10 10:17
    men byta handduk varje dag!?
    jag tycker att man kan tänka på miljön också.. faktsikt!
    alla är så nogranna med att sortera sopor mm. men tvätta lakan var 3e dag är helt ok. eller?

• Svar på tråden Hur ofta byter du handdukar?
  • aesi
    Analoga skrev 2008-06-15 19:05:57 följande:
    Men det är väl ändå stor skillnad? Sängkläderna har du i din säng, där du lägger dig ren på kvällen. Dina kläder bär du på dig överallt, bland alla möjliga människor och miljöer. Du svettas i dem också. Det säger sig väl självt att man inte kan jämföra exempelvis att bära samma kläder i 3 veckor eller att ha samma sängkläder i 2-3 veckor - för att ha samma kläder i 2-3 veckor kan jag verkligen hålla med om är supersnuskigt!
    Nej men t ex sängkläder i 3 veckor o kläder i 1 vecka, jag tror man svettas lika mycket.
  • Svart ros

Sängkläder bytes 1 gång i veckan och handdkar slänger jag oftast i tvätt efter några dagar då de brukar bli lite sunkiga snabbt.

• killenkott

Analoga

killenkott skrev 2008-06-15 18:40:28 följande:
    killenkott skrev 2008-06-15 16:32:19 följande:
    Usch,vad snuskigt att ha samma lakan 3veckor!!!Vi byter 1ggr/vecka.Duchhanddukar 2ggr/vecka,och handhanddukar 2ggr/vecka minst!Snuskigt?? Tja det beror ju på....är man en lortgris så kan jag hålla med om att det är snuskigt men människor som tex jag och min sambo som duschar och håller oss rena varje dag så är det verkligen inte snuskigt att byta lakan var 3:e vecka, för det är just vad vi gör. Jag tror inte du vet vad ordet snuskigt betyder!Jo,VI ducshar oxå VARJE dag.Men det är MIN uppfattning av vad jag tycker är ofrächt och sunkit!Vi är absolut inga lortgrisar.Jag har vart hemma hos människor som har det som dom på RENT HUS,om jag säger så här det är inte snuskigt på min skala,det är sanitär olägenhet!!Men att inte byta sängkläder varje vecka eller nar 14:onde dag åtminstone tycker jag är snuskigt.Alla har vi olika nivåer,du vet.

Jaa du. Ordet snuskigt har onekligen en annan innebörd i din värld än i min. Jag anser mig själv vara en väldigt renlig människa. Jag är noga med hygienen, duschar själv och tvättar håret varje dag. Har hela och rena kläder. Byter sängkläder var 3:e vecka och då jag byter är de allt annat än snuskiga.

Tänker du nånsin på miljön alls när du byter och tvättar så ofta? Tänk om alla gjorde så - då skulle onekligen jorden inte finnas kvar inom en inte alltför avlägsen framtid.

Kamikazee

Det har jag också tänkt på. Inte sjutton är det trevligt att ligga i flera veckor gamla spermafläckar.

EXAKT!!

Just därför tycker jag det är sunkit att inte byta VARJE vecka...
    Men alla kanske inte har ett sexliv.
    Och jo man kan göra det på andra ställen än sängen .
  • killenkott

Analoga

Ja, vi gör det alltid på köksbordet

!

• Trynträ

Men man tvättar ju inte allt i samma gradtal. Jag tvättar t.ex inte handdukar och lakan i 40 grader och 7 tvättar i veckan skulle jag inte få ihop.

linjes skrev 2008-06-14 22:07:13 följande:
    Varför inte köra en maskin om dagen istället för att köra 7 på söndagen?? Det är ju inte heller speciellt miljövänligt!
  • Trynträ

Det finns ju papper att torka av sig med efter akten. Inte sjutton ligger man väl kvar i sängen och låter det flyta ut över lakanen. Finns det verkligen de som gör som i filmerna och bara ligger kvar med allt klägg rinnandes kring benen. Isåfall förstår jag om man måste byta sängkläder ofta.

Duschar man inte på kvällen förstår jag också att det blir skitigt i sängen.

Kamikazee skrev 2008-06-15 18:49:49 följande:
    Det har jag också tänkt på. Inte sjutton är det trevligt att ligga i flera veckor gamla spermafläckar.
    När det gäller sängkläder så spelar det egentligen inte någon roll om man duschar ofta. Man ligger i sängen i närmare 8 timmar per natt. Under denna tid gnuggar man av en hel del hudavlagringar och hår, och en heldel hudfett och svett. För att inte tala om kvalster. Allt sådant går inte bort i en dusch. Två veckor är max för vad som är trevligt för byta av sängkläder. Efter det börjar de att lukta ingrodd hud och fett.
  • Trynträ

Fast alla duschar och tvättar sig inte på kvällen enligt vad jag läst på FL så många är nog inte så rena när de lägger sig även om jag för egen del aldrig skulle låta bli att duscha av mig dagen skit.

Analoga skrev 2008-06-15 19:05:57 följande:
    Men det är väl ändå stor skillnad? Sängkläderna har du i din säng, där du lägger dig ren på kvällen. Dina kläder bär du på dig överallt, bland alla möjliga människor och miljöer. Du svettas i dem också. Det säger sig väl självt att man inte kan jämföra exempelvis att bära samma kläder i 3 veckor eller att ha samma sängkläder i 2-3 veckor - för att ha samma kläder i 2-3 veckor kan jag verkligen hålla med om är supersnuskigt!
  • Kamikazee

I och för sig är man ju van vid de egna kroppsodörerna och tycker att det luktar som vanligt. Men det är en milsvid skillnad på hur ett lakan luktar när det är rentvättat och hur det luktar efter två veckor (har inte testat att sova i samma lakan i tre veckor). För att inte tala om själva känslan när man drar med handen på lakanet. På ett rent lakan så känns bara tyget textur. På ett två veckor "smutsigt" lakan så känns det fettigt. Och det beror inte på att jag och min man har ovanligt fet hud.

Analoga skrev 2008-06-15 18:55:50 följande:
    Konstigt att det inte luktar av våra sängkläder efter 3 veckor?  Bytte faktiskt idag - och nej - det luktade inget, men alla har vi väl olika kroppsdofter Aja - sammanfattningsvis så tycker jag det bland många, inte alla, fl-medlemmar - råder en slags renlighetshysteri bortom allt sunt förnuft - men det är ju min åsikt
    Nu vet jag inte hur lugnt ni tar det i sängen, men hos oss kan kroppsvätskor hamna  både här och där. Och även om man har en handduk i sängen så blir det ändå lite kladd på lakanen. Och råkar man dessutom sätta sig upp (för att t ex komma upp och hämta papper eller gå till dass) utan att täppa till med handduk/papper - ja då är det kört. Så i vårt fall stämmer det inte att man kan låta det gå veckor innan man byter till rena lakan och under denna tiden förvänta sig att lakanen håller sig fräscha. För det gör de inte.
    Trynträ skrev 2008-06-15 20:25:06 följande:
    Det finns ju papper att torka av sig med efter akten. Inte sjutton ligger man väl kvar i sängen och låter det flyta ut över lakanen. Finns det verkligen de som gör som i filmerna och bara ligger kvar med allt klägg rinnandes kring benen. Isåfall förstår jag om man måste byta sängkläder ofta.Duschar man inte på kvällen förstår jag också att det blir skitigt i sängen.
    Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • MariaN
    Trynträ skrev 2008-06-15 20:25:06 följande:
    Det finns ju papper att torka av sig med efter akten. Inte sjutton ligger man väl kvar i sängen och låter det flyta ut över lakanen. Finns det verkligen de som gör som i filmerna och bara ligger kvar med allt klägg rinnandes kring benen. Isåfall förstår jag om man måste byta sängkläder ofta.Duschar man inte på kvällen förstår jag också att det blir skitigt i sängen.
    haha! eller hur!
Svar på tråden Hur ofta byter du handdukar?