• Cirrus

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Småkottarna skrev 2008-07-04 00:44:22 följande:
    Jo då, det blev ruskigt bra! Har inte velat använda den förut eftersom varje gång jag testat har hela tråden kört ihop sig och tuget åkt ner i maskineriet liksom... Men tror att jag provat på alldeles för tunn tygbit innan för nu gick det superbra! Synd bara att sömmen drar väldans massa tråd. Fick sy på sista mudden med 2 färgade stygn då övertråden tog slut.
    Jo det går en del tråd och sömmen är trist att sprätta men bra blir det.
  • Cirrus
    Gekko skrev 2008-07-04 14:03:41 följande:
    Hmmm, blir det så med alla tyger? Jag har aldrig haft det problemet. Visst kan de bli lite skrynkliga, särskilt lite tjockare tyger men om jag stryker med lite ånga blir det bra igen. Jag vet att det har diskuterats här för länge sen att gardintyger kan få tvättveck som inte går bort...
    Kan det ha varit Tyrvis utlägg om linnetyger? Massor av nytt för mig var det i alla fall, hade inte så bra koll på centrifugering av linne.
  • Cirrus
    Amdadesign skrev 2008-07-04 20:54:41 följande:
    Nån som har ett bra mönster på en omlott hoodie?? eller vet var jag kan få tag på ett??
    I Ottobre 6/07 finns några omlottmönster att utgå ifrån. Tänk bara på att om plagget ska användas som ytterplagg kan det vara läge att lägga till lite vidd i framför allt ärmarna.
  • Cirrus
    TeDrickaren skrev 2008-07-04 21:42:19 följande:
    skulle nog vilja sy en hoddie med byxor till men tror inte jag fixar kantabandet.....
    Klart du fixar det, jag syr kantband i trikå på "vanlig" maskin. Det är bara att klippa en remsa och dra lite lätt när den sys fast och sen vika över Försök på en provbit.
  • Cirrus
    TeDrickaren skrev 2008-07-04 22:14:12 följande:
    hur gör du då exakt?
    Med kantbandet på en omlott menar du?
  • Cirrus

O aimeN N skrev 2008-07-04 22:24:19 följande:

När ni tvättar kanintyget hur många grader har ni på då? Och kör ni dom för sig? Jag har ju 2 turkosa och en vit. Vill ju gärna inte att den vita är babyblå i morgon
    Kaninerna ska tvättas i 60 grader. De turkosa går ju att tvätta ihop men inte tillsammans med de vita.
  • Cirrus
    HugOlle skrev 2008-07-04 22:28:37 följande:
    Så nu har jag beställt 6 m elefanter (2 m av varje färg) o 3 m (svart, brun o gul) matchande interlock... Vojne vojne. Det var de semetsrepengarna det... Får gömma mina tyginköp så inte sambon går i taket....
    Härligt! Men du vet att tyget är brunt?
  • Cirrus
    HugOlle skrev 2008-07-04 22:33:47 följande:
    Vad menar du nu (orolig!) Är det inte brun bakgrund, gul bakgrund o röd bakgrund att välja på¨??? O sen vita o svarta elefanter på??
    Jo det var den bruna bakgrunden jag syftade på, du hade skrivit svart fast det kanske hade med interlocken att göra
  • Cirrus
    TeDrickaren skrev 2008-07-05 09:36:00 följande:
    Jamen precis Hur lägger du det på tyget, syr du med tvillingnål?
    Efter att ev huva är monterad så klipper jag en lång smal remsa, lite beroende på hur bred "kant" du vill ha. Bandet lägger jag räta mot räta men en remsa "utanför" så att säga, den bit som kommer att bli ena knytbandet. Börjar alltså att sy fast en bit in på bandet och sträcker en aning samtidigt. När jag sytt längs med hela kanten lämnar jag lika mycket remsa kvar på andra sidan för knytband även där. Jag har testat både vanlig raksöm (trots att den är ostretchig), förstärkt raksöm och tvillingsöm (som avslut). Alla fungerar så det är en smaksak.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle