• MariaN

Hur ofta byter du handdukar?

Hur ofta byter du hand- och dusch-handduk?
    Vi byter varje gång vi tvättar vilket brukar bli som glesast var 10e dag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-10 10:17
    men byta handduk varje dag!?
    jag tycker att man kan tänka på miljön också.. faktsikt!
    alla är så nogranna med att sortera sopor mm. men tvätta lakan var 3e dag är helt ok. eller?

• Svar på tråden Hur ofta byter du handdukar?
  • GrönaDruvan

Inte konstigt att det blir så mycket allergier o skit nu för tiden när det råder sådan här renlighets mani överallt!!! Det är för fasen inte klokt. Jag och min sambo är väldigt renliga av oss men skulle aldrig hålla på att byta sådär. Dels för att jag inte tycker det behöva och dels för att det är väldigt trist att byta sängkläder. Vi har också ett väl fungerade sexliv, men det blir inte kladdigt för det, och de få gångerna det blir det då byter vi lakan! Sen har man väl inte bara sex i sängen eller?? Jag dömer inte någon, men bortskämda skulle jag kalla många här, men det är min åsikt!! Förr hade dom banne mig inte rena handdukar varje dag och de bada till jul, och dom gnällde inte!

• killenkott

Zippo:Förr-ja!
    Jaha,då är jag bortskämd då...men gillar fräscht bättre,nytvättade lakan ÄR skönast...enligt mig iaf .

• Analoga
    GrönaDruvan skrev 2008-06-15 21:31:36 följande:
    Inte konstigt att det blir så mycket allergier o skit nu för tiden när det råder sådan här renlighets mani överallt!!! Det är för fasen inte klokt. Jag och min sambo är väldigt renliga av oss men skulle aldrig hålla på att byta sådär. Dels för att jag inte tycker det behöva och dels för att det är väldigt trist att byta sängkläder. Vi har också ett väl fungerade sexliv, men det blir inte kladdigt för det, och de få gångerna det blir det då byter vi lakan! Sen har man väl inte bara sex i sängen eller?? Jag dömer inte någon, men bortskämda skulle jag kalla många här, men det är min åsikt!! Förr hade dom banne mig inte rena handdukar varje dag och de bada till jul, och dom gnällde inte!
    Håller verkligen med! Det ligger något i "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete". Folk skulle va bra mkt friskare då.
  • Atamon

Kan inte säga exakt hur ofta det beror ju alldeles på smutsen och vad handdukarna har använts till. Småhanddukar byts oftare än badlakan. Sängkläder var tredje vecka/två gånger i månaden kanske? Lakan och örngott kan iofs bytas oftare på sommaren eftersom det är så varmt. Jag manglar alltid sängkläder så de håller formen bra och känns fräscha länge.
    Herregud, vi är bara två vuxna och duschar varje dag så vi är knappast lortiga av oss.

• Smilie
    Kamikazee skrev: Nu vet jag inte hur lugnt ni tar det i sängen, men hos oss kan kroppsvätskor hamna  både här och där. Och även om man har en handduk i sängen så blir det ändå lite kladd på lakanen. Och råkar man dessutom sätta sig upp (för att t ex komma upp och hämta papper eller gå till dass) utan att täppa till med handduk/papper - ja då är det kört. Så i vårt fall stämmer det inte att man kan låta det gå veckor innan man byter till rena lakan och under denna tiden förvänta sig att lakanen håller sig fräscha. För det gör de inte.

Kan inte annat än att hålla med.. helt täppt går ju inte för oss i alla fall . Man måskte ju ta sig ur sängen för att ta sig in i duschen. Dessutom så brukar man ju i regel svettas lite under sexakten
  • Analoga
    Måste få fråga: Varför trycker ni inte på "citat-knappen" istället för att skriva av allting som någon annan skrivit?
  • linjes
    Trynträ skrev 2008-06-15 20:17:46 följande:
    Men man tvättar ju inte allt i samma gradtal. Jag tvättar t.ex inte handdukar och lakan i 40 grader och 7 tvättar i veckan skulle jag inte få ihop.
    Det är du det..
  • MrsCD

Vi tvattar nog lakanen var 3evecka och handdukar kanske varannan. Har ingen fast regim over hur manga dagar det kan ga, man slanger det i tvatten nar det inte kanns frascht langre. Vi duschar ofta pa gymmet, jag svettas valdigt lite och vi anvander kondom. Haller med om att rena lakan ar det skonaste som finns, men vi forsoker tanka pa miljon. Laste om nagon som tyckte att Ariel var mer moljovanligt an andra tvattmedel, sncka om att ga pa reklamen!

• Smilie
    Analoga skrev 2008-06-15 22:02:38 följande:
    Måste få fråga: Varför trycker ni inte på "citat-knappen" istället för att skriva av allting som någon annan skrivit?

Jag kopierade..

Visste inte att man bara kunde citera lite när personen i fråga skrivit mycket men nu vet jag, Kanon,

Tackar

• killenkott

Jag kopierar,skulle aldrig orka skriva allt...måste ju tvätta ..Förlåt .

• Zeraphia

Handdukar byter jag kanske en till två gånger i veckan beroende på "skick". Sängar bäddas rent en gång i veckan.

• Tjocksmock

Jag byter lakarn varannan vecka i vår dubbelsäng och varannan vecka i barnens (3st) sängar. Mitt örngott måste jag däremot byta varje vecka då jag också har väldigt känslig hy i ansiktet. Handdukar byter jag en gång i veckan, oftare om det behövs. Däremot tvättar jag barnens handdukar efter träning/gympa/simhallsbesök varje gång. Man vet ju aldrig om de har hamnat på golvet osv. Min sambo och jag har alltid en dusch-handduk i sängen när vi har sex. Fungerar jättebra att ha dubbelvikt under rumpan. När vi är klara kan vi ta var sin del och torka av det som behövs torkas! Sedan är det fritt fram att hoppa in i duschen efteråt också naturligtvis!

• elvinaOstefan

Dusch- Tar en ny handduk efter varje dusch, sambon kan ha samma 2ggr.
    Hand- brukar tvätta dom 2ggr i veckan (så ca 3dagar emellan). 
    Oftast kör jag igenom handdukarna i snabbprogramet (40-60grader) bara för att frächa till dom.

Devin, det finaste vi har
Svar på tråden Hur ofta byter du handdukar?